• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eldriven husbil!

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Eldriven husbil!

Ja, det lär väl ta ett tag innan det blir verklighet för kreti å pleti. Vår vardagsbil är en elbil och funkar utmärkt. Men med husbilen kommer det nog att lite knepigare. Ställplaster med superladdare? Eller campingar med dylika?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

Viktproblem är det första jag tänker på. Nog svårt på många bilar idag o värre lär det blir för husbilen som elbil.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Eldriven husbil!

Stenskott på solceller håller det verkligen när man ser hur klädd husbilen är.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

"med dagens teknik"
Med morgondagens teknik så är detta verklighet inom en 10års period. Ska städerna bli fria från fossila bränslen så drivs utvecklingen framåt. Varubilar och mindre lastbilar måste ju in i städerna. Samma teknik följer ju då med till husbilarna. Max 10 år.>Blasse
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

Tveksamhet har självklart sin plats här! Men den som investerar i en dylik gör utan tvekan en stor ideell insats! Men det dröjer ett tag innan någon får chansen - ännu är det bara en konceptbil! :)
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

Här lyser dubbelmoralen, om man antar att bilen körs i Tyskland och man förmodar att den används dagtid så skall den laddas på nätterna och då sker det i huvudsak med koleldade generatorer.
Det innebär då i praktiken att miljövinsten är lika med noll eller till och med sämre.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

Delvis sant! Men kom ihåg att detta ärr en prototyp! Alltså inget som är klart för serieproduktion!

Bra att de är på gång dock. Alla som spår menar att det är åt detta håll utvecklingen på sikt kommer att gå! Den tekniska utvecklingen är snabb nu på alla områden gällande fordonsteknik och elprodukter. Bara för något år sedan passerade elproduktion i världen via solpaneler den fossil eldade elproduktionen, vad beträffar kostnad. Den är nu konkurrens kraftig och expanderar kraftigt!

Solpaneler och batterier blir snabbt allt effektivare, osv!
Så vem vet!

Men det där om Tyskland och deras elproduktion har du fått om bakfoten. Deras kolproducerade elkraft uppgår till c 30% och sedan 2014 är deras förnybara elproduktion större än den kolproducerade!

Tyskland har dock beslutat avveckla sin kärnkraft så därför kommer deras avveckling av fosila energi slag att gå något långsammare är i flera andra länder!

Tysklands elproduktion: förnybart nu större än brunkol - Pressen.se
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

" Men det där om Tyskland och deras elproduktion har du fått om bakfoten. Deras kolproducerade elkraft uppgår till c 30% och sedan 2014 är deras förnybara elproduktion större än den kolproducerade! "

Jaså !?

Elproduktion Tyskland just nu:
https://www.eex-transparency.com/homepage/power/germany
Visas grafiskt ner till höger

Produktion från enheter större än 100 MW:
https://www.eex-transparency.com/ho...ia/production/usage/actual-production-100-mw-

Sol och vind:
https://www.eex-transparency.com/ho...production/solar-wind-power-production-chart-

Ser ut som att de är ganska beroende av sina fossila kraftverk.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

Peeke: Inget av de länkar du skickat motbevisar någonting av det jag skrev! Hur menar du!

Jag skrev väl inget om att Tyskland inte skulle vara beroende av sin Brunkol????

Det jag skrev var att att deras produktion av förnyelsebar energi fr.o.m 2014 övergår deras kolbundna!

Utvecklingen beskrev jag också... den går mot det förnyelsebara! Inte heller här visar dina länkar något annat!
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

Vad jag visar är vad som produceras i verkligheten.

Vad som är installerad effekt och vad som är producerad effekt är två skilda ting.

Fossila kraftverk och kärnkraftverk står fortfarande för Tysklands basproduktion av el.

De kan installera 5 gånger så mycket sol och vind än konventionell elproduktion om de vill, men lyser inte solen och vinden inte blåser så producerar de inte mer än fossilt och kärnkraft.

Det är poängen.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

Du argumenterar inte med siffror eller med anvisning till fakta för att stödja dina argument!

Tyskland är beroende av sin Brunkol framför allt för att man beslutat avveckla sin kärnkraft! Men det är en annan sak!

Vad beträffar utvecklingen så är den ju sant beskriven av mig oavsett om solen skiner eller vinden blåser!

