• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Det är obra att bygga så höga hus utan bra hissar! Ingenjören från Sundbyberg kanske var framme. "Tänkte inte på det."
Utan husbil, tack och lov, var jag och såg denna enkla skyltning.
Var?

DSC06990.JPG
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Nu är min Italienska inte så bra, men visst står det på "Nolaskogska", som är mitt modersmål, längst upp på skyltarna, "dä ä kommunen Civitavecchia".

Att uttala de kommunnamnet är däremot helt omöjligt på mitt modersmål.

TommyD
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Jo visst är det Civitaveccia, Roms hamnstad. Dit kommer man med tåg och lämnar per båt, eller vice versa.
Uttalas exakt som det stavas men helst i högt tempo.
Din tur Nolaskogsare!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Tack Nisse, håller på att träna uttalet.....vad sa du att det hette... Vivivasveccia?

Ok,medan jag tränar vidare på uttalet, så lägger jag ut en bild, faktiskt en väldigt speciell bild, som jag skall berätta mera om, om det skulle behövas ledtrådar.

PA300025.JPG

Var?

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Nisse, du genomskådade mig för visst är det Costa Concordia vid piren i Civitavecci.

Vi har också varit på plats, vi startade en kryssning där. Vad vi då inte visste var att fartyget vid piren mitt emot snart skulle bli vrak under Kapten Ynkryggs kommando.

Nisse, du tar oss vidare.

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Jeg gir ikke svaret, men dette er verdens eldste bevarte ubåt - og om en vil prototypen på moderne ubåter. Ble kun bygget dette ene eksemplaret som nå står sentralt i den sivile delen av en av de største marinebasene i Spania. Den militære delen av havnen starter et par hundre meter bak fotografen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Av Knuts beskrivning förstår jag att det måste vara Cartagena, men det har jag missat....

Knut, har du inga egna bilder, eller.... ?

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Får säga tack Knut, eftersom vi aldrig sett den där ubåten, men det får bli nästa gång stan får besök av oss.

Något helt annat......

DSCN3091.JPG

Var hittar man den här tropiska miljön?

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret, del 3 2011/15

En flyplass jeg har hatt endel 90 minutter stopp på mellom London og Sydney.
Just dette punktet som er på bildet kan og minne om et par andre storflyplasser.

Men bakgrunnen får meg til å lure, det ser ut som fasaden på et meget kjent hotell i et lite land - nesten bare en by med en stor flyplass.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

En flyplass jeg har hatt endel 90 minutter stopp på mellom London og Sydney.
Just dette punktet som er på bildet kan og minne om et par andre storflyplasser.

Men bakgrunnen får meg til å lure, det ser ut som fasaden på et meget kjent hotell i et lite land - nesten bare en by med en stor flyplass.

Gissar att du tänker på Singapore's Changi a/p, som förvisso har en massa tropiska träd i terminalen, men nej....

Det här är en utomhuspark i en stad, långt ifrån dig, men nära mig.

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Greit, da er du i Spania igjen. Mener å ha sett den grønne "resveskan" et sted der også, men kan ikke huske hvor.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Knut, visst är det här en gammal bekant till dig, inte bara till dig, vi är många HBK´are som besökt den här staden.

Lägger in en bild till, den här gången på en staty i en annan park.

DSCN3106.JPG

Vad jag förstår tyckte Kommunalrådet för "Parques y ocio" att den här unge mannen var en god representant för stadens ärofulla historia och det som fortsatt dominerar stadsbilden.

Var går han....?

Tommy
 
Toppen