• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 frågor om däck

Status
Stängd för vidare inlägg.

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

En liten undran bara.

Om nu alla världens ledande experter, biltestare, däckfabrikanter mfl. säger med bestämdhet att de bästa däcken skall sitta bak, hur kommer det då sig att många i denna klubb anser att det skall vara tvärt om??

Bilen på filmen är väl lättare bak än fram medan det är tvärt om med en husbil. Kan vara orsaken.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

Jag förtydligar bara Jappe.
Jappe har ALLTID bra däck runtom, när dom är slut byter han.:)

Dessutom har Jappe alltid lika bra däck runtom eftersom han skiftar mellan fram och bakhjul.:wink:

Jappe och min pappa är ungefär av samma årgång, pappa har ett par hundra tusen mil på vägarna som proffsförare, dessutom delar dom samma åsikt om däcken. Lika bra däck runtom och för att uppnå det som oftast sätter man bästa däcken fram.

Jag följer pappas råd, litar mer på en vägproffs än teoretiker.

När jag skiftar däck på däckverkstad så uppfattar jag det som att det är så dom vill ha det, bästa däcken fram, eller så är dom less på folks delade åsikter om hur det ska vara.

Men om det var av största vikt på hur det ska vara borde det vara en anmärkning på bilbesiktningen, eller så är detta en HELT oviktig fråga som vi försöker lösa.:D
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: 2 frågor om däck

Hej,
I åkerisvängen så finns det en helig regel som säger
"bästa däcken fram".Framhjulspunka på en lastbil eller husbil för den delen är ingen höjdare precis.
Med det här menar jag ,om du har dåliga däck både på drivhjulen och framhjulen så prioriteras framhjulen alltid till 100% i åkerisvängen.Vid halt väglag så är det inte ovanligt att drivhjulen släpper och detta även då bilen har
10~12 tons lass och drivhjulen är bra.Tänker också lite på hur det fungerar i rally sammanhang,där är det ju självklart att man har dom bästa däcken fram på en framhjulsdriven bil.

För övrigt får ni sätta era däck precis vart i helsike ni vill,med det är bara det att farsan blir så förbannad.

Mvh Interstar
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: 2 frågor om däck

Nej du,
Du kan köra med lite sämre bakdäck,det viktiga är framdäcken på en framhjulsdriven bil.
Om däcken är dubbade så tar du självklart de bäst dubbade fram.
Du ska inte lyssna till däckfabrikanterna dom vill sälja däck och då är det bra om du sätter dom bra däcken fram iallafall för däckfabrikanterna.
F.ö.v ändrar du nog åsikt när du haft din första framhjulspunka i 110 km/h.
Mvh
Interstar
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: 2 frågor om däck

Om du nu har haft en punka på framhjulen så får du ingen sladd utan bilen drar åt det ena eller andra hållet eller bara rakt fram. Skulle du nu få en sladd där bakänden far iväg vad gör du då???
Kom inte bara och säg att det bara är att styra emot oavsett om du har alla tre bokstavskombinationer, ABS, ESP osv. Det funkar inte på en husbil där mycket vikt ligger på aktern. Den fortsätter bara att snurra och du hinner kanske be en stilla bön att du inte hamnar på motsatta körbanan och massakrerar en mötande personbil med en hel familj.
Det är en stor skillnad på en personbil och en husbil. En personbil är lätt i aktern vilket en husbil INTE är.

Jag vill inte veta hur det var på den gamla goda tiden eller hur ni klarat av att göra en handbromssväng eller hur proffsiga ni är som framför era rullande hus eller hur era föräldrar som kört 100.000 mil som lastbilschaffisar. Inse bara fakta, bästa däcken bak och bra däck på alla hjulen så har man bäst chansen att klara sig helskinnad eller bara demolera huset utan att ta livet av en mötande familj.

