• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Transporter T5 verkstadsinredd med sovmöjlighet

F

F.d. 27414

Guest
Hej allihopa!

Jag går i tankarna att bygga säng i min transporter så att jag kan övernatta i den. Den går enbart som arbetsfordon idag med verkstadsinredning och jag vill gärna behålla den inredningen och bygga en vikbar säng som man enkelt kan fälla undan vid transport av saker. Min tanke var att fästa denna i hålen för lastöglorna i golvet till höger sen har någon form av krokar som krokar i kanten på hyllan till vänster. Sen ha någon form av gångjärn på höger sida så att man kan fälla upp sängen längs väggen. Som ni ser på bilderna så måste sängen också fällas ihop på längden för att inte komma i vägen för skjutdörren. Jag har sökt runt lite på forumet men har inte sett någon som har gjort någon liknande lösning så alla tips och förslag uppskattas!

Bilen är en Vw transporter 2011 med långa skåpet, 180hk motorn och 4-motion.

Har en Waeco CFX kylbox i bilen. Har inhandlat en 1800w inverter som skall monteras med bodelsbatterier samt batteriladdare.

Har också tänkt att montera i en luftventil/fläkt istället för glasrutan bak i ena dörren så att det blir lite trevligare luft i skåpet.

Bilen är också utrustad med webastos TC3 dieselvärmare, är det någon som vet om denna går att programmera om så att den går att köra konstant istället för enbart kortare perioder? Lite besvärligt att behöva slå på den varje timme...

Har också tänkt ta bort mellanväggen så att man får in värmen bak i skåpet. Skulle även vilja ha en snurrbar förarstol men har en känsla av att det är tekniskt omöjligt att snurra denna då det sitter soffa fram i bilen.. Men det kanske går att lösa på något vis de också.

Jag hoppas att ni har lite fler idéer än mig angående detta då det står lite still för min del...

Med vänlig hälsning
Jocke
 

Bilagor

  • 2017-09-18 11.13.50.jpg
    2017-09-18 11.13.50.jpg
    1,8 MB · Visningar: 79
  • 2017-09-18 11.14.00.jpg
    2017-09-18 11.14.00.jpg
    1,5 MB · Visningar: 61
  • 2017-09-18 11.14.06.jpg
    2017-09-18 11.14.06.jpg
    1,5 MB · Visningar: 61

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Transporter T5 verkstadsinredd med sovmöjlighet

Den løsningen minner meg om min fars servicebiler på 50 tallet :D

Manglet selvfølgelig kylen, men med madrass på golvet og primus i en boks hadde vi to småguttene en fin lekeplass om dagen og familien en soveplass om natten. Hendte og at vi sov mens fattern kjørte til neste oppdrag. Service på landbruksmaskiner, min favoritt var Algair traktor eller Porsche som den gikk over til å hete.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Transporter T5 verkstadsinredd med sovmöjlighet

Har du funderat på att ordna så att du istället kan hissa upp sängen ända upp i taket?

Du tappar lite takhöjd precis under sängen men har då fortfarande hela golvet fritt och inget som blockerar skjutdörren. Du slipper även fälla ihop sängen samtidigt som du skyddar sängkläderna som inte behöver bäddas ihop.
 
F

F.d. 27414

Guest
Sv: Transporter T5 verkstadsinredd med sovmöjlighet

Ja men varför inte! De är en ganska skön känsla att alltid vara hemma istället för att flytta runt med en väska konstant till nya sovrum, sen är de ju bara ett stort plus att man spar en del pengar då man slipper hotellnätterna. :D
 
F

F.d. 27414

Guest
Sv: Transporter T5 verkstadsinredd med sovmöjlighet

Har du funderat på att ordna så att du istället kan hissa upp sängen ända upp i taket?

Du tappar lite takhöjd precis under sängen men har då fortfarande hela golvet fritt och inget som blockerar skjutdörren. Du slipper även fälla ihop sängen samtidigt som du skyddar sängkläderna som inte behöver bäddas ihop.

Jag har tänkt tanken men jag är lite osäker då bilen har väldigt lågt i tak som det är och det enbart blir omständigare att krypa där om man sänker taket ytterligare. Det smidiga som du nämner är ju att man slipper ha någon slags vikfunktion på sängen då den kommer helt undan från skjutdörren. Men det bör hur som helst finnas en ram att lägga ner sängen på då den inte kan stå på golvet som det är i dagsläget. Det fungerar inte alls som jag har det idag då jag ofta har mycket saker med mig i bilen och måste då kunna förvara dessa under sängen om jag samtidigt skall kunna sova där.

Angående skydd för sängkläderna är min tanke att man skall ha något skydd med dragkedja som är lätt att dra upp och fälla undan när sängen skall användas.

Ingen annan som har gjort något liknande tidigare? Skulle vara smidigt med lite bilder på en liknande lösning så kanske man får lite idéer själv!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Transporter T5 verkstadsinredd med sovmöjlighet

Jag rullar ihop sängkläderna (tunn bäddmadrass och tunt täcke) mot väggen. Längst in på dynan under bäddmadrassen ligger ett stycke tyg (samma som på dynan) klamrat mot väggen nertill och med påsydd kardborremsa som jag fäster mot en kardborremsa på väggen. På så sätt döljs sängkläderna och det hela fungerar som ryggstöd dagtid. Hoppas någon förstår vad jag menar. :rolleyes:
Bild kommer kanske senare.

Jappe
 
F

F.d. 27414

Guest
Sv: Transporter T5 verkstadsinredd med sovmöjlighet

Jag rullar ihop sängkläderna (tunn bäddmadrass och tunt täcke) mot väggen. Längst in på dynan under bäddmadrassen ligger ett stycke tyg (samma som på dynan) klamrat mot väggen nertill och med påsydd kardborremsa som jag fäster mot en kardborremsa på väggen. På så sätt döljs sängkläderna och det hela fungerar som ryggstöd dagtid. Hoppas någon förstår vad jag menar. :rolleyes:
Bild kommer kanske senare.

Jappe

Ligger allt detta på golvet eller vart har du det någonstans? Skulle vara super med en bild på det om du har möjlighet! :)
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Transporter T5 verkstadsinredd med sovmöjlighet

Hej, jag hade i en O309 ( mercedesbuss ) omgjord till husbil. ( min första )
Jag satte två byglar ( finns att köpa ) en på varje sida om framdörrarna, mellan dom placerade jag runda galvade rör, jag fick hjälp att sy instick för rören i ett icke töjbart tyg. Stoppade in rören i tyget och placerade rörendarna i byglarna. Det blev en typ hängmatta men rak att ligga i.
Denna typ av säng kan du även sätta på den halvvägg som du behåller bakom förarstolen till den bakre dörren som inte behöver öppnas. ( det förutsätter att du enbart öppnar bakom passagerarsidan och byter ut soffan mot en stol )
 
Toppen