• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Premie för elcyckel ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Nu har man föreslagit att den som köper en elcyckel skall få en statlig premie
dvs att vi alla skattebetalare skall vara med och betala en del av priset...
Kanske nästa steg blir en premie på eldrivna golfvagnar...väntar med att köpa en sån tills premien kommer
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Premie föt elcyckel ?

Klart att alla ska vara med @ betala alla våra ( familj ) nya el - cycklar ( 4st )
Tycker ju faktisk att ni ska betala elen åsså..
@ laddkablarna + moms på moms på moms på moms
Annars blir det fel.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Premie föt elcyckel ?

Jag är gärna med på att dela ut premier på dina cyklar om jag får en premie på en el driven golfvagn ��
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Premie för elcyckel ?

Jag har en eldriven robotgräsklippare. Vad är premien på en sådan? Kan jag få den retroaktivt?
Annars startar jag upp min åkgräsklippare med en 12 HP Briggs & Stratton.
Mycket avgaser blir det. Ca 1½ liter bensin per klippning.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Premie för elcyckel ?

Jojo...
Eldriven golfvagn...
1,5 l bensin i Mark...
Mayday, mayday...
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Premie för elcyckel ?

Fast det blir underligt när vi får betala för att Rut kommer hem och klipper din gräsmatta med stora åkgräsklipparen. Hur nu det hänger ihop med trådskaparen fundering. Men mycket konstigt finns det i bidragssvängen och då är väl bidrag till elcyklar kanske inte det allra värsta....
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Premie för elcyckel ?

Tanken är bra!
Att skapa bättre miljö och på köpet få folk att må bättre är värt en hel del.
Av egen erfarenhet vet jag att elcykeln är fantastisk, imorgon skall jag elcykla Visingsö runt om jag bara orkar få ned cyklarna från cykelstället.
Hoppas bara att det inte missbrukas så att slantarna hamnar i fel ficka.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Premie för elcyckel ?

Att svettdriva verkar mer ineffektivt. Hur effektiv är omvandlingen från foder till kött till framdrift av svettcykel?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Premie för elcyckel ?

Gungor o karuseller
Många arbetsgivare erbjudet sina anställda subventionerade elcyklar.
Vilket är en skattepliktig förmån

Cykelförmån
Värdering av förmånen

Om cykeln går att hyra eller leasa privat, kan förmånsvärdet beräknas till vad det skulle ha kostat den anställda att leasa cykeln privat.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Premie för elcyckel ?

Som motivering till elcykelsubventionen var att " då skulle folk ställa bilen eftersom elcykeln var ett gångbart alternativ".

Det säger nog mer om vilken värld beslutsfattarna lever i.

Den motiveringen håller när det gäller tätorter med utbyggda cykelvägar under den snöfria årstiden!
Vilken värld lever du i?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Premie för elcyckel ?

Det är väl så till syvende och sist att många är "miljövänner" konstigt vore det väl annars , men om ett alternativ gynnar en själv ja då anammar man det med diverse olika förklaringar vilket är förklarligt, man kan ju bara hänvisa till andra miljöbovar så är man i hamn s a s :spinny:
Vore vi husbilsåkare riktiga miljövänner ja då skulle vi ställa av bilarna bums för vem ger oss rätten att skita ner miljön i vår nöjesåkning ?? MEN då kan man ju vara miljövän light version , och sopsortera enligt reglerna (fast det mesta hamnar i samma hög på soptippen) och betala våra höga bilkostnader och peka finger åt andra miljöbovar för då har man ju gjort "rätt" för sig eller ??? För betalar man då får man väl skita ner ??????
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Premie för elcyckel ?

MEN då kan man ju vara miljövän light version , och sopsortera enligt reglerna (fast det mesta hamnar i samma hög på soptippen)

Inga sopor får idag deponeras på soptippen!
Det som inte eldas för att bli till fjärrvärme och elström eller rötas till biogas återvinns.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Premie för elcyckel ?

...tror inte ett dugg på att man köper en elcykel av miljösjäl.
I såfall har man gjort en felkalkyl..förmodligen belastar cykelns tillverkning miljön mer än den sparar..hoppas fortfarande på en suventionerad golfvagn och kanske en eltandborste som är avdragsgill..
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Premie för elcyckel ?

Premie för elcykel kan diskuteras men visst gagnar den miljön och främjar hälsan genom att den används vid kortare turer. Senast idag använde jag cykeln för att handla på ICA ca 7-8 km tur och retur. Tidigare användes bilen.
De som har kort väg till arbetsplatsen resonerar säkert likadant.
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Premie för elcyckel ?

Premie för elcykel kan diskuteras men visst gagnar den miljön och främjar hälsan genom att den används vid kortare turer. Senast idag använde jag cykeln för att handla på ICA ca 7-8 km tur och retur. Tidigare användes bilen.
De som har kort väg till arbetsplatsen resonerar säkert likadant.

Intressant läsning om elcykel trend..

https://www.sydsvenskan.se/2017-09-30/livsstilsprofessorn-kritisk-till-elcykel-trend

Jag kanske köper en elcykel när det finns ett USB ladduttag för mobil o padda i batteriet ( kommer snart )
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Premie för elcyckel ?

Jag tycker det verkar som om "livsstilsprofessorn" Mai-Lis Hellenius är ute och cyklar! Det måste väl för sjutton vara bättre att folk tar elcykeln till jobbet än att åka bil! Man rör sig hundra gånger mer på en elcykel än i en bil som dessutom smutsar ner luften för de motionärer som verkligen vill bidra till en bättre miljö.

Jappe
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Premie för elcyckel ?

Jag tycker det verkar som om "livsstilsprofessorn" Mai-Lis Hellenius är ute och cyklar! Det måste väl för sjutton vara bättre att folk tar elcykeln till jobbet än att åka bil! Man rör sig hundra gånger mer på en elcykel än i en bil som dessutom smutsar ner luften för de motionärer som verkligen vill bidra till en bättre miljö.

Jappe

Läs igen..hon skriver "citat"
"För en person som vanligtvis tar bil eller buss till jobbet men byter till elcykel kan förändringen dock vara positiv, anser hon.
– Ja, det är inte svart eller vitt. Kan det hjälpa någon som varit stillasittande till ett aktivare liv – då är det en fördel, säger Mai-Lis Hellenius."

Hennes inlägg handlar mer om att vi skall röra oss mer..och att en vanlig stålhäst ger mer för hälsan och miljön än en en elcykel.
Tycker själv att elcykeln kan vara ett bra färdsätt, kan hjälpa många som inte orkar cykla på en vanlig cykel..men att den skall få en statlig premie är lite magstarkt. Lägg dom pengarna på hjälpmedel till handikappade istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen