• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsvärme

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej

Jag skulle vilja ha lite synpunkter & tips på min ide om att installera någon typ av basvärme i HB'n då jag står vid el.stolpe eller hemma på gården vintertid. Tanken är ju bl.a att slippa tömma & frostsäkra vatten & avlopp mellan gångerna jag är ute.

Jag funderar på att montera in Kronings Heat 1500 parallellt med min Truma C6002 som sitter placerad bak i garaget. Värmeslangen är dragen i dubbelgolvet ut till utblåsen & vad jag förstått så går en del värme in & upp genom bänkar & skåp där allt vatten är draget.

Frågan är alltså om en Kroning Heat 1500 räcker?

Den har 3 olika reglagemöjligheter.
3 effektsteg : 0,5. 1,0 & 1,5 kW.
3 fläkthastigheter
Termostat med steglös temp.inställning

Bennie
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Underhällsvärme

Värmarna i husbilarna (el då) är ju oftast på ca 2000 watt, max du kan ta på 10 Amp uttag blir ju 2200 Watt så extravärme fungerar ju inte, har man 16 Amp så kan det fungera med 3500 Watt MEN som du skriver ger ju det ingen värme i dubbelgolvet så har man otur så går inte husbilsvärmen för extravärmen räcker och man får ingen värme i dubbelgolvet så vattnet fryser. Så för mig är extravärmare BIG NO NO.
Vi har truma som blåser bla i dubbelgolvet och värmer både färskvattentank, gråvattentank och alla vattenslangar där så de inte skall frysa.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Underhällsvärme

Jag tackar för ditt svar men du har nog missuppfattat vad jag skrev.

1. Effekten på tillsatsvärmaren är 1,5kW alltså bara 1500 watt vilket är ca. halva uttaget på 10 ampere.
2. Jag skall parallellkoppla värmeslangen med Truman's slang just för att som jag skrev få värmen att gå genom dubbelgolvet.

Frågan är ju om HB'n hålls frostfri & inte om comfortvärme-

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Underhällsvärme

Ja, när du säger det så är det nog något som jag får göra om det behövs. Jag skall försöka mejla Kronings & höra vad flödet är per timme.

Bennie
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Underhällsvärme

Vi har också känt oss osäkra på temperaturen i bilen, när vi inte är där. För oss räcker det med 10 plusgrader men vad händer vid strömbortfall? Det kan ju bli kostsamt om allt fryser sönder. Skall vi öka till 15 grader för att kompensera för kalla nätter?

Svaret för oss blev två separata GSM temperaturlarm. Det enklaste är både inbrottslarm och temperaturlarm. Billigt och väl fungerande. https://eldesalarms.com/product/pitbull-alarm/ Vi köpte det från en svensk leverantör som programmerade allt inklusive Sim-kort. Det var bara att skruva upp.

Det andra larmet (Alde Smartcontrol) fungerar på samma sätt, telefonen larmar om bilen blir kall.

Nu känner vi oss tryggare och kan oxå ha lägre temperatur på bilen, när vi inte är där. Hälsar Björn
 

Bilagor

  • 561BF536-46CA-4CF1-8309-F4EF384DDD11.png
    561BF536-46CA-4CF1-8309-F4EF384DDD11.png
    3,3 MB · Visningar: 10
F

Fd.47585

Guest
Sv: Underhällsvärme

Jag tackar för ditt svar men du har nog missuppfattat vad jag skrev.

1. Effekten på tillsatsvärmaren är 1,5kW alltså bara 1500 watt vilket är ca. halva uttaget på 10 ampere.
2. Jag skall parallellkoppla värmeslangen med Truman's slang just för att som jag skrev få värmen att gå genom dubbelgolvet.

