• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla hunden

F

F.d. 55989

Guest
Sv: Koppla hunden

När vi är inne på att koppla hundar.
Ritva är sjuk i cancer och äter massa mediciner, hennes hud är så skör, likt gladpack. I juli månad besökte vi en campingplats, en liten hund kom lös och sprang mot Ritva för att hälsa. Hunden hoppade upp på hennes ben och fläckte upp ett stort stycke av skinnet, ca två kvadratdecimeter. Det har blivit vårdcentraler varannan dag, hela sommaren.
Hundens ägare blev alldeles förtvivlad. Ni som har hundar, håll dem kopplade. Denna hunden var bara glad och ville hälsa och det var en liten hund, kanske fyra kilo.
Vi anklagar inte hundens ägare, hunden smet ut mellan benen på ägaren, men konsekvensen för Ritva blev stor.

Hundar är ett sattyg. Förbjud dem på campingar och ställplatser.
Pissar ner överallt och skäller, jo även DIN hund skäller ibland
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Koppla hunden

Hundar är ett sattyg. Förbjud dem på campingar och ställplatser.
Pissar ner överallt och skäller, jo även DIN hund skäller ibland

Jo det stämmer att vår hund skäller, det gör den när det kommer någon, aldrig annars. En hund är ett väldigt sällskap för ensamma människor, som det finns gott om i vårt land. När man förlorar sin livskamrat, fyller en hund ett visst utrymme.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

En slutsats som man lätt drar när man läser kommentarerna är att skaffa inte hund. Det är alldeles för jobbigt och invecklat att följa alla paragrafer.
Lars
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Koppla hunden

Jag säger bara TACK ALLA NI SOM HAR ERA HUNDAR KOPPLADE! Marianne är livrädd för hundar (även för "snälla" sådana) och jag avskyr att se kofångaren nerpissad på morgonen, därför tackar vi för den här tråden och alla er som läst och förstått budskapet om/med hundkoppel!
 

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

Hundar är ett sattyg. Förbjud dem på campingar och ställplatser.
Pissar ner överallt och skäller, jo även DIN hund skäller ibland

Du måste ha jobbat på bra för att ha hunnit så djupt ner i flaskan så tidigt på fredagen?
Skall vi inte hålla LITE nivå på inläggen?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

Hundar är ett sattyg. Förbjud dem på campingar och ställplatser.
Pissar ner överallt och skäller, jo även DIN hund skäller ibland

Är ägare av en mycket trevlig dvärgpudel. Han skäller inte, han är mycket tystlåten. Men han ger ljud ifrån sig när vi lämnar honom ensam när vi ska gå och handla. Du är ju så negativ till av som har med hundar att göra. Gäller det katter också?
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Koppla hunden

Enklast o säkert är att bara lägga linan runt ett hjul. Den kan bli lite fuktig då den ligger på marken, men man behöver inte planera att köra på någon platta.

M
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Koppla hunden

Enklast o säkert är att bara lägga linan runt ett hjul. Den kan bli lite fuktig då den ligger på marken, men man behöver inte planera att köra på någon platta.

M

Så har vi också alltid gjort men det vågar man knappt skriva för att inte få någon elak kommentar.
Åke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Koppla hunden

Jag kan inte förstå att så många som är rädda för hundar, och ändå åker till andra länder i Europa där så många hundar springer lösa. Hur går det ihop.

Jag har aldrig haft några problem med lösspringande hundar i södra Europa. De lever sina egna liv och undviker helst människor till skillnad från de "fängslade" hundarna i norra Europa.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Koppla hunden

Jag har själv haft hundar men får hålla med om att vissa hundägare inte borde ha hund!
Gläfsande och hoppande hundar är riktigt tröttsamt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

Håller med. Som den ägare till hunden som pissade på vårt kökstält i Spanien.
Ägaren stod kvar till hunden pissat färdigt istället för att rycka till i kopplet när hunden gjorde antydning till att lyfta på benet.
Pissar en hund så pissar varenda hanhund som passerar.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

Har inte tråden spårat ur en del?

Inte ens en tråd som handlar om tips för oss med husdjur får vara ifred för ilskna kommentarer och historier om skällande och störande hundar.
Jag är medveten om, att en del känner skräck och har fobier mot hundar.
Det skall man ha respekt för, men för att en hund råkar att pissa på ditt hjul?
Vad gör man åt alla måsfåglar som släpper sitt träck på bilen? Skjuter man ner dom på fläcken?

Visst det finns många "idioter", som inte borda skaffa hund överhuvudtaget.
Jag är genuin hundmänniska sedan mer än 30 år med hund, har råkat ut för "överfall" från hundar, som helt saknat "social kompetens" eller haft ansvarsfulla ägare.
Men för den skull, lastar jag inte hela kollektivet "hundägare" för dessa olyckliga händelser, "shit happens" och det är inte mycket att göra åt.

Skapa gärna en egen tråd för dom som inte gillar hundar och katter i sin närhet på campingplatser.
Ventilera era åsikter med likasinnade och kom gärna med fler konstruktiva förslag på förbud mot att ta med sig djur bland människor.
Dessutom finns det campingplatser, som inte tillåter djur, sök upp dessa så är problemet löst, svårare är det inte.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Koppla hunden

tordan, du glömmer att det finns folk som är allergiska, jag är en av dem. Jag har det riktigt besvärligt med allergi, eksem och astma. Träffar jag på en hund eller katt så blir jag riktigt dålig. Jag gillar hundar och har inga problem med att de skäller ibland. Men jag önskar att folk kunde hålla sina hundar kopplade så att man slipper närkontakt med dem. Jag har inga problem att vara på en ställplats/camping där det finns djur så länge jag slipper ha dem inpå mig. Det händer ibland att hundar försöker hoppa in i vår husbil, de står vid dörren och tigger mat. De blir vi som tvingas hålla uppsikt över hunden medan husse och matte har semester några tomter bort.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

Jo du Evanders, det är inte meningen att du ska få en allergichock av några "frigående" djur, som någon är ägare till.
Förstår bara inte hur man nu kan släppa loss hunden fritt på en camping eller ställplats.
Det är väl just det som blir problemet för oss, som tar hand om våra djur och håller dom kopplade, (att det tydligen förekommer...)
Samtidigt är det också det som jag vänder mig emot, att vi som tar ansvar för våra djur, ska tvingas "klä skott" för dom som skiter i det mesta...
 
Toppen