• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I spår av Jappes LCHF redovisning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 53081

Guest
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Kul att så många i Husbilsklubben verkar äta enligt LCHF. Då finns det hopp om att vi kan leva länge och friska. Själv har jag ätit enligt LCHF i 9 år och hälsan är på topp. 66 år och äter inte ens en albyl. Det enda jag har problem med är bröd i form av öl.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

...Det enda jag har problem med är bröd i form av öl.
Ha, ha... det är du inte ensam om. Jag bytte till vin (vitt), läste någonstans att vitt innehåller lite mindre kolhydrater, fast jag älskar Amarone (rött).

Kolla bara vilken enorm skillnad mellan vin & öl:

ajabaja.jpg
Källa: nätet (editerat)
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Ha, ha... det är du inte ensam om. Jag bytte till vin (vitt), läste någonstans att vitt innehåller lite mindre kolhydrater, fast jag älskar Amarone (rött).

Kolla bara vilken enorm skillnad mellan vin & öl:

Visa bilaga 129098
Källa: nätet (editerat)

Men... en pint Höga Kusten på John Scott Linnégatan varje fredag är ett måste, för mig i alla fall. Eller?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Använder en säker metod som gör att jag kan äta och dricka det mesta jag gillar. Den heter MMVD som betyder Motionera Mera Varje Dag
Fungerar klockrent...Har provat LCHF..visst kan man äta gott, men man måste bli lite av en fundamentalist för att metoden skall funka resten av livet.
Släpper man LCHF utan att motionera regelbundet..är det kört igen..jag vet
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Men... en pint Höga Kusten på John Scott Linnégatan varje fredag är ett måste, för mig i alla fall. Eller?
Ha, då har vi säkerligen gått förbi varandra... Janne, en jobbakompis och jag lämnar blod på Droppen var 3:e månad. Tjejerna brukar rekommendera "mycket vätska" efter tappningen (minst 4,2 dl) och hur/var gör man inte det om inte på John Scott, Linnégatan? ...men var 3:e månad, på en fredag, prick kl. 16:00! Häng med och lämna några droppar nästa gång, sen "tankar" vi upp vätskebristen tillsammans ; )
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

En brödätare ger sig tydligen aldrig, därför bestämde jag mig idag att baka "mandelbröd med husk", helt mjölfritt! Börjar gilla proteinbröd mer och mer (tack vare Bromölla HBK:are), men tyckte att man måste variera sig.

Läste Kostdoktorn's (märkligt varumärke) frallrecept och gjorde enligt alla konstens regler. Det är bara några saker jag undrar:
- hur många kalorier får man i sig med en "fralla" + 1 cm smör ovanpå?
- hur många km måste jag röra mig i raskt tempo för att bibehålla "Brad Pitt" sexpack?
- vad skulle min husläkare på vårdcentralen säga?
- måste jag kolla den goda och den onda kolesterolet lite oftare än vart 10:e år?

Recept:
lchf-fralla.jpg

Resultat: j ä t t e g o d a ! (om man inte glömmer saltet. Jag använde även oregano som smaksättare)
mandelbröd.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

I morgon ska jag få prova på ditt LCHF-bröd. Lokal bakerska ska fixa detta. Skulle det vara lika gott som du antyder så är det baske mig det första LCHF-bröd jag provat som är rimligt ätligt. Bakerskan byter ut mandelmjölet mot kokosmjöl.

Spännande! Den som väntar på något gott....

Jappe

Psst. Det blev lite tyst om vikten. Fuskar du?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

I morgon ska jag få prova på ditt LCHF-bröd. Lokal bakerska ska fixa detta. Skulle det vara lika gott som du antyder så är det baske mig det första LCHF-bröd jag provat som är rimligt ätligt. Bakerskan byter ut mandelmjölet mot kokosmjöl. Spännande! Den som väntar på något gott.... Jappe Psst. Det blev lite tyst om vikten. Fuskar du?

