• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs kraftigare batteriladdare?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Scenario (kanske inte helt ovanligt):

Man kommer till en ställplats efter att ha fricampat 1 dygn.

Bodelsbatteriet är hyfsat tömt (typ 60% kvar) och man tänker vad härligt med lite 220V vid stolpe :)
Parkerar bilen, kopplar in 220V och tänder upp lite lampor, på med TVn, värmaren, etc.
Och man tycker att nu har vi ström, vi slösar lite :) och batteriet laddar sig samtidigt.
Batteriet är 80 Ah och laddaren är en CTEK MXS 5A.
Jag räknade lite på förbrukningen:
5 LED Spots: 5 x 1,3 W = 0,55 A
2 halogen spots: 2 x 10W = 1,7 A (ska bytas ut)
Truma gasolvärmaren (fläkten): 1,5A
TVn (LED): 2A
Ladda 2 iPhones......
Ladda WiFi router.....
Vattenpumpen och köksfläkten går vid middagslagningen (12V).
Spis och ugn går på gasol, kylen 220V.

Det blir väl nästan jämt skägg?
Med andra ord batteriladdaren hinner väl knappt ladda batteriet med det man plockar ut? Eller värre?

CTEK MXS 5A funkar väl bra när bilen står parkerad hemma och underhållsladdas men behöver man inte en kraftigare laddare för ovan scenario?

Eller tänker jag fel?

//Ulf
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Behövs kraftigare batteriladdare?

Vet inte säkert hur ditt elblock fungerar men jag tror du tänker fel.
Lägg istället till batteriladdaren i din rad av förbrukare som drar ström från nätet.
Batteriladdaren borde inte försörja bodelen med energi utan det sköter nog elblocket.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Behövs kraftigare batteriladdare?

Har du bara CTEK 5 amper-laddare?? Mitt elblock ger 20 ampere + originalmonterad laddare på 15 A kopplad till elblocket men då är det 3x90Ah batterier original i vår HB. Jag skulle helst ha en laddare på 20-25 amper i ditt fall.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Behövs kraftigare batteriladdare?

Scenario (kanske inte helt ovanligt):

Man kommer till en ställplats efter att ha fricampat 1 dygn.

Bodelsbatteriet är hyfsat tömt (typ 60% kvar) och man tänker vad härligt med lite 220V vid stolpe :)
Parkerar bilen, kopplar in 220V och tänder upp lite lampor, på med TVn, värmaren, etc.
Och man tycker att nu har vi ström, vi slösar lite :) och batteriet laddar sig samtidigt.
Batteriet är 80 Ah och laddaren är en CTEK MXS 5A.
Jag räknade lite på förbrukningen:
5 LED Spots: 5 x 1,3 W = 0,55 A
2 halogen spots: 2 x 10W = 1,7 A (ska bytas ut)
Truma gasolvärmaren (fläkten): 1,5A
TVn (LED): 2A
Ladda 2 iPhones......
Ladda WiFi router.....
Vattenpumpen och köksfläkten går vid middagslagningen (12V).
Spis och ugn går på gasol, kylen 220V.

Det blir väl nästan jämt skägg?
Med andra ord batteriladdaren hinner väl knappt ladda batteriet med det man plockar ut? Eller värre?

CTEK MXS 5A funkar väl bra när bilen står parkerad hemma och underhållsladdas men behöver man inte en kraftigare laddare för ovan scenario?

Eller tänker jag fel?

//Ulf
Du räknar rätt men ändå fel:D På natten så är det mesta avstängt eller hur och då laddas det fint säkert samma sak över dagen fram till nästa kväll så sett över ett dygn så ger din laddare 5*24 A dvs massor!

Vi har en 7A CTEK som laddar bilbatteriet(100Ah) som är det batteri som driver hela bodelen när vi ligger vid en elstolpe dvs våra bodelsbatterier är bortkopplade då och det fungerar ypperligt.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Behövs kraftigare batteriladdare?

OK, jag ska kolla elblocket och försöka lista ut om det finns laddning därifrån och i så fall hur mycket.
Jag tänkte det gick via batteriet även vid elstolpe... Vi har bara haft husbil 1 månad.... :wink:
Tack!
Har en rörig manual....
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Behövs kraftigare batteriladdare?

OK, jag ska kolla elblocket och försöka lista ut om det finns laddning därifrån och i så fall hur mycket.
Jag tänkte det gick via batteriet även vid elstolpe... Vi har bara haft husbil 1 månad.... :wink:
Tack!
Har en rörig manual....
Ska förtydliga, VÅR husbil är inte original men jag menade att strömmen från laddaren ofta räcker fint fast man inte kanske tror det.

Man kan också tänka så här, bortsett från ev elvärme från elstolpen så ska man inte göra av med mer ström än att man kan frikampa ett par dagar tycker jag iallafall dvs anpassa förbrukningen efter batteriet och då blir fricampandet mycket enklare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Behövs kraftigare batteriladdare?

OK, ..........
Jag tänkte det gick via batteriet även vid elstolpe... Vi har bara haft husbil 1 månad.... :wink:
Tack!
Har en rörig manual....
---------------------------------------------------------------
Ja det gör det. 12V förbrukare går ju på 12V fortfarande och får då strömmen från batteriet/laddaren när du är uppkopplad på 230V-stolpe.
Om du tar mer ström än laddaren ger så får batteriet späda på med det som fattas. Om laddaren ger mer ström än du tar så går resten till batteriet och laddar det lite.

