• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Partikelfilter

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Står i Tyskland Hünfeld med en orkeslös motor. Fick konstaterat av Adac att det var partikelfiltret. Så nu får vi vänta tills på Måndag då Fiatverkstaden öppnar. Bilen har gått 3600 mil. Någon som har ett hum om vad det kan kosta?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.911
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Sök även på "partikelfilter" här på forumet och du får upp ett antal trådar i ämnet.

Hade själv problem med lysande motorlampa och orkeslös motor. Verkstaden felsökte och fick fram koder som indikerade att det var problem med filtret. Men det hade kommit in fukt i några sensorer. Så efter att ha lossat sensorerna och "smörjt in dem" fungerade allt normalt igen. Problemet uppträdde efter ihållande regn. Motorn hade gått ca 3600 mil.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Partikelfilter

När vi bytte sensor kostade det ca. 3000 SEK i Tyskland.
Det är ju troligtvis sensorn som fått vatten i sig gissar jag utan att veta.
Sensorn går på ca. 2000 SEK.
Det finns en ny variant som skall vara bättre, se till att få den om det nu är sensorn.
Du borde ha garanti på avgasrening om bilen är svensksåld. Kolla med Fiat i så fall.
 
F

F.d. 55511

Guest
Sv: Partikelfilter

Hej, jag råkade ut för samma problem nu i veckan då jag var i Prag. Det var en sensor som inte funkade och därigenom satte igen partikelfiltret. Det kostade mig 2900:- Hoppas att det löser sig.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Partikelfilter

Hej. Fick också byta sensorer pga fukt men ingen orkeslös motor. Bytte på hösten men fick tillbaka problemet ( motorstörningslampan lyser) på våren, lämnade bilen till verkstaden igen som bytte igen men behövde inte betala, kanske någon garanti, frågade inte men var nöjd med det.
/ Sören
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Fick samma fel fixat i våras, 620 €
Är bilen ynge än 5 år och gått mindre än 8000 mil täcker avgasreningsgarantin detta
/Thomas
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Det var fukt i en sensor. Fanns ingen som kunde ett ord Engelska, så det fick bli Google översätt. 5000 kr fattigare, men nu kan vi rulla igen.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Partikelfilter

5000:- = 1god måltid f 2 på en Michelin Rest....( inkl.. vin & efterätt )
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Har försökt leta angående garanti, hur och var fick du reda på att garanti gällde Nyhlen?

Detta var en förutsättning när katalysatorer infördes i Sverige
Jag ringde Fiat Sverige och de bekräftade arr det stämmer
Är i Italien nu, men när jag kommer hem kan jag vidarbefodra mailet jag fått från Fiat
/Thomas
 

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Hej
Fick i dag bytta sensorer på partikelfilteret,
Hos Champion Auto i Arlöv, kostnad 4034,-
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Kanske en kapning av tråden,men när började de monteras , har en ducato 3,0 -08 med lysande motorstyrningslampa :(
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Kan meddela att jag besökte Bilpartner i Helsingborg angående kostnaden av reparationen i Tyskland på 5000 kr. Jag fick ett telefonnummer till Italien jag skulle ringa, trevlig Svensktalande dam svarade och konstaterade att 5 år eller 8000 mils garanti gällde som avgasgaranti. Hon kontaktade Bilpartner som sedan ringde upp mig, jag har ännu inte hunnit dit, men kvitto och servicebok skall medtagas så får vi se hur det går.

Här är telefonnummer om ni får problem med bilen när ni är ute.
Från Sverige 020100502, från utlandet 0080034280000. Nu gäller det Fiat. Då får ni hjälp av Svensktalande kvinna i Italien. Kan vara mycket lättare om man står i nöd.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter

Kan meddela att jag besökte Bilpartner i Helsingborg angående kostnaden av reparationen i Tyskland på 5000 kr. Jag fick ett telefonnummer till Italien jag skulle ringa, trevlig Svensktalande dam svarade och konstaterade att 5 år eller 8000 mils garanti gällde som avgasgaranti. Hon kontaktade Bilpartner som sedan ringde upp mig, jag har ännu inte hunnit dit, men kvitto och servicebok skall medtagas så får vi se hur det går.

Här är telefonnummer om ni får problem med bilen när ni är ute.
Från Sverige 020100502, från utlandet 0080034280000. Nu gäller det Fiat. Då får ni hjälp av Svensktalande kvinna i Italien. Kan vara mycket lättare om man står i nöd.

Kan det gälla även vår bil... också en Fiat 150hk. Check Enginelampan tändes under resa i Frankrike i somras. Bilen gick normalt. Tog oss hem och vände mig till Champion Auto i Arlöv som konstaterade att partikelfiltret var igensatt till 51 %. Regeneringen fungerade inte. Allt är nu bytt för att vara på den säkra sidan mot 11 700 i självrisk på IF. Hela jobbet gick på över 50-tusen.....
Bilen är inte fem år förrän 5 oktober och har bara gått 5 700 mil.....
 
Senast ändrad:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Kan det gälla även vår bil... också en Fiat 150hk. Check Enginelampan tändes under resa i Frankrike i somras. Bilen gick normalt. Tog oss hem och vände mig till Champion Auto i Arlöv som konstaterade att partikelfiltret var igensatt till 51 %. Regeneringen fungerade inte. Allt är nu byt för att vara på den säkra sidan mot 11 700 i självrisk på IF. Hela jobbet gick på över 50-tusen.....
Bilen är inte fem år förrän 5 oktober och har bara gåt 5 700 mil.....

Låter absolut som det gäller er också. Ring telefonnumret som jag skrev. Väldigt trevlig tjej som svarade när jag ringde.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Kanske en kapning av tråden,men när började de monteras , har en ducato 3,0 -08 med lysande motorstyrningslampa :(

Var inne på verkstad å släckte lampan strax före bes i fredag ( fick varning om fel på EGR-ventil) Göbbkörning sa dom :( var under bil på bes fanns inget partikelfilter inte speciellt ledsen för de:yes: bara mer skit som kan krångla:p annars blankt papper så nu är den tvättad å inställd för i år, blev ca 1000 mil Nordkap som längst norrut Smygehuk längst åt andra hållet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Partikelfilter

Fiat og Iveco klarte Euro5 kravene uten bruk av partikkelfilter, det var EGR og motorstyringen som sørget for dette. Partikkelfilter kom først som en opsjon for Euro4 og som en ekstra sikring ved Euro5. De klarer Euro6 uten bruk av AdBlue. Men de har i mange år benyttet en katalysator, hadde slik på en 2.8 iTD motor i 1999.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Fiat og Iveco klarte Euro5 kravene uten bruk av partikkelfilter, det var EGR og motorstyringen som sørget for dette. Partikkelfilter kom først som en opsjon for Euro4 og som en ekstra sikring ved Euro5. De klarer Euro6 uten bruk av AdBlue. Men de har i mange år benyttet en katalysator, hadde slik på en 2.8 iTD motor i 1999.

Njae, de räknas nog till den stora skaran av "bluffare" NOx måste renas bort med NOx-katalysator och NH3 tillsats.

Dieselskandalen som Volvo vägrar kommentera – Alriks bilar
 
Toppen