• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengörning av toakassett

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har lite funderingar runt hur man gör ren toakassetten invändigt. Det gäller den beläggning från urinet som lägger sig på insidan. Beläggningen blir tjockare och tjockare.

Finns det något bra medel som löser upp det. Kallas det för urinsten? Samtidigt som det är vänligt mot packningar och liknande.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Rengörning av toakassett

Hej Åke,

Vi bor tidvis långa tider 3-5 månader i HB o använder till 90% toan i bilen och har tre kasetter som vi växelvis använder o rengör löpande.

Vår erfarenhet är att dosera dubbel dos Thetford Cassette Tank Cleaner med 10 ltr. varmt vatten och sedan växelvis var 12:e timme vända kasetten upp/ner & låta den stå på nytt i 12 timmar. Det tar ett dygn att rengöra en kasett om de ska göra ngn nytta...

Töm sen o spola efter med vatten, byt ev. bladet som stänger tilloppet till kasetten, om det behövs.Du ser på bladet om "små blåsor" bildats plastytan av allt urinvatten.
Vi brukar få byta blad ca. 1 ggr/år eftersom "blåsorna gör att bladet inte sluter tätt mot gummipackningen o de börjar lukta skunk i toalettrummet.

Bladet till C250 kasetterna (orange rör) har Thetford artikelnr. 50731 o finns hos de flesta välsorterade tillbehörsaffärerna.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Rengörning av toakassett

Hej.

Vi brukar använda ogräsättika, slår i några liter och låter det verka några timmar och då mjuknar den kristalliserade urinsyran och blir ganska lätt att ta bort. Det måste till mekaniskt arbete för att ta bort beläggningen och vi tycker det går lättare efter en ättiksbehandling än efter behandling med Thetfords kemikalie. Gör om samma sak igen men lägg kassetten på sidan den gången, nästa gång lägger du kassetten på den andra sidan osv. Vår erfarenhet är som sagt att ogräsättikan är effektivare än Thetfords specialprodukt, framför allt billigare, dessutom brukar vi filtrera och spara ogräsättikan till nästa gång.

Mvh / Roland
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Rengörning av toakassett

Thetford har ett medel som hjälper till att lösa upp beläggningen. Funkar ganska bra och är enkelt att använda. Vi brukar använda det när vi ställt av husbilen. Borde kanske använda det 2 ggr/år eller så för att hålla kassetten riktigt i trim.

https://www.thetford-europe.com/sv/product/cassette-tank-cleaner/

//Evanders

Har använt samma med bra resultat... Kan nog vara värt att pröva som Åsa o Stefan skriver om det är riktigt illa. Men varmt vatten ökar effekten av Thetford vätskan, rekommenderas även på förpackningen...
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Rengörning av toakassett

Hej.

Vi filtrerar ättikan genom en silduk för att slippa de grova föroreningarna som släpper från kassetten. Anledningen till att vi filtrerar är att ättikan kan användas minst en gång till.

Mvh / Roland
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Rengörning av toakassett

Är detta ett problem som gäller för alla eller bara dom som INTE använder kemvätska eller bollar och som har SOG-ventilation.
Har aldrig detta problem med våra toaletter (husbil o husvagn) men vi har kemmedel i avfallstanken.

Hej!

Vi använder Tetfords Bluekem men det bygger på ändå.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Rengörning av toakassett

Vi använder oxå såpa i vår kassett aldrig märkt något. Gör rent med jod några gånger för
baggarnas skull. Har funkat i många år nu.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Rengörning av toakassett

Det finns produkter på proffsmarknaden som löser/äter vissa av de ämnen som urinen innehåller, det är ganska vanligt i pissoarer att det blir beläggningar, och därför var det vanligt tidigare att det flödade lite vatten där hela tiden, numera när det ska sparas vatten blir problemet vanligare.

Att använda (ogräs-)ättika som är i koncentat 24% eller annan ättika som är rena syror skulle jag absolut avråda ifrån då de är mycket elaka vid packningarna och kanske även nivågivaren eller andra ytor den kommer i kontakt med.

Såpa i någon form kan kanske fungera men effekten där uppnås genom att såpan i sig är fet och på det sättet ger den ett visst skydd, visst den löser lite at de ämnen som finns i tanken men inte urinstenen som kan liknas vid kalk och ger en skrovlig yta i såväl vanliga porslinstoaletter, eller andra ytor som den får fäste på.

Men som sagt det finns produkter som fungerar och som behåller ytorna som i stort sett nya.

//Tommy
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Rengörning av toakassett

Hej.

Och när slutade koncentrationen spela roll ???

Mvh / Roland

Nu är det innehållet i ättikan som är det som i första hand angriper gummit, gäller även ångorna, koncentrationen på normal ogräsättika är 24% och räknas då som syra, med vad detta innebär i skyddshänseende, den går att späda ner till lägre koncentration men innehållet som är skadligt för vissa material finns kvar!

//Tommy
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Rengörning av toakassett

Hej Tommy.

Nu är det så här att jag redovisar mina erfarenheter när det gäller att få bort beläggningarna i kassetten. Jag har använt detta sätt under ett antal år och har under den tiden aldrig haft några problem med vare sig packningar eller andra komponenter i kassetten. Dessutom har det visat sig att det är mycket lättare att få bort beläggningarna i kassetten. Till saken hör att det här görs max. 2ggr/år så kassetten och dess delar exponeras bara under en begränsad tid och det borde begränsa inverkan från det skadliga innehållet i ättikan.

Att ättika är en syra råder inget tvivel om, där är vi överens. Trots detta så är ättika i en koncentration på 12% ett vedertaget rengöringsmedel, googla så får du se. Påståendet att koncentrationen inte betyder något får stå för dig, min uppfattning är att en högre koncentration av en syra (eller en bas) är aggresivare/farligare än en lägre koncentration och jag är nog inte ensam om den uppfattningen.

Mvh / Roland
 
Toppen