Fy vad jag blir trött av att höra på alla besserwissrar som vet allt om hur det är och inte inser att saker och ting kanske förändrats med tiden och som inte kan ta in fakta för att det inte stämmer den uppfattningen som de har.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

Om du nu har haft en punka på framhjulen så får du ingen sladd utan bilen drar åt det ena eller andra hållet eller bara rakt fram. Skulle du nu få en sladd där bakänden far iväg vad gör du då???
Kom inte bara och säg att det bara är att styra emot oavsett om du har alla tre bokstavskombinationer, ABS, ESP osv. Det funkar inte på en husbil där mycket vikt ligger på aktern. Den fortsätter bara att snurra och du hinner kanske be en stilla bön att du inte hamnar på motsatta körbanan och massakrerar en mötande personbil med en hel familj.
Det är en stor skillnad på en personbil och en husbil. En personbil är lätt i aktern vilket en husbil INTE är.

Jag vill inte veta hur det var på den gamla goda tiden eller hur ni klarat av att göra en handbromssväng eller hur proffsiga ni är som framför era rullande hus eller hur era föräldrar som kört 100.000 mil som lastbilschaffisar. Inse bara fakta, bästa däcken bak och bra däck på alla hjulen så har man bäst chansen att klara sig helskinnad eller bara demolera huset utan att ta livet av en mötande familj.

Fy vad jag blir trött av att höra på alla besserwissrar som vet allt om hur det är och inte inser att saker och ting kanske förändrats med tiden och som inte kan ta in fakta för att det inte stämmer den uppfattningen som de har.

Varför kallar du alla andra för besserwissrar? Vad är du då?
Kan du länka till sidor där du hämtar in din fakta?
HaDe Hasse
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

Hej,
Tänker också lite på hur det fungerar i rally sammanhang,där är det ju självklart att man har dom bästa däcken fram på en framhjulsdriven bil.


Mvh Interstar

Det trodde jag också när jag började köra rally men det visade sig i mitt fall vara helt fel.

Hade jag ett par däck som var bättre än det andra paret körde jag på snabbare sträcktider med dessa bak. Famförallt tjänade jag tid vid inbromsningar, iaf på den bil jag hade blev den mycket stabilare vid inbromsning, med sämre däck på bakaxeln sladdade den ut åt något håll. Men även vid körning i snabba kurvor kunde man hålla en mycket högre hastighet med bästa däcken på bakaxeln.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

Det trodde jag också när jag började köra rally men det visade sig i mitt fall vara helt fel.

Hade jag ett par däck som var bättre än det andra paret körde jag på snabbare sträcktider med dessa bak. Famförallt tjänade jag tid vid inbromsningar, iaf på den bil jag hade blev den mycket stabilare vid inbromsning, med sämre däck på bakaxeln sladdade den ut åt något håll. Men även vid körning i snabba kurvor kunde man hålla en mycket högre hastighet med bästa däcken på bakaxeln.

Nu kör man väl inte rally med husbil.
Om du har sämsta däcken fram hur lätt är det att få vattenplaning vid regn?
Även med lägre hastigheter än vad som står på skyltarna.
Bästa livförsäkringen är att ha bra däck på alla axlar.
HaDe Hasse
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

Jag har aldrig påstått att man ska köra rally med husbilen, då fattade du nog inte vad jag skrev.

Jag svarade på ett inlägg med en jämförelse med rallykörning, tycker du det var fel gjort av mig?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

Jag har aldrig påstått att man ska köra rally med husbilen, då fattade du nog inte vad jag skrev.

Jag svarade på ett inlägg med en jämförelse med rallykörning, tycker du det var fel gjort av mig?

Ja. Starta en tråd som handlar om rallykörning.
den här tråden handlade om husbilar
HaDe Hasse
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 2 frågor om däck

Hoppas Jappe har fått svar på sina 2 frågor, framför allt om Kleber däck från 2015. Själv har jag bestämt mig om att 1) alltid flytta bakdäck fram och montera nya där bak (vi har bakhjulsdrift och gillar inte sladdar med bakändan). 2) däckbytet skall ske långt innan "Kojak" flinten börjat framträda. 3) Sommardäck runt om, dvs. inga året runt däck, inte ens s.k. Europeiska 4 season med hårdare gummiblandning.

Nu återstår bara en fråga kvar: "C" eller "CP" ? Mjukare eller hårdare?

