• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis contra plåtisar

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Efter att ha bytt ner sig till en plåtis så blir man lite nördig på plåtisar och försöker finna så mycket som möjligt att läsa.
Då har jag funnit att dom fl esta som byggs i Europa har alla samma planlösning, kök inanför dörren, halv dinett, sovavdelning längst bak.
Men! Tittar man hur dom gör i England så upptäcker man snart att dom har massor av olika lösningar på kök, sittgrupp m.m.
Vill nog påstå att dom ligger lite före, engelska husbilar är enligt min mening lite mer "ombonade".
Har ännu inte sett en husbil eller husvagn för den delen, som inte har spis med ugn samt micro . Många har fast tank för LPG.
Kan det bero på att dom byggt husbilar i 50 år.
Det är inte så att vi ångrar bytet från Kabe till Karman men det hade varit trevligt att ha lite mer att välja på.
Vi är väldigt nöjda med plåts och upptäckte att vi får väl plats trots att utrymmet är ganska begränsat.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Plåtis contra plåtisar

Hej
När vi började kolla på husbil, var min frus största hatobjekt plåtisar och alkovbilar. Därför blev det 3 helintegerade bilar raken,. Men nu har vi bytt upp oss till en pössl for two. Med ugrupp där bak plats för 6 personer, nerbäddad större säng än någon av de tidigare bilarna.
Pössl, Lastrada, knaus och Adria har bilar under 6 m, med engelsk planlösning(ugrupp där bar) Är det något man drömmer om, så är det en amerikansk plåtis med slide out
Ha det så bra
Beril
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis contra plåtisar

Vi hade turen att hitta en Karman Davis 640 (enkelsäng var ett måste)
2016 ny, med utrustning vi ville ha. Solpanel, någorlunda stort kylskåp i bekväm höjd, ingen skjutdörr till toan som täcker hela golvet. Plats för två gasolflaskor, br
a bagerum. Den har det vi behöver. kommer förmodligen att upptäcka saker som INTE är så bra, men då får vi ta det sedan!
Han med en tur i Danmark och Tyskland i oktober. Allt fungerade som det skulle, även matlagning, en vid spisen en vid bordet för att fixa sallad.
Nu står den avställd och väntar.
Lycka till
Är det något mer du undrar är det bara att höra av dig-
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtis contra plåtisar

I England är köket viktigt; ugn och micro också, oberoende på typ av husbil. Såkallad "winterisation" (isolerad för vinterbruk) är inte efterfrågad i samma grad, vilket är viktigare på kontinentala fordon. Men engelsmännen gör också plåtis med slideout, unikt för Europa, har jag för mig!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis contra plåtisar

Bytt upp sig till ett rörligare och rikare friluftsliv.....
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Plåtis contra plåtisar

Britterna står i stort sett alltid på camping tycks det mig. Ugn och micro är viktigt för dem. Oftast el anslutna.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Plåtis contra plåtisar

Det är inte så konstigt om britter föredrar camping. Vi har träffat många på våra resor i Frankrike. Många engelska husbilar har minimala tankar för färsk- och gråvatten. Omkring 40 liter färskvatten. Då kan man ha en annan design eftersom man inte behöver "bygga in" så stora tankar som t ex tyska och franska husbilar har. Det kan säkert vara många andra saker som skiljer också, men detta är en av dem. Många engelsmän har med sig en rullande vattentunna som de fyller med vatten när de installerat sig på campingen.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Plåtis contra plåtisar

Tjena,
Såg en liknande koppling/tömning från en Dansk husbil på camping i skagen förra året. Rätt begåvad lösning.


Ha det // Per
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåtis contra plåtisar

Hadde selv en slange som passet på avløpet i bilen og som jeg kunne tre ned i mottaket på plassen. Underveis bodde denne i en egen plastsekk.
 
Toppen