• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Comfortmatic

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har kört två bilar Kabe/Carthago med 180hk och comformatic låda,den ena lådan segdrar länge innan nedväxling medan den andra var mycket snabbare att växla ned.
Frågan är betäller husbiltillvekarna olika mjukvaror till växellådorna?
 

Mårten&Marre

FD HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
16620
Medlemskap
2022
Sv: Comfortmatic

Har väldigt svårt att tro att handlaren kan påverka det, däremot så kan det behövas en uppdateringar av programvaran, som kan påverka funktionen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Comfortmatic

En Fiat-verkstad fixar enkelt injusteringen vid vilket vridmoment som växlingen skall ske.

Min växlade ner alldeles för tidigt vid minsta motlut innan jag fick den justerad.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack Gunnar
Har upplevt samma sak,växlar ned i minsta motlut ,växlar sedan upp/ned flera gånger.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Comfortmatic

En liten undran bara, ni som har problem med växlingarna har ni servat bilen på auktoriserad Fiat verkstad och gjort dom ev. Uppgraderingar som ska göras på er bil?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bilen är ny, inga uppdateringar finns enl Fiat, verkstan ska ta in bilen ,men finns inga felkoder finns inget att göra!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Comfortmatic

Nu var det några år sedan och då gick det endast att få det gjort hos en auktoriserad Fiat-verkstad som hade programmet för att ändra inställningarna för växellådan.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Comfortmatic

Dom här lådorna är väl adaptiva?
Bör alltså ta en stund innan dom "lär sig" hur man kör?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Verkar vara farthållaren som är för ”aggresiv” i uppförsbacarna, kör man utan den så verkar automaten fungera normalt.
Fiat har ingen lösning på problemet men känner till symtomen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Comfortmatic

Har också prata med Dahlgrens, dom känner till problemet med det finns ingen lösning.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Comfortmatic

Måste vara på nyare bilar min 09 fungerar helt perfekt, kör alltid med farthållaren på. Är en 3.0 motor.

Leif
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Comfortmatic

Dom jag kört är 2017, 2 olika bilar med samma motor+växellåda, det skiljer i hur växellådan arbetar trots samma drivlina.
Båda dessa Euro6 motorer har också den egenheten att dom rycker/går ojämnt på lågt varv när dom är kalla.
 
Toppen