Enligt all läsning här på HBK så känns "C" mera normalt för oss som kör året runt och ställer aldrig av vårt enda transportmedel vi numera har. En och annan månad åker vi gärna blandat med kollektivtrafiken (spårvagn & lokalbuss) så husbilen får sin rullning så det räcker (ca 2 500 mil/år). Funderade ett tag på Kina-däck som har rejält med äkta gummiblandning, men bangade ur pga något sämre bromsegenskaper, en så pass viktig detalj under våra Norge-äventyr. Här kan man få verklig "älgtest" emellanåt, speciellt 04:00 - 06:00 (av egen erfarenhet) och speciellt när äpplen är mogna hos grannen som bor vid vägkanten. Rätta mig gärna om jag har missat något!
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: 2 frågor om däck

Jag har fått sladd (släpp)flera gånger med fullastad lastbil 10~12 ton axeltryck på drivaxeln och det är inget kul,men hellre det än att du tappar greppet på framhjulen
för då är du chanslös.Du får väl snacka med några yrkes chaffisar som kör kanske 50~60 mil varje dag 5 dagar i veckan alla dagar på året och i alla typer av väder och underlag.
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: 2 frågor om däck

Om du nu har haft en punka på framhjulen så får du ingen sladd utan bilen drar åt det ena eller andra hållet eller bara rakt fram. Skulle du nu få en sladd där bakänden far iväg vad gör du då???
Kom inte bara och säg att det bara är att styra emot oavsett om du har alla tre bokstavskombinationer, ABS, ESP osv. Det funkar inte på en husbil där mycket vikt ligger på aktern. Den fortsätter bara att snurra och du hinner kanske be en stilla bön att du inte hamnar på motsatta körbanan och massakrerar en mötande personbil med en hel familj.
Det är en stor skillnad på en personbil och en husbil. En personbil är lätt i aktern vilket en husbil INTE är.

Jag vill inte veta hur det var på den gamla goda tiden eller hur ni klarat av att göra en handbromssväng eller hur proffsiga ni är som framför era rullande hus eller hur era föräldrar som kört 100.000 mil som lastbilschaffisar. Inse bara fakta, bästa däcken bak och bra däck på alla hjulen så har man bäst chansen att klara sig helskinnad eller bara demolera huset utan att ta livet av en mötande familj.

Fy vad jag blir trött av att höra på alla besserwissrar som vet allt om hur det är och inte inser att saker och ting kanske förändrats med tiden och som inte kan ta in fakta för att det inte stämmer den uppfattningen som de har.

Jag tycker att du är den största besserwissern här."inse fakta" t.ex Jag lyssnar på äldre chaufförs kolleger och
gemför med egna erfarenheter sedan bildar jag mig en uppfattning.Och i det här fallet har du tyvärr fel.
Så mycket har jag kört så att jag kan säga dig att om bakhjulen släpper och det händer ganska ofta vintertid
när du kör 80km/h på E4 så lättar man på gasen direkt
och då lugnar det ner sig.Släpper det på framhjulen och du har tungt på bilen/husbilen då skjuter det på och då kan du ratta hur mycket du vill,du är chanslös helt tyvärr.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: 2 frågor om däck

Jag tar in den fakta som finns från de som vet blandat med egna upplevelser och därefter bildar jag mig en uppfattning. Då blir man kallad besserwisser, knepigt.
Tycker att det är detta som du gjort men anser dig då inte vara en besserwisser, vad kallar du det? Du vet tydligen hur det är i verkligheten.

Jag har vattenplanat med framhjulen ett antal gånger fast däcken har varit bra. Då gäller det att släppa på gasen och hålla i ratten och inte försöka med några häftiga rattrörelser. Far du sen av vägen i alla fall kör du med framänden först där det finns deformationszoner och krockkuddar.
Vattenplaning blir det troligast om vägen är rak och spårig där vatten kan samlas. Det går inte att styra så länge man planar, det är först när däcken får fäste som det händer något och då är det bra att hjulen står rakt.
Får du sladd i en kurva hinner du inte rätta upp hela husbilen innan du hamnat vid sida av vägen. Bilen är för tung i bakänden.
Kör ut på en halkbana och prova, en mycket lärorik upplevelse.

//Besserwissern
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen