• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renaulten

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Renaulten

Lugn o fin nu.

Det är förvisso sant att vanlig vit frigolit kan hålla uppemot 2% av sin egen vikt i vattenånga. (alltså inte vattendroppar) Men att säga att den suger som en svamp är att ta i. Tex används frigolit i de flesta flytbryggor och många av dessa ligger i vattnet året om. hur många sjunkna flytbryggor har ni sett?

Att den kan hålla och transportera vattenånga kan ha både för och nackdelar beroende på konstruktion. I fallet husbil skulle det kunna vara en nackdel om man bor i bilen året om. Varm fuktig inomhusluft kan då möjligen (teoretiskt) vandra genom frigoliten och kondenseras mot den kalla plåten.

I ett fordon som används då och då kanske det snarare är en fördel då det ger väggen en möjlighet att torka upp.

Problemet med frigolit och gamla husvagnar/husbilar är att de ofta börjar läcka i en takskarv eller vid ett fönster. Denna fukt sugs upp av trästommen (trä kan hålla betydligt mer fukt än frigolit) och mättar naturligtvis även frigoliten. Står fordonet dessutom utomhus fylls vattnet på vid varje regn.
Jag är inte så säker på om en diffusionstät isolering hade gjort någon större skillnad i detta scenario.

Det är sant att den vita frigoliten inte tål fullt så mkt tryck per ytenhet.
Men om du har golvspån ovanpå lär dessa fördela ut trycket tämligen effektivt. Och möblerna är förhoppningsvis inte de tyngsta. En vuxen person som lägger all sin vikt på tex en fot eller liknande lär vara det tyngsta per ytenhet som detta golvet kommer utsättas för. Så kan du gå på det nu utan att det sjunker ihop lär det inte vara några problem.

Golvspånet i sig gör mig dock lite tveksam. Dels är det tungt som f.n. Det är väldigt lätt att ett husbilsbygge ökar i vikt och risken finns att det inte blir mkt laglig lastvikt kvar.
Golvspånet är inte heller limmat med vattenfast lim, för en bil som står parkerad utomhus året runt skulle möjligen fukt inne kunna bli ett problem för spånplatta.

PB2 registreringen innebär ett fordon som i huvudsak är inrättat för personbefodran och som har sov, mat och så vidare.
För dem med stor/tung husbil och körkort taget före 1996 är fördelen att B kortet ger rätt att köra personbil oavsett vikt. Tex finns det en del husbussar som är registrerade som PB2 och då får framföras av många med äldre B körkort. Under förutsättning att däcken är godkända för högre farter får de även framföras med den hastighet som skyltarna säger.

Just detta med att bilen skall vara i huvudsak inrättat för personbefodran gör att det kan vara svårt att registrera som PB2 om man har ett mkt stort lastutrymme, särskilt i förhållande till bostadsutrymmet. Det har ofta sagts att man inte får ha lastutrymme från golv till tak tex men jag har inte lyckats se detta i skrift någonstans. Tror att det kan vara en sån där praxis man går efter när man skall göra bedömningen om det är ett lastfordon eller om det är ett fordon för personbefodran. Jag tror tex inte alls att bilen på bilden där innerväggen går upp till tak skulle bedömas som lastbil av det skälet. Och om så vore får du väl avsluta den nån decimeter under bilens tak och bygga en lite hylla åtkomlig inifrån.
Jag har sett fabriksbyggd husbil med stort lastutrymme bak och nedfällbar bakstam. tex för motorcycklar och jag vill minnas att det utrymmet i alla fall delvis gick från golv till tak.

Om man tar din bil. antar att den idag är registrerad som lätt lastbil så gäller i och för sig att du inte måste ha lastgaller/vägg vid besiktningen. Men när du är ute och åker, och har minsta lilla last bak skall de sitta ett skydd. Kan alltså bli problem vid poliskontroll och möjligen även med försäkringsbolaget om det kan ha haft påverkan vid en olycka.

Om du PB2 registrerar finns inget sådan krav och det är ju rätt trevligt att kunna gå direkt från förarhytten bak i bilen.

Den stora nackdelen med PB2 är att kommuner och parkeringsplatsinnehavare kan utforma parkeringsregler som förbjuder just PB2 att parkera där andra bilar är välkomna. Har tydligen börjat användas mer och mer i många turistfällor.

