• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sveriges husbilsfientligaste kommun

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
HEJ!
Det är kanske dags att även rösta fram Sveriges husbilsfientligaste kommun. Jag har ett förslag -Åhus. I Åhus har man i den lokala trafikstadgan beslutat stt det är förbjudet att övernatta i husbil på parkeringar centralt belägna i anslutning till hamnen. Om nu Åhus inte vill ta del av en av de snabbast växande mobila fritids verksamheterna i Sverige - husbilsturism - är det väl upp till politikerna där.
Det är beklagligt i en kommun där förutsättningarna för husbilsturism är synnerligen goda./Göran
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Det finns säkert kranskommuner som gärna tar emot den samlade mängden Husbilsturister :) Finns det någon motivering till beslutet?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Kan det möjligen vara så att någon näringsidkare med inriktning på "fritid" kanske sitter på någon förtroendepost i kommunen, eller känner någon.....
Ren spekulation men kanske inte helt fel.

Eller är det så illa att vi husbilsåkare har burit oss illa åt? Det kan ju räcka med en så åker hela gruppen med av bara farten.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Måste var Sundsvall tätt följd av Timrå.
Tommy R
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Än en gång, lagstiftaren har inte hunnit med i den expansion av husbilsanvändandet och därmed finns det i de flesta kommuner inte relevanta bestämmelser för detta.
Det blir fel när det bara pekas ut en massa felaktigheter. Det borde vara betydligt trevligare om vi tar kontakt med ansvariga i kommunerna och förklarar vilka konsekvenser deras bestämmelser får. Jag är övertygad om att de flesta kommuner o tjänstemän är tacksamma om de får input om detta.
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Måste var Sundsvall tätt följd av Timrå.
Tommy R

Var till Sundsvall för två veckor sedan. Stod centralt vid vattnet för 5 kronor i timmen mellan 9-16. Resten av dygnet gratis. Frågade i gästhamnen om vi kunde utnyttja deras servicebyggnad. Gick så bra så, för en kostnad av 75 kronor/dygn. Husbilsvänligt tycker jag...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Att HBK skulle utnämna Sveriges husbilsfientligaste kommun är nog inte så bra utan skulle nog få motsatt verkan. Ett i mitt tycke bättre sätt skulle vara att uppvakta dessa kommuner & informera om vad besökande husbilsekipage skulle kunna tillföra kommunens näringsliv & turism. Man skulle också kunna tänka sig att detta på något sätt skulle kunna vara ett inslag i HBK's monter på mässor.

Bennie
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Hur löser kommunerna med dessa förbud det med alla lastbilar där chaufförer sover...
Dessutom så måste man vila/sova om man är trött för att undvika trafikolycka!
Tråkigt med klåfingriga och ogina kommuner som har otur i sitt tänk!
Enskilda kommuner borde ej ha rätt att fatta beslut om sådana frågor, de bör fattas centralt och vara lika för hela landet!
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Vad blir påföljden om man sover i husbilen, i en kommun som i sina ordningsföreskrifter förbjuder detta?
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Hur löser kommunerna med dessa förbud det med alla lastbilar där chaufförer sover...
Dessutom så måste man vila/sova om man är trött för att undvika trafikolycka!
Tråkigt med klåfingriga och ogina kommuner som har otur i sitt tänk!
Enskilda kommuner borde ej ha rätt att fatta beslut om sådana frågor, de bör fattas centralt och vara lika för hela landet!

Det är klart att man måste vila när man är så trött att man är en trafikfara.

Men så trött blir man inte på en gång och på minuten utan då skall man stanna tidigare.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Hur löser kommunerna med dessa förbud det med alla lastbilar där chaufförer sover...
Lastbilschafförer är sällan ute efter de Centrala A lägen som många husbilister förväntar sig skall vara gratis. Väljer man bort dem så finns det hur många alternativ som helst Även på Öland eller på västkusten.
Tycker denna diskussion börjar bli tröttsam och ibland löjlig. Som om man skulle begära bättre hotellpris om man säger att man har med egna sängkläder.
Man får betala extra för läget oavsett om det är villa, sommarstuga, lägenhet, hotell, campingplats, ställplats etc etc .
Beslutet är ju ändå mitt vill jag spara några kronor så finns det fantastiska möjligheter i den vackra natur vi har i Sverige.
Så vad är problemet?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Ja vem törs sova över i bil i Malmö med hundratals bilbränningar.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Lastbilschafförer är sällan ute efter de Centrala A lägen som många husbilister förväntar sig skall vara gratis. Väljer man bort dem så finns det hur många alternativ som helst Även på Öland eller på västkusten.
Tycker denna diskussion börjar bli tröttsam och ibland löjlig. Som om man skulle begära bättre hotellpris om man säger att man har med egna sängkläder.
Man får betala extra för läget oavsett om det är villa, sommarstuga, lägenhet, hotell, campingplats, ställplats etc etc .
Beslutet är ju ändå mitt vill jag spara några kronor så finns det fantastiska möjligheter i den vackra natur vi har i Sverige.
Så vad är problemet?

Jag tycker ditt resonemang haltar en aning. Kommuner som förbjuder övernattning i fordon reglerar ju vad som sker i fordonet, inte att det står uppställt på en viss plats (något som de kanske också gör med parkeringsregleringar). Jag skulle alltså kunna parkera min husbil utanför bostaden hos faster Agda och sova i hennes gästrum och det skulle vara OK. Men jag får inte gå ner i bilen och sova där om jag uppträcker att moster Agdas gästsäng är obekväm. En egendomlig reglering av en kommun tycker jag.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Var till Sundsvall för två veckor sedan. Stod centralt vid vattnet för 5 kronor i timmen mellan 9-16. Resten av dygnet gratis. Frågade i gästhamnen om vi kunde utnyttja deras servicebyggnad. Gick så bra så, för en kostnad av 75 kronor/dygn. Husbilsvänligt tycker jag...

Trots dom platser som finns i inre hamnen är Sundsvall en usel husbils kommun och har
alltid varit. Inte blev det bättre när dom inte var ärlig när det gäller Svartvik.
Avstår att kommentera tacklistan.
Tommy R
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Sveriges husbilsfientligaste kommun

Vi behöver inte ha samma åsikter, men ändå respektera skillnaderna!

Jag kan inte se något problem om jag betalar en rejält tilltagen vägskatt och dessutom betalar samma summa för den enskilda parkering som varje annan bilägare betalar med personbil, van eller supervan så länge alla står inom målad ruta!

Det är ju bara att välja bil och parkeringsruta där detta stämmer överens!
 
Toppen