Jo, jag fuskar Jappe, i stora "lass", bara att erkänna. Du verkar vara synsk (och erfaren) vad jag kan se, för du har 98% koll på läget!
- Jo, jag vill gärna ha rörsocker i espresson (2 tsk farinsocker) 4 ggr/dag
- snor gärna åt mig Mariannes fullkornsbröd när hon inte tittar till...
- tar gärna ett x-tra vinglas (välfyllt) så fort honan går ut i köket...

Men å andra sidan, jag har inte gått upp ett gram på 2 veckor, trotts alla eskapader ovan! Nästa vecka ska jag skärpa mig och hoppa över en del av "livets goda"...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Om "livets goda" enbart eller till stora delar är relaterat till spannmålsprodukter och övriga kolhydratkällor så har du en lång väg att gå!

Sötsuget försvinner inte i första taget. Kunde jag lära mig att dricka kaffe utan socker så kan alla. Kaffesuget försvinner om man slutar söta kaffet. Tidigare drack jag mycket kaffe med två eller fler sockerbitar; numera dricker jag sällan mer än en kopp om dagen och på det viset blir njutningen på något vis större! Gourmet i stället för gourmand bliven. :rolleyes:

Som gammal rödvinsromantiker så har jag inga synpunkter på din smak för rödvin. Där är vi lika. Vitt vin innehåller oftast mer socker än rött vin. Till räkorna bör man alltså välja ett torrt vitt vin. Öl är absolut förkastligt men väljer man ändå detta alternativ så gäller att ju högre alkoholhalt desto lägre kolhydrathalt. Detta betyder inte att jag nödvändigtvis rekommenderar Arboga 12-procentiga. :D

Nog kan man få till "livets goda" av bra mat, kött, fisk, ägg, grönsaker m.m. Smör och grädde gör all mat godare!

Recept på världens enklaste och godaste fisksås, Sandefjordssåsen: Värm 1 hekto smör och 1 deciliter grädde i en kastrull (riktig 40-procentig grädde! Inga konstgjorda efterapningar med sojainnehåll och liknande vegetabiliska smörjor). En del av grädden kan antagligen ersättas av Crème fraîche, riktig sådan. Enkelt och trivsamt recept! Kryddning efter eget val. Salt, peppar, citron dill, m.m. m.m.

Jappe

Psst. Många tror att CornFlakes och liknande majsprodukter är välgörande för kroppen. Ingenting kan vara mer felaktigt. Det amerikanska majsöverskottet sköljer över världen som en stor giftig kolhydratvåg. Dricker man CocaCola till majsprodukterna så har man verkligen bäddat för övervikt med åtföljande sjukdomar! Dessutom är majsen en GMO-gröda med glyfosatinnehåll.

Psst 2. Gör du av med alla kolhydrater som du tillför kroppen genom exempelvis skogshuggeri eller rälsläggning utan moderna hjälpmedel så kan du äta kolhydrater men så fort sockret omvandlas till fett i buken så blir du "läkemedelsföretagens älskling".

Psst 3. Googla på kolhydratinnehållet i CornFlakes eller frukostflingor! Värdena ligger mellan 84 och 88 g per 100 g! Antagligen nyttigare att äta samma mängd strösocker under förutsättning att det inte är infekterat av GMO och/eller glyfosat, hur konstigt det än kan låta. Allra bäst är att "äta kartongen i stället för innehållet" som en upplyst läkare uttryckte sig.