Frågan är snarare varför har du bara en 5A. Ctek laddare till laddning och försörjning.
Original så har det säkert suttit en kraftigare laddare inkopplad i systemet/elblocket.
Beroende på bil och modell så brukar nog originalladdaren kanske ligga mellan 12 till 25A.
Frågan är om den har gått sönder någon gång och någon då kopplat in en liten 5A i stället.

Kan den vara inkopplat för direkt underhållsladdning av någon anledning och du även har en originalladdare som laddar.

Kan du bli lurad så du har en originalladdare till bobatteriet och 5A Cetek'en är kopplad för att endast underhållsladda startbatteriet.

Det finns flera varianter så kolla upp vad som finns och vad som kanske är trasigt. Men en laddare på minst 15A är nog inte fel och vanligast.

M.v.h. JANKRO.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Behövs kraftigare batteriladdare?

---------------------------------------------------------------
Ja det gör det. 12V förbrukare går ju på 12V fortfarande och får då strömmen från batteriet/laddaren när du är uppkopplad på 230V-stolpe.
Om du tar mer ström än laddaren ger så får batteriet späda på med det som fattas. Om laddaren ger mer ström än du tar så går resten till batteriet och laddar det lite.

Frågan är snarare varför har du bara en 5A. Ctek laddare till laddning och försörjning.
Original så har det säkert suttit en kraftigare laddare inkopplad i systemet/elblocket.
Beroende på bil och modell så brukar nog originalladdaren kanske ligga mellan 12 till 25A.
Frågan är om den har gått sönder någon gång och någon då kopplat in en liten 5A i stället.

Kan den vara inkopplat för direkt underhållsladdning av någon anledning och du även har en originalladdare som laddar.

Kan du bli lurad så du har en originalladdare till bobatteriet och 5A Cetek'en är kopplad för att endast underhållsladda startbatteriet.

Det finns flera varianter så kolla upp vad som finns och vad som kanske är trasigt. Men en laddare på minst 15A är nog inte fel och vanligast.

M.v.h. JANKRO.

Tack Jankro, ja det var det jag undrade, om (vid påkopplad 220V) bilen plockar 12V till förbrukarna via batteriet/laddaren eller direkt från elblocket omvandlad från 220V till 12V.
Jag ska forska vidare... :wink:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Behövs kraftigare batteriladdare?

Nja det beror ju lite på hur man menar.
Elblocket är ju bara en benämning på en samling kopplingar, reläer, säkringar samt lite elektronik, mycket beroende av hur gammal bilen är.
Till elblocket är det ju också kopplat en del mätare för att kunna se batteriinformation, några signallampor m.m.
Till elblocket är det ju då också kopplat en batteriladdare mer eller mindre integrerad och sammanbyggd med resten av elblocket.
Har man otur så kan den vara rätt inbyggd/integrerad i soppan :p:.
Har man tur så ligger den helt på sidan om som enskild enhet.
I båda fallen så kan man byta ut den mot något annat/bättre, men det är lite enklare om originalladdaren ligger synlig bredvid.
Det finns också lite olika varianter på om startbatteriet underhållsladdas. Det kan ske med elblockets hjälp från laddaren eller direkt från laddaren... Om det nu finns underhållsladdning av startbatteriet.
Därav min fråga om 5A laddaren kanske bara var inkopplad för underhållsladdning av startbatteriet och inte alls har med bobatteriet att göra.

Någon variant som du nämner att det skulle vara en transformator som ger 12V till bodelen "på sidan om" batteri och laddare när man är inkopplad på 230V har jag aldrig sett och aldrig ens hört talas om, i alla fall inte på "normala" husbilar, och vad skulle nyttan vara med det. Enklast är ju då en tillräckligt stor laddare som räcker till för både försörjning och laddning samtidigt.
Många laddare funkar inte ens om de inte jobbar mot ett batteri... De ger helt enkelt inte ut någon ström till lampor m.m. om det inte finns ett batteri också som funkar som en slags buffert.
De flesta av Ctek's större laddare kan sättas på ett läge som ger ström utan att ett batteri är inkopplat (Supply).
Men en husbil utan bobatterier är ju inte speciellt användbar i de flesta lägen.

Det är helt enkelt bobatteriet och laddaren som gemensamt ger 12V spänning till bodelens förbrukare när man är inkopplad på 230V.
(Naturligvis förutan de 230V väggkontakter som då får 230V, samt att kylskåpet också kan köras på 230V i stället för gasol när man står still.)
Som sagt ovan, tar man ut mer ström än laddaren ger så späder batteriet på med resten. Tar man ut mindre ström än laddaren ger så går överskottet till batteriet som laddning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Behövs kraftigare batteriladdare?

Jag bytte husbil för två veckor sedan, En Knaus 650 Sun Ti byggd på Renault 2008.
Den har en Calira med en separat laddare. Men många kablar går till/från laddaren, så den har mer funktioner än bara laddning, vad vet jag inte.
Den ställer sej på 12,7 V om jag inte har batterier i bodelen (råkade bränna huvudsäkringen). Så då hade jag faktiskt nytta av att kunna köra bara på landström via laddaren.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Behövs kraftigare batteriladdare?

Jag bytte husbil för två veckor sedan, ...
Grattis Kenjon, det var du värd! ...och tack för alla goda tips & råd sen jag började läsa dina inlägg för flera år sen. Hoppas du får det hemtrevligt och roligt i ditt nya åkdon (det var mig en stor rackare ; )

5657897-knaus-sun-ti-650-mf-1.jpg

(nu har jag kapat Uffe's tråd... men, men, han förstår säkert...)
 
Toppen