• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230 volt lampa lyser inte

F

F.d. 52908

Guest
Hej. På min panel finns en 12 w knapp som man trycker in när man vill ha ström i bilen. Där finns också en liten ljuspunkt 230 w som indikerar att man har kopplat bilen till ström. Den brukar tändas när man kopplar till stolpe. Tycker också att det laddar dåligt på bodelsbatteriet och att värmen är svag på Elvärmen Alde. 230w lampan lyser inte. Fiat Dethleffs. Har någon råkat ut för detta och kan ge ett tips vad problemet sitter.
/Sören
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: 230 volt lampa lyser inte

Vi råkade ut för samma sak på vår bil efter att ha tagit ut den inför sommarens körningar. Lampan lyste inte och vi upptäckte först senare att bodelsbatterierna inte laddades när vi stod på el utan bara när vi körde.

Ringde då till Schaudt som sa att det var fel på elblocket. Vi skaffade en Ctek batteriladdare för att klara batterierna på semestern och sen skickade vi in blocket till Develec i Varekil efter att ha kontaktat dem. Det visade sig, i vårt fall, att blocket hade fått en strömstöt som gjort att något gått sönder. Det lagades och sen har allt varit frid och fröjd, peppar, peppar.

Schaudt i Tyskland visste vad det kunde vara och bad oss skicka in det men jag tyckte att det var enklare att hantera det inom Sverige, därav Develec.

//Evanders
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: 230 volt lampa lyser inte

Vi råkade ut för samma sak på vår bil efter att ha tagit ut den inför sommarens körningar. Lampan lyste inte och vi upptäckte först senare att bodelsbatterierna inte laddades när vi stod på el utan bara när vi körde.

Ringde då till Schaudt som sa att det var fel på elblocket. Vi skaffade en Ctek batteriladdare för att klara batterierna på semestern och sen skickade vi in blocket till Develec i Varekil efter att ha kontaktat dem. Det visade sig, i vårt fall, att blocket hade fått en strömstöt som gjort att något gått sönder. Det lagades och sen har allt varit frid och fröjd, peppar, peppar.

Schaudt i Tyskland visste vad det kunde vara och bad oss skicka in det men jag tyckte att det var enklare att hantera det inom Sverige, därav Develec.




//Evanders

Tack för ditt tips, verkar som mitt problem är som ditt. Tar nog verkstaden till hjälp och ger dom din erfarenhet om det är ok. Har ju inte långt till Varekil.
Tack/Sören
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: 230 volt lampa lyser inte

Klart att det är OK.
Hoppas de kan laga det åt dig om det nu är det felet. Det verkar som man har stor erfarenhet av elblock i alla fall och trevliga är de.

Vår lagning gick på vagnskadegarantin så det blev alldeles gratis :)
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: 230 volt lampa lyser inte

Klart att det är OK.
Hoppas de kan laga det åt dig om det nu är det felet. Det verkar som man har stor erfarenhet av elblock i alla fall och trevliga är de.

Vår lagning gick på vagnskadegarantin så det blev alldeles gratis :)

Vill bara berätta, kan ju va någon som undrar, hur det gick med min EbL. Lämnade den till verkstaden som bytte den, 10 000 kr fattigare men nu funkar allt igen. De ä smällar man få ta. Har den gamla hos mej, tänkte mixtra lite för att se om jag hittar felet. Det enklaste är ju om en kondensator torkat, kunde inte se något som var bränt. /sören
 
Toppen