Fordonsskatten är samma på en PB2 som på lastbil. Försäkring? ring o kolla.

Min bil är nu registrerad som PB1 med totalvikt på 3,9 ton. Jag har funderingar på att försöka få det fortsatt PB1 även om en del som passagerare på bår och larm mm skall bort ur registreringsbeviset.
Högre skatt som PB1 men dels enkelt att ställa av när man ej använder, dels 6 år till skattebefrielse. Möjligheten till att parkera vart jag vill skulle uppväga en del extra skattekronor.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Renaulten

Om du sätter in mellanväggen igen så kan du behöva registreringsbesiktiga ändå.

Det finns en karosskod som används tex i hantverkar bilar med serviceinredning. Kod 21 Skåp - hyllor, Fack står det tex i min lilla firma Renault Kango. Antar att den skulle kunna vara aktuell även med en enkel campinginredning. Har din bil tidigare haft någon form av inredning kanske du ha denna kod i ditt reg.bevis och i så fall tror jag inte du behöver bry dig alls om du har mellanväggen i bilen.

Sen beror det säkert på respektive besiktningsman, åk som lätt lastbil och om dom tjafsar vid kontrollbesiktningen får du väl ta en reg.besiktning då.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Renaulten

OK Pontus, har endast förmedlat alla goda råd och varningar jag fick själv när
jag påbörjade mitt bygge för 3 år sedan, så där finns det 50mm markisolering i
väggar och golv, på golvet en 16mm ladugårdsplywood, taket isolerades med
20mm liggunderlag från Jula, alla balkar och hålrum fylldes med fogskum!

Jag håller helt med om din varning för spånskivan, byt gärna till björkplywood
eller ladugårdsplywood!

Länk till min golvkonstruktion:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t64164-2/#post526392
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Renaulten

Jo det finns för och nackdelar med de flesta material och alla är väl saliga på sitt. Jag använde också markskiva i golvet med tanke på trycket.
Men i praktiken tror jag att även en vanlig frigolit klarar trycket, i alla fall och det är tjock och styv golvspånskiva ovan.

Jag ville mest nyansera det hela lite för Åsa o Hasse. Fuktproblematiken beror ju mkt på hur bilen förvaras när den inte används och om den används långa perioder under den kalla årstiden. Står den inomhus, eller i alla fall under tak och används huvudsak den varma årstiden tror jag att vi kan glömma alla fuktrelaterade problem.

:)
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Renaulten

Den plywood man använder skall vara limmad med s.k. vattenfast lim. Förr i tiden pratade man om marinplywood. Idag tror jag det mesta man köper är limmat med vattenfast lim men det hindrar ju inte att fråga för säkerhets skull när man handlar.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Ja det finns tydligen olika åsikter om detta. Jag ska bara använda bilen vår, sommar och höst och på vintern ska den stå i en väl ventilerad lada med betonggolv. Så då är frågan hur jag gör nu, byter ut isolering och golvskivor eller fortsätter att bygga? Vad säger den samlade expertisen här på forumet? :)
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Jag tror jag fortsätter byggandet med utan att riva upp golvet, man får chansa lite här i livet
Efter att tittat runt lite bland hemmabyggena här på forumet så bestämde vi oss att rita om inredningen igen!
Så nu blir toa rakt fram vid sidodörren, kök och sittgrupp i mitten och fast säng på tvären längst bak. Kan ju ändra sig igen....
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Hittade en länk där det fanns info om hur man definierar vad en campingbil är:
Kod
SA
Namn Campingbil
Definition
Ett fordon i kategori M med boendemöjligheter som omfattar minst följande utrustning:
a) Sittplatser och bord.
b) Sovplatser, även sådana som görs om från sittplatser.
c) Matlagningsmöjligheter.
d) Förvaringsmöjligheter.
Denna utrustning ska vara ordentligt fastsatt i boendeutrymmet. Bordet kan dock vara konstruerat så att det enkelt kan flyttas.

Om jag tolkar detta rätt så kan man inte ha ett löst gasolkök som "matlagningsmöjligheter" efter som det inte är fastsatt i bilen.
Om detta finns att läsa på sidan 11 här:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011R0678&rid=3
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Renaulten

Hej, de här punkterna känner jag igen från transportstyrelsens sida när jag själv gick igenom detta för ett par år sedan.

a) Sittplatser och bord.
b) Sovplatser, även sådana som görs om från sittplatser.
c) Matlagningsmöjligheter.
d) Förvaringsmöjligheter.

