• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4G-antenn?

F

Fd.47585

Guest
Sv: 4G-antenn?

Förmodar att du har en liten router i bilen, kolla i så fall om det finns TS9 kontakter, om det finns rekommenderar jag en som kan stå inne vilket gör att du slipper gå igenom chassit. Har testat den och hastigheten ökade från ca 2Mbit/sek till 12-13 Mbit, samma plats, samma tid.

https://www.kjell.com/se/sortiment/.../diablo-ts9-4g-antenn-med-mimo-7-8-dbi-p30068

finns även med SMA-kontakter

https://www.kjell.com/se/sortiment/.../diablo-sma-4g-antenn-med-mimo-7-8-dbi-p30065
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 4G-antenn?

Vår HB-mimo-antenn sitter på kylskåpsdörren (med magnetfot) och fungerar utmärkt även monterad "inomhus". Några få gånger har vi varit tvungna att slänga ut den på taket då vi var i den Norska vildmarken på 1 300 m.ö.h..

Hemma-antenn och en Huawei router har vi på fönsterbänken inomhus och får in 4 staplar (av 5) 4G signal i Telenors nät...
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: 4G-antenn?

Flera av oss handlar hos bröderna lohelectronics med mycket fin service, rabatter och bra priser i övrigt.

Jag har två sådana (en hemma och en i husbilen), á 299:-

Visa bilaga 130183

Ni som är nöjda med denna typ av antenn, har ni provat om olika vinklingar av spröten samt vridningar av antennen gör någon skillnad i mottagningen?
Jag har visserligen bara testat två varianter men tycker inte att det är någon revolutionerande förbättring så nästa steg blir nog ett par rikt-antenner.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 4G-antenn?

Ni som är nöjda med denna typ av antenn, har ni provat om olika vinklingar av spröten samt vridningar av antennen gör någon skillnad i mottagningen?
Jag har visserligen bara testat två varianter men tycker inte att det är någon revolutionerande förbättring så nästa steg blir nog ett par rikt-antenner.
Inomhus (antennen sitter på kylskåpsdörren) fungerar det hur bra som helst när man är på ordinarie vägar eller samhällen.

Är det måååånga km till närmaste mast/antenn, då drar jag ut antennen på taket och testar olika riktningar. Antenn är oftast i V-läge, men det går att vinkla iofs... Märker skillnad direkt på paddan som jag håller i handen. Sätter antenn direkt på plåten (med magnetfot) och har den ute (genom takluckan) så länge vi står på samma ställe, ibland upp till en vecka.

Sladden är tillräckligt lång att man kan ha antennen på vilken sida av HB man önskar. Väl inne i husbilen, jag rullar in sladden och stuvar in den bakom kylen så att den inte är i vägen, snyggt och prydligt. Bilden kommer om så önskas.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 4G-antenn?

Kom att tänka på din anslutning gundj! Kan det vara så att den tunna tråden i någon av kontakter, har böjt sig? Det hände mig en gång och då har jag fått byta anslutning. Man får kapa av den förstörda och ersätta den med en annan, rätt pilligt arbete.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: 4G-antenn?

Kom att tänka på din anslutning gundj! Kan det vara så att den tunna tråden i någon av kontakter, har böjt sig? Det hände mig en gång och då har jag fått byta anslutning. Man får kapa av den förstörda och ersätta den med en annan, rätt pilligt arbete.

Tack för tipset, tyvärr så är både antenner och anslutningar i gott skick :)
Men den geografiska platsen är svår så jag tror att det är lite fel typ av antenn men både denna och en annan jag har var ju billiga så det var värt att testa.
En förbättring blir det ju men den är inte så stor som jag hoppats. 4G är i princip odugligt och 3G ger acceptabel hastighet.
Det kan ju vara så att det är hög belastning på 4G-nätet just där och egentligen inget fel på antenner eller router.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 4G-antenn?

Då är det bara att testa vidare med andra antenner. Mycket sällan att vi hamnar på G3 och då är det helt värdelöst med svarstider, det är då jag har slängt ut antennen på taket.
 
Toppen