Har mycket kontakt med Tyskland och reser mycket omkring där! Överallt dyker det upp fler och fler vinkraftverk och solpanel parkerna breder ut sig mer och mer!

Solstrålningen har momentant upp till 1000 W effekt per kvm och innehåller drygt 1 000 kWh energi per kvm och år i Sverige, lite mer i Tyskland!


Solfångare genererar momentant upp till 700 W värme*effekt per kvm och från 200 till 700 kWh värme per kvm och år och beroende på typ av system.

Solceller genererar momen*tant upp till 150 W eleffekt per kvm och från 50 till 150 kWh elenergi per kvm och år beroende på typ av system.

Deras effektivitet ökar också hela tiden!

Och du, solceller producerar numera energi även vid mulet väder :)

Vad beträffar vindkraft så är problemet den stora variationen i produktionen och de lämpar sig bara för vissa geografiska lokaler (där det blåser bra), men det som beskrivs i mitt klipp är beräknad produktion per år!

Som fossilfritt räknas naturligtvis också vattenkraft som är en kontinuerlig produktions källa samt ökad produktion av olika bio bränslen som också är en kontinuerlig energikälla!!

Slutligen återstår mitt påpekande att "bara" ca 30% av Tysklands totala elenergiproduktion kommer från Kol!

Läs om och kommentera:Tysklands elproduktion: förnybart nu större än brunkol - Pressen.se
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

Din artikel kommer här ifrån:
Tysklands elproduktion: förnybart nu större än brunkol - Supermiljöbloggen

Elproduktion 2014 från brunkol 25,6 %, stenkol 18 %, kärnkraft 15,9 %, gas 9,6 %, olja 0,8 % och övrigt 4,8 %.

Från förnybart vatten, vind, sol och bio totalt 25,8 %.


Enligt Agora stod de förnybara energislagen för 25,8 procent av den tyska elproduktionen under förra året. Störst var vindkraften, följt av bioenergi, solceller och vattenkraft.
Därmed gick de förnybara energislagen om brunkol, som stod för 25,6 procent. Övriga energislag i den tyska elmixen var stenkol (18 procent), kärnkraft (15,9 procent), gas (9,6 procent), olja (0,8 procent) och kategorin övriga (4,8 procent).

Enligt Agora stod de förnybara energislagen för 25,8 procent av den tyska elproduktionen under förra året. Störst var vindkraften, följt av bioenergi, solceller och vattenkraft.
Därmed gick de förnybara energislagen om brunkol, som stod för 25,6 procent. Övriga energislag i den tyska elmixen var stenkol (18 procent), kärnkraft (15,9 procent), gas (9,6 procent), olja (0,8 procent) och kategorin övriga (4,8 procent).

Enligt Agora stod de förnybara energislagen för 25,8 procent av den tyska elproduktionen under förra året. Störst var vindkraften, följt av bioenergi, solceller och vattenkraft.
Därmed gick de förnybara energislagen om brunkol, som stod för 25,6 procent. Övriga energislag i den tyska elmixen var stenkol (18 procent), kärnkraft (15,9 procent), gas (9,6 procent), olja (0,8 procent) och kategorin övriga (4,8 procent).
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
På femtiotalet sa man att framtiden låg i atomdrivna bilar och flygplan
Man försökte till och med att bygga ett stort bombplan för USAF.
Tittar man sedan på sextiotalet skulle ju alla ha flygande fordon.
Eldrivna husbilar är realism på samma nivå. I Kina flyttar man nu sin framtidsatsning till vätgasdrift och där finns redan tekniken. Tror att det kan komma i husbilar om kanske tio år. Elbilar är en icke miljövänlig parentes då man aldrig hinner kompensera för den mycket höga miljöbelastning som uppstår vid produktionen av batterierna under deras livstid. Lika miljösmart som en gammal tvåtakt Saab. De lät i vart fall mysigt :D:):D
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

Peeka: VSB!:D

I övrigt angående eldrift för lastbil och Husbil - Vi får se om 10 år! Osvuret är bäst!
:bye:
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

Visst, jag tror nog att det kommer mera eldrivna fordon/farkoster, elmotorn är på många vis bättre än bränslemotorer tack vare sitt vridmoment, men elmotorns akilleshäl är energiförsörjningen.

Elmotorer i farkoster har funnits mer än 100 år, de fungera bäst när de drivs av bränsledrivna generatorer som i fartyg, lok och jättedumpers.

Bränslemotorer kan tankas relativt snabbt och det kräver inga större lokal energiåtgång, sedan så går de lika bra ända tills tanken är tom.

Batterier ( litium ) går att snabbladda till en viss gräns, därför har de drygt 80 % snabbladdning, över den gränsen så brukar laddningen sakta ner rejält när det är flera celler, de bör balanseras mot varandra.
Snabbladdning kräver stora effekter lokalt, att ladda 50 kWh ( 50 000 Wh ) på 30 minuter kräver mer än 100 kW ( 100 000 W ) effekt, 15 minuter mer än 150 kW effekt, kommer knappast funka med några solceller över laddstationerna när det är flera fordon som vill ladda.

Jag tror att el-bränsle-hybrider kommer bli vanligast i framtiden tills vi får batterier som fungera bättre än en bränsletank, nån typ av radioaktiva batterier som fungerar längre än bränsle kanske är i framtiden, finns ju enklare varianter av radioaktiva batterier i dag som inte är farliga, men de har inte den effekten som behövs för ett fordon.

Nåt som många inte verkar tänka på när det gäller elfordon är att spänningar ( volt ) och strömmar ( ampere ) är extremt mycket högre i ett eldrivet fordon jämfört med bränsledrivna fordon, inga 12 volt där inte.

Det handlar om starkström och vad jag sett här på forumet så har många inte koll på 12 volt-system, vad händer om de skall fiffla med över 200 volt och kablar som skall klara mer än 100 ampere starkström samt lika avancerade datorsystem som i vanliga bilar.

De enda underhållskostnaderna som minskar är oljebyten och filter för bränslemotorn, övriga underhållskostnader kommer finnas kvar och vi vet inte vilka övriga underhållskostnader som kommer att tillkomma.

När det gäller elproduktion för ett land så vill nog de flesta ha en elproduktion som ger den eleffekt som behövs dygnet runt och då hamnar sol och vind på marginalen eftersom den är mest väderberoende än övrig elproduktion som går att styra efter behovet.

Mina tankar, take it or leave it.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

Eldrivna husbil...NEJ tack... jag vill köra mer än 8 mil om dan.
Att lasta in en massa batterier i en HB på 3.5 ton...
Då får man väl nöja sej med ..Ett paket prinskorv..4 potatisar..en pilsner..fickflaska med vatten..
Nästa skräcksenariot..förlösa HB.
Lev väl njut av en härlig spinnande dieselmotor.
Leffe S
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Eldriven husbil!

Hemvården i Lilla Edet har ett par EL bilar. De får tänka väldigt noga hur långt de ska köra till sin vårdtagare. Bilen går 7-8 mil och de kan aldrig köra längre än 4 mil, då de aldrig vet om det blir akut lite längre bort och de inte kommer fram. Jag tror de använt ELbilen ett par gånger till min fru, vi bor 5 km från vårdcentralen. Att ha ELhusbil ligger lååångt fram i tiden. Frågan är om man vill ha ett batteri o bilen på flera hundra amper, med tanke på hur vissa mobiltelefoner beter sig vid laddning och ligga o sova vid laddning. Nej.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

Peeka:
Du beskriver valida och intressanta fakta om elproduktion och nuvarande elbilsteknik! Utvecklingen fortsätter dock hela tiden! Batterierna är här naturligtvis den springande punkten!

Ett litet men intressant observatorium är att jag nyligen läste om Teslas planer på att i framtiden göra hela sin batteriproduktion koldioxid neutral , genom att driva fabrikerna med sol och el teknik! :)

Vad beträffar Tysklands elproduktion så kommer sedan 2014 lika mycket från förnyelsebart Detta är dock bara en "just nu" siffra.

Utvecklingen är och har varit explosiv allt sedan produktionen av solel blev billigare är kol och olja (ett faktum sedan några år)! Detta slår igenom i hela världen och har redan resulterat i att länder som Indien (som exempel) nu omprövar hela sin framtida plan för elproduktionen! (Tidigare baserad på Kol)
 
Toppen