• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Man ska så på en dammig grusplan eller en parkeringsplats med säkert avstånd till närmsta ev granne .Helst ensam utan grannar.Utan några som helst servicebyggnader ,men där ska vara gratis tömningsmöjligheter.
Eller i skogen
Då är man en riktig husbils ,inte campare ,kanske husbilsnjutar.
För man campar inte man parkerar och bara sover över i bilen ,som ju är som vilken bil som helst när det gäller parkering.
Folk som ställer sig vid en elstolpe är töntar

Vad var det där för idiotisk kommentar? "Man ska ...", "töntar". Håll dina åsikter för dig själv.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Man ska så på en dammig grusplan eller en parkeringsplats med säkert avstånd till närmsta ev granne .Helst ensam utan grannar.Utan några som helst servicebyggnader ,men där ska vara gratis tömningsmöjligheter.
Eller i skogen
Då är man en riktig husbils ,inte campare ,kanske husbilsnjutar.
För man campar inte man parkerar och bara sover över i bilen ,som ju är som vilken bil som helst när det gäller parkering.
Folk som ställer sig vid en elstolpe är töntar

Ironi är knepiga grejer. ;)
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Hej !
Man gör naturligtvis som man vill. På sommaren klarar jag 20-25 dygn på gasol,kostnad ca 250:- Pk 10 ( Byggmax) motsvarande tid med el-anslutning kostar ca 800:-. När det är minusgrader kopplar jag el om det är möjligt.

Jag har inga solpaneler på husbilen (Jag vill helst stå i skuggan) men en helg är inga problem att klara på två batterier (180 ah).

BBa.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Det här med att det är så viktigt att framhäva att man inte behöver eller ens vill ha någon elanslutning är inte det ett uttryck för att man på något vis vill visa att man är en oberoende ”riktig” campare?
En campare som klarar sig själv och inte är beroende av civilisationen för att överleva?

Det blir ju lite intressant med tanke på att man numera ”överlever” med hjälp av över 3 ton självgående högteknologisk utrustning som fixar förflyttning, värme, tak över huvudet, rinnande vatten, mjuka madrasser, duschmöjligheter och t.o.m. en trevlig spoltoa. Ja sen har man ju sin padda också så man kan surfa på nätet i skenet av sänglampan på kvällen.

Jag lägger inga värderingar i det. Reflekterar mest över hur vi förmodligen tänker. :)
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Citat:
Ursprungligen postat av vippen Visa inlägg

Man ska så på en dammig grusplan eller en parkeringsplats med säkert avstånd till närmsta ev granne .Helst ensam utan grannar.Utan några som helst servicebyggnader ,men där ska vara gratis tömningsmöjligheter.
Eller i skogen
Då är man en riktig husbils ,inte campare ,kanske husbilsnjutar.
För man campar inte man parkerar och bara sover över i bilen ,som ju är som vilken bil som helst när det gäller parkering.
Folk som ställer sig vid en elstolpe är töntar

Vad var det där för idiotisk kommentar? "Man ska ...", "töntar". Håll dina åsikter för dig själv.

Mycket bra! Ironi kan vara svårt att nu ut med!
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Det här med att det är så viktigt att framhäva att man inte behöver eller ens vill ha någon elanslutning är inte det ett uttryck för att man på något vis vill visa att man är en oberoende ”riktig” campare?
En campare som klarar sig själv och inte är beroende av civilisationen för att överleva?

Det är nog inte riktigt så jag resonerar i alla fall, och då brukar jag kanske ibland höras som en förespråkare för att skippa elsladden.

Jag skippar ofta elanslutningen för att jag är bekväm och småsnål samt fascinerad över hur bra mobil teknik fungerar med enkla medel.

Det är lite som parallellen med att använda toa och dusch fullt ut i husbilen eller inte, vi gjorde inte heller det de första åren men gör det nu och upplever att det medför en väldig frihet!

//Peter
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Jag skulle vilja påstå att med mina resebeteenden så är det en frihet att slippa vara beroende av elstolpen.
Men när jag hamnar vid en elstolpe och kopplar upp mig på den så ökar den min frihet för dagen efter!
Att lämna ett ställe med dåligt laddade batterier kräver av mig att jag gör något åt det, och solen kan man inte lita på till hundra procent i alla lägen...
Köra kan man ju alltid göra för att fylla på batterierna, men hur kul är det att tvingas köra tjugo mil till en plats som det egentligen bara är tre mil till?
Eller tvingas att undvika platser bara för att de ligger för nära, inte heller kul.
Fast skiner solen löser det mesta sig. :)

Vet ni förresten vad som är det absolut bästa med solceller?







Allt den producerar är skattefritt! :cool:

Mvh jocke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Att framhäva att elsladden inte behövs (för vår del) är ett sätt att öka möjligheterna för de som verkligen behöver elen att få detta. Om fler skippar elsladden av slentrian så skulle färre behöva vända när de kommer till en ställplats bara för att alla elstolpar är upptagna.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Om man är beroende av el avgörs väl av hur mycket elprylar man har med sig. Vill man ha alla bekvämligheter så blir man beroende av el vare sig man har solpaneler eller ej. Står man länge på samma plats behöver man förmodligen ladda batterierna efter ett tag, gör man inte det så minskar det behovet. Telefoner och en del annat kan laddas när man kör. Det kräver lite planering och framförhållning och det är kanske det många vill slippa tänka på.

På de flesta ställplatser finns lika många eluttag som platser, så jag tvivlar på att någon vänder av den orsaken.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Los Suecos säger sig ha sett totalt fyra bilar vid två tillfällen vända pga att lediga elplatser saknades bara i år. Statistiskt sett måste detta vara ganska vanligt kan jag därför tänka mig.
 
Toppen