Psst 4. LÄS! Karl Arfors
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Tror inte ett spår på brödsubstitut och andra matimitationer. Är det verkligen nyttigt att hiva i sig bleka kopior i stället för att äta måttfullt av originalet? Det som funkar bäst är att skippa halv- och helfabrikat, laga mat från grunden och äta minst halva tallriken grönsaker. Man kan äta allt med måttfullhet. Att man är smal innebär inte att man äter nyttig mat. Att gå ner i vikt av LCHF betyder inte med automatik att man lever nyttigt. Man kan vara smal och ändå leva på gränsen till sjuklighet. Det handlar inte om vikten.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Tänk att mänskligheten överlevde innan de kom på att man kunde sätta ihop versaler i olika kombinationer att leva efter.:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Tänk att mänskligheten överlevde innan de kom på att man kunde sätta ihop versaler i olika kombinationer att leva efter.:)
Det är väl det man kallar för "utveckling", även om det kan kännas som "avveckling" i vissa avseenden. Min mormor har aldrig ätit GMO eller halvfabrikat och kunde leva (länge) som frisk och helt klar i knoppen in till sista andetaget. Min mor däremot känner inte igen mig längre (Alzheimer) vilket ger många frågeställningar. Var det galna kosjukan på 70-talet som var en av bidragande orsaker, eller vad mer kan det handla om...?

Jag lagar mat från grunden sen ca 30 år tillbaka, inga halvfabrikat, har bakat surdegsbröd senaste åren och numera börjat fundera lite över hälsa, kost och andra vanor/ovanor. Märker att kläderna har krympt något, att man sitter en hel del i husbilen när vi kör och att det går åt en hel del vitt bröd på våra resor.

Det är väldigt enkelt att sätta på potatis, ris eller pasta på gasolspisen i husbilen och laga till en gryträtt eller grilla något på utsidan. Sallad är obligatorisk men grönsakerna till pastan/ris/potatis är sällan dominerande på tallriken. Lagringsproblem, eller bara ovana?

Evanders, du har helt rätt, lite av varje som Viktväktarna rekommenderar borde vara den "rätta" vägen, men det blir tyvärr inte "lite av varje" i verkligheten som den är. Min tanke var att göra något mer drastiskt för att vända på trenden och slippa eventuella risker med framtida diabetes 2 och andra konstigheter.

Jag ger LCHF en chans under denna vintern sen får vi se hur länge detta håller i sig. Man blir en erfarenhet rikare i alla fall! "Kostymen" sys några cm för varje dag, hoppas bara att färdigprodukten dröjer ett tag till...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Tror inte ett spår på brödsubstitut och andra matimitationer. Är det verkligen nyttigt att hiva i sig bleka kopior i stället för att äta måttfullt av originalet? Det som funkar bäst är att skippa halv- och helfabrikat, laga mat från grunden och äta minst halva tallriken grönsaker. Man kan äta allt med måttfullhet.

Jag håller med om det mesta, i synnerhet att man ska undvika all industrimat. När det gäller bröd så tycker jag också det är svårt att ersätta med gift- och sockerfria varianter så det bästa är naturligtvis att helt enkelt sluta äta bröd. Ris, pasta och potäter saknar jag inte ett dugg.

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Jappe, mandelbrödet var som godast när det var nybakat. Dagen efter är det lite "svampaktigt" men blir betydligt bättre när man rostar brödet. Jag kommer att testa olika blandningar (gillar att baka bröd och konstiga utmaningar i övrigt) så kanske att det dyker upp en värdig gluten-fri surrogat till frasiga surdegsfrallor...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Har köpt 2 x 300 psylumhusk (på nätet, 223:-/kg) och ska testa vidare. Det stämmer, psylumhusk jäser precis som protein-vete och tar man "för mycket" då kan man spela tennis med frallorna...hehe...

Jag brukar köpa vanligt vitt mjöl i Norge med upp till 13% protein vilket är det optimala för bra jäsning. Hemma köper jag Manitoba med 11,5 som jag tror är den värsta blandningen av GMO + annat "farligt", men som jäser utan handbroms. Då är jäsningsfrågan klar i och med psylumhusk, nu måste jag hitta vad mer förutom "smaklöst" mandelmjöl som kan fungera som LCHF bröd MED smak! Salt är ett måste i alla fall.