Frågan är ju om HB'n hålls frostfri & inte om comfortvärme-

Bennie

Truman drar 1800 watt (81% av tillgänglig effekt) plus 1500 watt (68 % av tillgänglig effekt) är 3300 watt vilket är över 1000 watt (1 kW) mer än 10 Ampere klarar. Och om du seriekopplar den med Truman så förstår jag att du får in värmen i dubbelgolvet, men parallellkoppla?
Sen står det att Kroning Heat 1500 är komplement till gasolvärmare, detta beror på att effekten vid el inte räcker till annars. Man skulle kunna sätta den på 500 Watt och ligga precis på gränsen för vad proppen (10 Amp) klarar men det känns väldigt osäkert och tveksam effekt då.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Underhållsvärme

Idag monterade trestads/Fritidsfordon en Truma multivent ( TBM ) som hjälpfläkt till befintliga Truma Combi ( E ) CP plus..
Ojojoj...vilken skillnad det blev ...
Driftspänning: Likström 12V
Strömförbrukning: Halvfart / 0.23A
Helfart: 0.5A
Luftkapacitet: Halvfart / 29m3/h
Helfart / 60m3/h
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Underhällsvärme

Truman drar 1800 watt (81% av tillgänglig effekt) plus 1500 watt (68 % av tillgänglig effekt) är 3300 watt vilket är över 1000 watt (1 kW) mer än 10 Ampere klarar. Och om du seriekopplar den med Truman så förstår jag att du får in värmen i dubbelgolvet, men parallellkoppla?
Sen står det att Kroning Heat 1500 är komplement till gasolvärmare, detta beror på att effekten vid el inte räcker till annars. Man skulle kunna sätta den på 500 Watt och ligga precis på gränsen för vad proppen (10 Amp) klarar men det känns väldigt osäkert och tveksam effekt då.

Går din Truma på 230V? Min går på 12V, & då är det fläkten i den som går på 12V. Vid max drar den 2,4A (29W). Allt annat i Truman går ju på gas.

Det finns 2 sätt att installera Truman.

  • Montera värmaren bredvid Truman & med en förgrening koppla ihop båda utblåsen med slangen ut i HB'n (parallellkoppling).
  • Montera värmarens insug mot Trumans utblås & sedan värmarens utblås slangen ut i HB'n (seriekoppling).

Jag skrev ju att jag skulle ha den som basvärme (frostvakt) men skulle jag ha den tillsammans med Truman så skulle ju elektriska effektåtgången bli 1500W + Trumans 29W = 1529W. Resterande effektåtgång utgörs då av gasen.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsvärme

Idag monterade trestads/Fritidsfordon en Truma multivent ( TBM ) som hjälpfläkt till befintliga Truma Combi ( E ) CP plus..
Ojojoj...vilken skillnad det blev ...
Driftspänning: Likström 12V
Strömförbrukning: Halvfart / 0.23A
Helfart: 0.5A
Luftkapacitet: Halvfart / 29m3/h
Helfart / 60m3/h

Hur långt ifrån Truman (med tanke på slanglängden) blev den monterad?

Bennie
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Underhällsvärme

Går din Truma på 230V? Min går på 12V, & då är det fläkten i den som går på 12V. Vid max drar den 2,4A (29W). Allt annat i Truman går ju på gas.

Bennie

Min kan gå på 230 Volt när det finns och ger då 1800 Watt, eller så går den på gasol och ger då 6000 watt, eller så kan den gå på kombi vilket gör att den går på först el och om det inte räcker stöttar den kortare stunder med gasol. Är det en importbil ni har?
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsvärme

Problemet kommer att bli isskorpan som bildas på taket om bilen står under bar himmel i snö o regn.Det kan bli mycket stora tyngder av is.Jag har själv en presenning fäst i hustaket och lutande över husbilen för att leda bort vattnet.Invändigt har jag elektrisk frostvakt och fuktavskiljare första gången i testsyfte.Känns som en vettig lösning.låg luftfuktighet kombinerad med ca 5 graders värme och vattenbortrinning från taket .
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsvärme

Ju.Visst finns det isolering men jag vill inte ha höga uppvärmningskostnader,Det krävs en hel del energi för att hålla taket fri från is,Bättre att leda bort vattnet och hålla lägre värme o fukt invändigt.I min förra bil hade jag 10 grader inne men ingen vattenavrinning utvändigt.Det höll på att sluta i katastrof.Isskorpan var säkert 10 cm tjock o när den bildas är det nästan omöjlig att få bort.i töväder började den glida fram och släppte tunga flak till motorhuven med pucklor i plåten som resultat.Så mitt råd är luta bilen eller skydda den på ngt annat sätt för att hålla taket torrt utvändigt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Underhällsvärme

Min kan gå på 230 Volt när det finns och ger då 1800 Watt, eller så går den på gasol och ger då 6000 watt, eller så kan den gå på kombi vilket gör att den går på först el och om det inte räcker stöttar den kortare stunder med gasol. Är det en importbil ni har?

Javisst, jag har en EuraMobil Integra -01'a som jag fört in från Holland. Men detta med införsel har på inget sätt med Truman att göra. Jag har 2 Truma-värmare i HB'n vilket vad jag förstått är original. Fram sitter en E2400 som är en ren luftvärmare avsedd för förardelen & bak i garaget sitter en C6002 som ger huvudvärmen & varmvatten. Jag kompletterat med en sats för uppvärmning av varmvatten, denna sats drivs av 230v & på senare tid utgått ur sortimentet.
E2400'an har 2 effektlägen 1200 / 2400W & styrs av termostat.
C6002'an har 3 effektlägen 2000 / 4000 / 6000W & styrs av termostat.
All energi dessa tar kommer från 12V & gas.

Tråden är skapad för få tips & råd om en ide jag fått om att förhindra att vattensystemet fryser & ha några grader uppvärmt när den står parkerad hemma på gården mellan turerna.
Men det är klart att är man ute & man är kopplad till stolpe & värmen inte skulle räcka till så kan man ju köra båda Truma-värmarna & Kroning Heat 1500 tillsammans. Detta skulle ge en värmeeffekt 1500 + 2400 + 6000= 9900W vilket nog skulle räcka i Antarktis.

Bennie
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Underhållsvärme

Nu fattar även jag och nu tror jag du är inne på helt rätt väg. Detta sätt du beskriver är rätt väg att öka totala värmen i bilen.

Dubbelgolv med tankar där så skall man nog akta sig för typ kupévärmare i boutrymmet som kan minska/ta bort värmetillförseln i dubbelgolvet och frusna tankar slangar som resultat.

Så bara att köra :)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Underhållsvärme

Jag använder denna. Sitter inne i husbilen. Visar temperaturen i en statursfråga. Larmar/varnar med SMS för låg/hög temperatur samt strömavbrott. Mina 9 larm mår inte bra av strömavbrott. I strömuttaget sitter det en musskrämma i min husbil.

ontech.JPG
  • Slår på ström via SMS
  • Varnar vid låg temperatur och strömavbrott
  • Förberedd för styrning via internet
Jordad fjärrströmbrytare som styrs via internet. Gör det möjligt att slå på värmen i sommarstugan dagen före ankomst. Inbyggd temperatursensor gör att ansluten utrustning kan slås på automatiskt om det blir för kallt. Har två larmsektionsingångar för anslutning av trådbundna detektorer (NO eller NC). Uppladdningsbart batteri säkerställer driften vid strömavbrott i upp till 20 h. Skickar mail eller SMS till upp till nio telefonnummer vid temperaturlarm, inbrottslarm och strömbortfall. Kan kommunicera lokalt med ytterligare fjärrströmbrytare (50356) och trådlösa larmdetektorer (50269). Styrs från valfri web-läsare. Kommunicerar via GPRS och Sim-kort medföljer (läs mer om kostnad per månad och SMS på Ontech Control – Full kontroll med nÃ¥gra klick – Ontech GSM). Maxbelastning: 3500 W. Levereras med 2G-antenn med SMA-kontakt. Mjukvaran kan uppdateras via USB. Mått: 135x73x35 mm.

Om man nu vill ha extra värmekälla vid kalla nätter kan man kolla temperaturen och sedan koppla in och ur med SMS. Har man inget annat larm så kan man koppla på ett par magnetkontakter och få SMS-larm den vägen. Full koll alltså.

Ontech SMS.JPG
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsvärme

Eftersom jag har bestämt mig för att installera en en Kronings Heat 1500+ så ville jag veta luftflödet per timma. Detta framgår inte någonstans så jag kontaktade Kronings.dk.

Frågan jag ställde: Jag skall precis köpa en Heat 1500 till+ min husbil. Men när jag läser produktspecifikationen så står det bara att den har 3 fläktlägen men ej vad dessa lägen har för luftflöde (per timma).

Svaret jag fick: Heat 1500+ blæser med kalkuleret CMH: 162/194.

Vad betyder CMH: 162/194? Någon som vet?

Bennie
 
Toppen