• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattehöjning

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Sv: Skattehöjning

Var hittar jag en senare variant??

Lagrådsremiss
Ett bonus–malus-system för nya lätta fordon
Regeringen överlämnar denna remiss till Lagrådet.
Stockholm den 24 maj 2017
Magdalena Andersson


Bella 4
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Skattehöjning

JANKRO, vad sägs om "rehabfordon", något som FK borde införa i sitt register för utslitna människor som behöver rehabilitering efter 40-50 tuffa, skattebetalande åren i arbetslivet. Alternativet är väl att sätta sig hemma med adidas dräkt på sig och fjärrkontroll (TV) i handen och belasta sjukvården istället. Vad tycks?

Visa bilaga 129368
OBS! öppen spis ; )

Dom som behöver sjukvård är dom som har haft tuffa o riktiga jobb hela livet.

Tommy R
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Skattehöjning

Mängden koldioxidutsläpp är direkt relaterat till hur mycket bränsle man förbrukar och beror inte på bilens avgasprestanda eftersom ingen normal bil har någon form av koldioxidrening. 1 liter diesel ger i princip samma mängd koldioxid oavsett motor. Det enklaste vore då att ha skatten inbakad i bränslepriset för då skulle var och en betala direkt i proportion till sina utsläpp. Men det vore väl inte regionalpolitiskt gångbart.

Däremot skiljer utsläppen av kväveoxider, partiklar och andra föroreningar mycket mellan olika motorer trots samma bränsleförbrukning, så det vore mer logiskt att basera skatten på annat än koldioxid. Men inte lika enkelt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skattehöjning

En bild som visar varför Osloborna kör elbil!
3604BC5E-CFB5-4D91-8A80-F8856D725131.jpeg
I Norge ser man på nummerskylten vilka som är eldrivna.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Skattehöjning

Vilka yrken/arbetsuppgifter räknas enl. dig inte till "riktiga jobb"?

Eftersom jag har lovat att inte starta nya trådar så blir det lite urspårningar
i andra.
Riktiga jobb, jag tror nog du vet vad jag menar.

Tommy R
 
F

F.d. 56194

Guest
Sv: Skattehöjning

Den nya skatten kommer att tas ut på nya hb f.o.m nästa sommar 2018. Redan inregistrerade bilar berörs inte vad jag förstår. Det gäller att handla innan nästa sommar om man är på gång.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Skattehöjning

Ett litet klargörande:

Förslaget är att det nya skattesystemet ska gälla bilar av 2018 års modell eller senare, som tas i bruk från den 1 juli 2018.

Bilar som är tagna i bruk t.o.m. den 30 juni berörs EJ av skatteomläggningen.

Pålle

Stämmer bra.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Skattehöjning

Eftersom jag har lovat att inte starta nya trådar så blir det lite urspårningar
i andra.
Riktiga jobb, jag tror nog du vet vad jag menar.

Tommy R

Nej, jag förstår inte vad du menar. Om man utför ett hederligt jobb oavsett med vad anser jag det är riktiga jobb. Vissa jobbar ute året runt, lyfter tungt mm. Andra sitter inne framför datorer och på möten. Ytterligare andra sitter i telefon dagarna i ända.
Vissa har heltidsanställning andra deltid och ytterligare andra timanställning.

Vissa har formell utbildning för sitt yrke andra inte. Men riktiga jobb är det alltihop.

Jag förstod inte relevansen av ditt inlägg än mindre vilka jobb du inte anser är riktiga, därav frågan.

// Niklas
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Skattehöjning

Nej, jag förstår inte vad du menar. Om man utför ett hederligt jobb oavsett med vad anser jag det är riktiga jobb. Vissa jobbar ute året runt, lyfter tungt mm. Andra sitter inne framför datorer och på möten. Ytterligare andra sitter i telefon dagarna i ända.
Vissa har heltidsanställning andra deltid och ytterligare andra timanställning.