3480-1.jpg
 

Stefan1962

HBK Intresserad
Inlägg
33
Kommun
Tyresö
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Marianne och Ranko

Vill bara säga hur mkt jag och min fru följer er i denna tråd och uppskattar era härliga inlägg med humor och fakta :spinny::spinny::)
Kul att läsa om era framsteg och snedsteg.
Vi har börjat fördjupa oss i Lchf, frugan börjat lite smått. Målet är att vi båda ska köra Lchf. Jag har dock börjat en resa med tuff viktnedgång. Har kört Cambrige metoden 1 v och tappat 4,2 kg, blir 2 v till. Tufft när man sitter i husbilen som nu, förut åkte grillen fram med öl och virre såklart. Tror inte jag varit ute någongång med hb under senaste 10 åren utan att dricka alkohol faktiskt.
Med denna diet längtar mkt till en Lchf diet kan jag säga, men skam den som ger sig.

Tack för att vi får följa er.
Ps fortsätt med dina härliga inlägg.

Trevlig helg
Stefan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Tack Stefan, det värmde!

Jappe har "förpestat" den här klubben/forumet med en massa tokiga idéer så det är bara att följa i hans spår om man vill hålla sig någorlunda frisk på äldre da'r. Nämnde tidigare min rädslan för diabetes 2, men den riktiga rädslan är att vara till last för Marianne senare i livet. Med senare menas fr.o.med nu!

Idag är det fredag med obligatorisk vägning på morgonen. Ett halv kilo lättare i alla fall trots LCHF pankakor med den f a n t a s t i s k a AGAVE-kaktus LCHF-sötningsmedel ("bara" 76 g kolhydrater). Den här sirapen skulle jag kunna sörpla i mig till frukost varje morgon, men det skulle aldrig fungera i längden...

Nu gäller det att kämpa vidare. Öl (flytande bröd) är banlyst, finns & existerar inte längre, inte ens på "skoj" eller när jag är ute med bekanta/kompisar/vänner (som tur är, bara några få)... Veckobelöning (måttligt med vin) vill jag dock inte vara utan en fredag, vad skulle det annars vara? Postkodmiljonären på TV4 med ett glass mjölk kanske, hemska tanke?

Några få pannkakor kan göra underverk när LCHF-inspirationen tryter:
pannkakor.jpg
Källa: eget foto
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Marianne har varit på vårdcentralen idag, lämnat alla prover och fått sin dom: "allt var bra förutom "farliga" blodfetter" (kolesterol). Hon fick återigen ny recept dock med ännu högre dos "simvastatiner"... Och vad säger du Jappe? Var det inte 17 år's bromssträcka för läkare tills dom har lärt sig nya rön?

Här äts det inga statiner då kolesterol produceras av själva kroppen för kroppens egna behov av någon anledning. Marianne bör kanske sluta med alla torra kakor & fikabröd (kanelskorpor, kanelbullar och inte minst vaniljsås "rakt upp & ner" utan någon äppelkaka vid sidan om, m.m.m.m...). Nej, nu får det bli mer broccoli, blomkol & proteiner och ut med alla halfabrikat + socker!!!

Gjorde igår blomkolpuré med muskot, persilja och lite peppar, helt fantastiskt till torsk! Återkommer med mer om blomkol & broccoli som går att variera sig till ganska mycket intressant...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Du tycks verkligen ta det här på allvar! Skönt! Dags att lämna över bollen, kanske. Bli inspirerad! Mig tror ingen på längre. Jag har blivit för tjatig.

Hur mycket har du gått ner? Det går fortast i början.

Jappe

Psst. Möjligen kan jag snart prestera receptet på en äppelpaj utan mjöldeg. Äpplen må innehålla fruktos men den sortens kolhydrater kan förmodligen anses tolerabla även för LCHF-are.

One apple a day, keeps the doctor away!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen