• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattehöjning

F

F.d. 51015

Guest
Sv: Skattehöjning

Om ökade fordonsskatteintäkter för husbilar bla går till fler vägverkets stllplatser med tömningsmöjligheter... ja det är väl bra. För sådana lär vara dyra att anlägga.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skattehöjning

Det är många decennier sedan som fordonsskatteintäkterna var "öronmärkta" för att användas för vägunderhåll och liknande.

Pålle
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Skattehöjning

Öronmärkt eller inte... vägverkets/kommunens utgifter tas främst från skatteintäkter. Husbilister vill ha fler ställplatser med fler möjligheter till tömning... sådant kostar... och pengarna ska tas från... någonstans. Någon ide om varifrån pengarna ska tas? Kanske bara finnas privata ställplatser.
 

lata dagar

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Borås
HBK-Nr
13323
Medlemskap
2024
Sv: Skattehöjning

Tycker det är konstigt att ingen nämner att även båtar borde betala skatt
det skulle väl vara rimligt.
Lata dagar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skattehöjning

Småbåtar är inte registrerade och sliter inte på våra lands- eller sjövägar.
Försöket som gjordes blev ett fiasko!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Skattehöjning

Gammal bil med betydligt lägre skatt blir intressant att äga nya fom 2018 högre skatt, byt nu som tips.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Skattehöjning

God morgon ! Knarrevik nog är väl anledningen till nya skatteförslaget enligt regeringen att minska utsläppen, då tycker nog jag att fritidsbåtar också bidrar till utsläppen och borde beskattas men som Du skriver, försök har gjorts och misslyckats, det kanske är så att det är många politiker som äger fritidsbåtar, så också husbilar, hur kunde det annars helt plötsligt bli skattebefrielse att äga en husbil med tot. vikt på 5 ton och mer, sedan kan man undra om anledningen verkligen är miljöskäl när det enligt mig mer handlar om intäkter till statskassan, vi lär väl få se hur det går
En fortsatt fin bär och svamphöst hälsar
Hasse & Ingegerd
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skattehöjning

Ingen vet ju hur hög skatten blir eftersom transportstyrelsen inte går efter Coc-intyget utan gissar på ett genomsnitt på co2 för husbilar. Detta är det ingen som tänkt på verkar det som, vad blir co2-värdet nästa år?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skattehöjning

God morgon ! Knarrevik nog är väl anledningen till nya skatteförslaget enligt regeringen att minska utsläppen, då tycker nog jag att fritidsbåtar också bidrar till utsläppen och borde beskattas

Jag har en känsla av att detta skuule kosta mer än det smakar!
Utsläppen från fritidsbåtar under någon månad på sommaren kan inte vara mer än någon promille av utsläppen från vägfordon.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Skattehöjning

Gammal bil med betydligt lägre skatt blir intressant att äga nya fom 2018 högre skatt, byt nu som tips.

Blir nog svårt att byta från en ny av 2018 årsmodell till en gammal begagnad husbil innan dessa nya husbilar ens kommit ut på marknaden under nya skatteregler...
 
Toppen