• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyfiken på varför "Svensson" gillar att åka husbil?

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Nyfiken på varför "Svensson" gillar att åka husbil?

Intressant...
För vår del topp tre av 100, tror jag...
- Få nya vänner över hela världen (ok, mest Europa kanske).
- Man åker vart man vill - fri som en fågel och allt har man med sig.
- Spänning: Upplevelser och äventyr som man inte kan förutsäga.

Vi är två vuxna och tre barn.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nyfiken på varför "Svensson" gillar att åka husbil?

Ja intressant att det börjar bli ordentligt "normalt" att åka husbil.

Tidigare var det väl bara täta pensionärer, surfer dudes, crossåkare och en och annan socialt handikappad nomad som hade husbil...

Vi börjar bli riktigt rumsrena nu :D
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nyfiken på varför "Svensson" gillar att åka husbil?

Är detta din privata åsikt, eller återspeglar den HBK:s / referensgruppens inofficiella åsikt?

Pålle
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nyfiken på varför "Svensson" gillar att åka husbil?

Såvitt jag kan se har Esbjörn inte undertecknat sitt inlägg med "Referensgruppen", "å Referensgruppens vägnar", "Esbjörn, Referensgruppen" eller liknande. Därav är det befogat att anta att han ventilerar sin högst privata åsikt, ungefär som jag gör nu när jag inte undertecknar med "HBK Web".

Det är ju så att vi som har uppdrag för klubben är också medlemmar. Som sådana skall vi få skriva inlägg som privatpersoner precis som alla andra medlemmar.

Skriver vi däremot som representant för uppdrag så undertecknar vi med den funktionen om det inte är alldeles uppenbart att inlägget är skrivet just som representant för ett uppdrag/funktion i klubben.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Nyfiken på varför "Svensson" gillar att åka husbil?

Största skillnaden mellan husvagn o husbilslivet är att det är lättare
att ta sig ut i skog o mark (naturen) med husbil, och så slipper man
vajertaljan.
Tommy R
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Tack för tippset Los Suecos. Det var ett kul och ovanligt program. Lite pinsamt att de sände ut en ung journalist som knappt kan köra bil och dessutom borde ta hjälp av sådana som Bror Axelsson och Afsell i förmåga att reparera. Tanken att det blivit en klassfråga huruvida vi köper stora och fina bilar, eller bor på ställplats kontra camping var en aning tillspetsad. Själv kom jag att tänka på arbetarförfattaren Harry Martinsson som beskrev svensk medelklass. "Av medelklass finns fyra slag; med bildning och med piano, med bildning men utan piano, utan bildning men med piano och utan bildning och utan piano". Kan tänka mig att alla sorter finns bland husbilsåkare men att de med både bildning och piano är de som inte vill bo på camping utan vill inta städerna. Arbetarklassen finns nog mest på campingar, liksom småbarnsfamiljer som behöver sysselsättning för barnen. Jag tillhör den senare kategorin, har bott i husvagn när barnen var små och har inget emot campingar nu när jag skaffat husbil. Har goda minnen.
Kul att lyssna på programmet i alla fall. :spinny:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nyfiken på varför "Svensson" gillar att åka husbil?

Helt seriöst är det någon som verkligen tror att Esbjörn menar allvar.

Det skulle jag inte tro, inte med det flinet som avslutning :D !

Beträffande programinslaget tycker jag det var förutsägbart, lite ytligt och fullt av fördomar. Kanske på grund av för dålig research. Undrar till exempel hur stor gruppen ungdomar i VW-buss är? Knappast särskilt stor men när de syns märks de, ungefär på samma sätt som den som kommer i en välputsad veteranbil märks. Det är ju ändå något visst med en VW-buss (och ger ett förhållandevis stort utrymme i programinslag i SR)!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Nyfiken på varför "Svensson" gillar att åka husbil?

Blev besviken på inslaget. Kändes lite som reklam för Forsbergs. Undrade för övrigt om de inte säljer plåtisar där eftersom de sa att plåtisar inte blivit lika populära i Sverige som övriga Europa. Det har ju fullständigt exploderat med plåtisar de senaste åren och varje märke har snart sin variant.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Nyfiken på varför "Svensson" gillar att åka husbil?

Enligt programmet håller jag mig till en husvagn, för jag är arbetarklass utan större resvana. Dessutom är jag inte särskilt språkbevandrad.

Med de egenskaperna skall jag inte ha husbil enligt dem.
:oops:
 
F

F.d. 54926

Guest
Sv: Nyfiken på varför "Svensson" gillar att åka husbil?

Godmorgon, världen! | Sveriges Radio

Här är en länk.

Tror det stämmer en del att det numera inte är främst lådvinsdrickandes arbetarklass som ställer sig "stationärt" på en campingplats.

Jag är själv före detta backpacker som på "äldre dagar" fortfarande vill ha frihet och äventyr men med lite bättre komfort än med en "surfbuss".

Jag har dock noll erfarenhet förutom från husvagn i yngre år.
 
Toppen