Jag hade en del kontakt med en teknisk chef på en station här i västerås då jag försökte ta reda på mer exkat var gränserna går, vi var överens på vissa punkter och kanske inte helt överens över andra.

När det var dags för registreringsbesiktning hade jag bra ordning på:
Sittplatser, bord och sovplatser.
Resten kan kanske ses som provocerande men som "matlagningsmöjlighet" hade jag en 220 volts elplatta förvarad i en plastback under sängen= "Förvaringsmöjligheter"...

Det mesta blev kaos inför min stundande regbesiktning och den station jag hade kontakt med kunde inte utföra besiktiningen och jag fick ta kontakt med den andra.
På telefon nån dag före tänkt regbesiktning informerade den tekniska ingengören mig om att jag dessutom skulle ha kylmöjligheter och diskmöjligheter, att de sakerna kom som extra krav kunde jag inte läsa mig till men vad gör man?
Nej, man går knappast i klinch på telefon med den person som nån dag senare ska bestämma ödet för ens husbil...

Punkt a-d hade jag "någorlunda kontroll på, kylboxen slängdes med också, men när jag visade upp mina "diskmöjligheter" så var det ett sånt där pinsamt ögonblick man knappast minns med stolthet men kanske med ett leende på läpparna.
Jag visade upp en hopfällbar form av campingdiskho som jag hade lagt en diskborste och en flaska diskmedel i!... Pinsamt men fungerade.

Mitt bästa råd är nog att helt enkelt ringa till den station som du tänkt låta ta hand om regbesiktningen och försöka få tala med ingengören som kommer att utföra jobbet, det tolkas olika av olika personer och det är de som bestämmer, diskutera med honom för att ta reda på hur han vill ha det och försök ha det ordnat när det är dags. :)

Jag skrev ett par rader om mina procedurer här.

mvh jocke
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Jag har inte uppdaterat på ett tag och det beror på att det har inte blivit så mycket gjort den sista tiden.
Åkte på ett diskbråck och det får väl läka ut ordentligt innan ger sig på att bygga väggar och britsar igen.
Det enda jag gjort är att dra i flexslang till elen, en till 12 v och en till 220 i golvet och samma i bägge sidor i balkarna i taket.
Skulle dragit slang till värmen också men hittade ingen som passade på konvektorrören. De är drygt 20 mm och slang jag har hittat är 19 mm. Var hittar man slang som passar? Finns ju bevisligen för det satt ju i husvagnen jag tog konvektorerna från.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Idag är en bra dag för jag känner mig riktigt bra i ryggen! :D

Har jobbat lite försiktigt på husbilen idag.
Fått sängen bak färdig och gjort mallar till väggarna till toan. Kan återanvända britsarna jag ska ha fram så det är i stort sett klart.
Återstår fäste för bordet och montera fönster sen kan man börja använda bilen.
Värme och el kan komma senare.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Har inte uppdaterat på ett tag.
Jag har byggt om inredningen helt sen sist. Den förra funkade inte för sängen blev för högt upp. Gubben har dålig rygg och tanten har Parkinson, då funkar det inte att har en bädd där man får klättra på en stege för att komma upp o ner, så tillbaks till ritbordet!
Vi var uppe på Klubbens årsmöte i Norrköping och bilen funkade kanon! Det var nån som döpte den till "Katten" så det får den heta nu :twitcy:

Nu är jag ganska nära målet igen, bäddar på längden längst bak (ganska smal), toan bredvid (ännu smalare), tvådelat kök (spis innanför dörren och diskho på andra sidan), gråtank från Biltema lös i "bagaget" bak, vattentank likaså.

Jag kontaktade Transportstyrelsen idag angående skatten. De svarade att skatten fastställs vid registreringsbesiktingen så det kunde hon inte svara på! När jag då frågade vad de går efter, totalvikten svarade hon då. Ja och den ska vara densamma som innan, vad blir det för skatt då? Det bestäms vid besiktningen, blev svaret.....
Man kan gå in i skatteverkets tabell 61 och se vad den ungefär blir, sa hon sen. Vad går de på när skatten ska bestämmas, kollar dom deklarationen och ser hur mycket man har råd att betala eller hur går det till kan man undra! Jag betalar 5642:- idag och det ska jag göra efter regbes också om man går på tabellen.
Detta är spännande!