Vissa har formell utbildning för sitt yrke andra inte. Men riktiga jobb är det alltihop.

Jag förstod inte relevansen av ditt inlägg än mindre vilka jobb du inte anser är riktiga, därav frågan.

// Niklas

Reagerade på ett tidigare inlägg, därför skrev jag så om tuffa jobb.
Kommer från en tuff verkstadsbranch där nästan alla från verkstadsgolvet är
utslitna innan pensionen. Där var jargongen att om det fanns någon som kunde jobba fram till pensionen, då har man inte haft något riktigt jobb.

Tommy R
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Skattehöjning

Reagerade på ett tidigare inlägg, därför skrev jag så om tuffa jobb.
Kommer från en tuff verkstadsbranch där nästan alla från verkstadsgolvet är
utslitna innan pensionen. Där var jargongen att om det fanns någon som kunde jobba fram till pensionen, då har man inte haft något riktigt jobb.

Tommy R

Den typen av arbetsmiljö borde inte finnas kvar i Sverige 2017. Jag vet att så tyvärr inte är fallet. Sitter fn. på kontor och jobbar men har lång erfarenhet av arbete inom industrin så även "på golvet".

Jag kan förstå jargongen (och har naturligtvis också mötts av den samt ibland varit delaktig) men reagerade därför att de flesta människor kämpar på ett eller annat sätt för att få vardagslivet att fungera någorlunda bra.

Fysiskt utarbetad eller utarbetad pga. stress spelar för den drabbade och hans/hennes familj ingen roll. Det är stora problem för båda.

Vad det ytterst handlar om är förståelse. Förståelse för sin egen situation i relation till andras. Det är lätt att stirra sig blind på sina egna besvär/problem och tro att "gräset är alltid grönare på andra sidan". När det sällan är så, det är bara annorlunda.

// Niklas
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Skattehöjning

Den typen av arbetsmiljö borde inte finnas kvar i Sverige 2017. Jag vet att så tyvärr inte är fallet. Sitter fn. på kontor och jobbar men har lång erfarenhet av arbete inom industrin så även "på golvet".

Jag kan förstå jargongen (och har naturligtvis också mötts av den samt ibland varit delaktig) men reagerade därför att de flesta människor kämpar på ett eller annat sätt för att få vardagslivet att fungera någorlunda bra.

Fysiskt utarbetad eller utarbetad pga. stress spelar för den drabbade och hans/hennes familj ingen roll. Det är stora problem för båda.

Vad det ytterst handlar om är förståelse. Förståelse för sin egen situation i relation till andras. Det är lätt att stirra sig blind på sina egna besvär/problem och tro att "gräset är alltid grönare på andra sidan". När det sällan är så, det är bara annorlunda.

// Niklas

Ett bra inlägg, kan dock inte hålla med om att fysiks el utarbetat på grund
av stress ..........Nu finns det en massa arbetsskador som inte går att bota
till skillnad mot stress. Har själv varit drabbad av båda.
Tommy R
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skattehöjning

Selv ble jeg satt utenfor arbeidslivet permanent før fylte 60, selv om jeg hadde en kontorjobb. I dag 10 år etter jobber jeg igjen, men utendørs og tungt gårdsarbeid. Mitt problem var at kroppen ikke tålte aircon miljøet på kontoret, her nede kan vinteren være tøff for kroppen men 8 mnd i året fungerer jeg utmerket så lenge jeg holder meg vekk fra aircon! Beste arbeidstemperatur er mellom 30 og 35 varme gode grader, over dette blir det behov for store mengder vatn i løpet av dagen. Vel - jeg tjener ikke noe på jobben i dag, men jeg har gode dager og mye frisk luft. Daglig kontakt med en flokk hester er heller ikke galt. Har 14 nå og 2 til innen en måned. Dette er 10% av alle fjordhester i Australia.
 
Toppen