• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tätning av fog på tak kabe 750

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej när jag tittar över fogar på husbilen än kabe 750 - 09
Så ser jag att fogen som går över taket vid skarven mot bakgaveln har torkat och släpp på ena kanten ned mot den svarta listen, är det någon som vet vad man skall ha för fogmassa till detta helst grå? Skulle vilja fixa detta till vintern då bilen kommer att vara utomhus.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Tätning av fog på tak kabe 750

Vet inte om du avler att bara fylla i sprickan. Tech7 fungerar bra enligt min erfarenhet, men i ditt ställe skulle jag nog överväga att gör om hela fogen och stämma av med en Kabe service hur man bör göra och vilken tätmassa man använder. Rapportera gärna vad du kommer fram till.
ERIKPER
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Sv: Tätning av fog på tak kabe 750

Hej jag har kollat med Kanon Kurt verkstan tror att kabe använt silverfärjad silicon.
ser inte ut som silicon
så jag frågade Bossings! och dom använder något som heter TEKTON MS-40 Seam Konstruktionslim och -fog från IMEX AB. Konstruktionslim och -fog för limning, tätning och fogning inom byggnation, ventilation, industri, ..
http://www.imexab.se/pdf/produktblad_ms40seam.pdf
Och jag kommer att använda Tec 7 grå som jag får tag på hos byggmax Avesta.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Tätning av fog på tak kabe 750

Hej jag har kollat med Kanon Kurt verkstan tror att kabe använt silverfärjad silicon.
ser inte ut som silicon
så jag frågade Bossings! och dom använder något som heter TEKTON MS-40 Seam Konstruktionslim och -fog från IMEX AB. Konstruktionslim och -fog för limning, tätning och fogning inom byggnation, ventilation, industri, ..
http://www.imexab.se/pdf/produktblad_ms40seam.pdf
Och jag kommer att använda Tec 7 grå som jag får tag på hos byggmax Avesta.

Bossings och fogning ska man inte ha i samma mening.
Så här såg vår ut efter byte av alkovkepsen.

På köpet fick vi hundratals små repor som bla syns på översta bilden, men det är en annan mycket tråkig historia.

4.jpg


3.jpg
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Sv: Tätning av fog på tak kabe 750

Hej
det var ju synd att dom har misslyckats med din bil !
men vad har det med val av fogmaterial att göra? det visar väl kanske på att den som gjort arbetet inte är så händig som uppgiften kräver.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Tätning av fog på tak kabe 750

Silikon aldrig, det är bara den konservativa byggbranchen som använder silikon. I järnvägsindustrin som jag jobbade i var det Sikaflex och Bostiks Simson som gällde.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Tätning av fog på tak kabe 750

Kolla tråden "Omtätning KABE". Där finns en handritad bild som visar hur skarven ser ut enligt ett inlägg. Om det är rätt, vilket en Kabeverkstag borde kunna verifiera är den synliga "tätningen" mest kosmetika. Tech/ eller UV säker Sika borde passa bra att fylla fogen med,
ERIKPER
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Tätning av fog på tak kabe 750

Hej jag har kollat med Kanon Kurt verkstan tror att kabe använt silverfärjad silicon.
ser inte ut som silicon
så jag frågade Bossings! och dom använder något som heter TEKTON MS-40 Seam Konstruktionslim och -fog från IMEX AB. Konstruktionslim och -fog för limning, tätning och fogning inom byggnation, ventilation, industri, ..
http://www.imexab.se/pdf/produktblad_ms40seam.pdf
Och jag kommer att använda Tec 7 grå som jag får tag på hos byggmax Avesta.

Rekommenderas mycket bra används i Tenhult såg det vid fabriksbesök och lätt att lägga på inte så kladdigt som mycket annat, 120:-/tub ca Bossings kan ta 150:- köpte hos Forsbergs och det torkar inte mellan användandet i tuben om man sätter på tätningen. PS har provat 3-4 olika men Tekton anser jag bäst.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Tätning av fog på tak kabe 750

Hej
det var ju synd att dom har misslyckats med din bil !
men vad har det med val av fogmaterial att göra? det visar väl kanske på att den som gjort arbetet inte är så händig som uppgiften kräver.

Stämmer verkar som Lasse varit framme.
 
Toppen