Hade också kontakt med Bilprovningen om vad man ska tänka på innan bes.
Jag fick många goda råd. Mitt "bagagerum" bak var han tvivlande till, det går ju nästan ända upp till taket, saknas ca 17cm som är en hylla ovanpå bagaget. Enligt bestämmelserna så får man inte ha lastutrymme ända upp till taket, att det saknas 17 cm tyckte han inte räckte. Vi kom överens om att jag kör in och visar upp bilen några dagar innan så han kan titta på bygget och se med egna ögon på mitt "bagagerum".
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Då är "Katten" officiellt en PB klass II!
Fick sänka väggen bak till 120 cm för att få den godkänd, sätter nog tillbaka den höga väggen igen. ;)
Annars gick det smärtfritt på regbesiktningen.
Nu återstår finliret för att få den trivsam.
 
F

F.d. 21795

Guest
Sv: Renaulten

Man får gratulera!
Skulle vara intressant att veta vilken utrustning och "status" det var på din bil när du var inne på bes. Dvs hur färdig behöver man vara med allt för reg bes.
Har ju planer på att bygga Sprinter plåtis.. :)
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Du ska ha plats för att laga mat på ett fast kök. Diskmöjligheter. En plats att förvara mat kyld. Sovplatser för det antalet som det finns sittplatser. Förvaringsutrymmen. Finishen är inget de bryr dig om. Ett tips är att ta kontakt med den person som ska utföra besiktningen ett tag före och diskutera med denne hur det ska se ut. Vår bil var långt ifrån färdig men såg användbar ut, ingen el eller vatten var kopplat tex.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Har inte uppdaterat på länge men här kommer lite bilder på hur det ser ut idag.
Det som återstår nu är luckor på den nedersta raden av hyllor och målning av allt.
Sista bilden visar toan i expanderat läge. Den består av skutbara väggar som hänger i expanderskenor från Biltema. Toan blir dubbelt så stor när man drar ut väggarna.
Vi har 2 70Ah batterier som laddas av 170w solcell via en Ctec D250S Dual, en Ctec 15 A laddare.
Kompressorkyl inköpt på Erlandssons Brygga och en 1500W inverter från EBay.

Hur får man bilderna att ligga på rätt håll?
 

Bilagor

  • IMG_0036.JPG
    IMG_0036.JPG
    1,1 MB · Visningar: 91
  • IMG_0035.JPG
    IMG_0035.JPG
    2,4 MB · Visningar: 91
  • IMG_0034.JPG
    IMG_0034.JPG
    1,9 MB · Visningar: 93
  • IMG_0032.JPG
    IMG_0032.JPG
    2,4 MB · Visningar: 93
  • IMG_0030.JPG
    IMG_0030.JPG
    1,4 MB · Visningar: 98
  • IMG_0028.JPG
    IMG_0028.JPG
    1,7 MB · Visningar: 97
  • IMG_0029.JPG
    IMG_0029.JPG
    1,4 MB · Visningar: 107
S

StorDansk

Guest
Sv: Renaulten

Har inte uppdaterat på länge men här kommer lite bilder på hur det ser ut idag.

Kompressorkyl inköpt på Erlandssons Brygga och en 1500W inverter från EBay.

Hur får man bilderna att ligga på rätt håll?

Hej Hassse, kul att beskåda framgången med Renaulten :) Det har ju hänt lite sedan vi sågs i Kristinehamn :)
Det verkar genomtänkt och med lite fiffiga lösningar, detta blir kanon när det
fortskrider (färdigt blir det aldrig, talar av erfarenhet :) ).

Kan glädja dig med att bilder bliver rättvända när du klickar på dom :)
Hälsa till Åsa med!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Ja jag har varit sjukskriven hela sommare och är fortfarande pga hjärtfladder så jag har gått ut och pysslar lite då o då. Hade körförbud hela juni men fick köra personbil efter att jag övertalat doktorn att jag inte skulle kör om jag inte mådde bra. Yrkesmässigt får jag inte köra förrän i mitten av oktober om allt går bra.
Ska OP på onsdag, håll tummarna på att det går bra.
 
Toppen