• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tydligen gör vi lite nytta

F

F.d. 50064

Guest
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

Plockat från B-OT idag


De har haft husbil sedan 2001 och Öland är ett årligt måste för paret som är
från Markaryd.
– Innan husbilen så hade vi husvagn. Vi skaffade den första 1979 sedan
bytte vi 2001 till husbil, säger Sven Johnsson.
De är båda överens om att det är friheten som lockar med husbil.


– Det är lätt att parkera och lätt att byta plats om man inte trivs, säger

Inga-Greta.
Hon förklarar att det är bra ordnat att ha ställplatser i hamnar men det är
inte det som lockar egentligen.
– Nej, det är när man kan ställa sig fritt ute i naturen som upplevelsen är
bäst med husbil.
Att Borgholms kommun tar 140 kronor i avgift för ett dygn i hamnen är dyrt
enligt paret.
– Ja på många andra ställen är det gratis och det är inte så att man

tömmer latrin här heller egentligen. Det gör man ju gratis på Trafikverkets
rastplatser, säger Sven.
För 140 kronor får de parkera på avsedd plats i Borgholms hamn och de får
tillgång till latrintömning och toalett i hamnens servicehus.


– Man får en kod och den gäller bara i ett dygn så man kan inte utnyttja
det längre än vad man har betalt för, säger Sven.


Han tycker att kommunerna borde vara bättre inställda gentemot
husbilsfolket.
– Till exempel så är det svårt att handla och annat eftersom det är svårt
med parkeringar. Jag tror att antalet turister kan öka om tillgängligheten blir
bättre.
Inga-Greta berättar att de ofta åker upp till Norrland och då är det ett
annat mottagande.
– Ja, kör man upp till en mack där så har de alltid en slang ute och då är
det bara att koppla upp den på husbilen och fylla på vattnet gratis. Det
finns fler ställen att stå på gratis också, säger Sven.


Deras favoritplats på Öland var Degerhamn.
– Ja, den blev ju vald till årets ställplats också men nu får man ju inte stå
där, säger Inga-Greta.
Sven håller med.
– Det var vackert och lugnt.
Att Borgholms kommun diskuterar avgifter och skötsel av ställplatser är bra
eftersom det är en aktuell fråga säger makarna Johnsson.


– Antalet husbilsturister blir bara fler så det kan nog vara bra att man tar
med dem i beräkningen, säger Sven.
Han berättar att de sett en tydlig ökning av husbilar från Holland och
Tyskland ute på vägarna.
– Inatt stod det fyra bilar från Tyskland här, barnfamiljer och nu står det en
från Holland.
Inga-Greta säger att det i andra länder i Europa finns en annan inställning
mot husbilar.
– De flesta platser i Tyskland är avgiftsfria och det finns bra parkeringar för
husbilar vid affärer och så. En del ställplatser kostar runt 100 kronor.


Men egentligen spelar det ingen roll hur kommunen ordnar med ställplatserna
i hamnarna.
– Nej, Öland är ett måste för oss varje år. Vi åker tidigt för att hinna med
blomningen, säger Inga-Greta.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

Plockat från B-OT idag


...........
– Nej, det är när man kan ställa sig fritt ute i naturen som upplevelsen är
bäst med husbil.
Att Borgholms kommun tar 140 kronor i avgift för ett dygn i hamnen är dyrt
enligt paret.
– Ja på många andra ställen är det gratis och det är inte så att man
tömmer latrin här heller egentligen. Det gör man ju gratis på Trafikverkets
rastplatser, säger Sven.
För 140 kronor får de parkera på avsedd plats i Borgholms hamn och de får
tillgång till latrintömning och toalett i hamnens servicehus...........

Vi har haft husbil i 3 år och provat på olika sätt att övernatta. Håller helt med om att det borde finnas bättre p-platser för husbil centralt, även om dessa inte medger övernattning. Vi har sett många äldre par som är lite mer orörliga. Kanske inte helt lätt att ta cykeln. Vi blir alla äldre.

Det vore dock tacknämligt om kommunerna ordnar med nattuppställning av husbilar, gärna centralt. Att, som idag, bara hänvisa till den lokala campingen håller inte. Att åka husbil är helt anorlunda än att åka husvagn/tälta.

En sak jag inte förstår. Varför ska allt vara gratis? När vi utför en arbetsuppgift själva, vill vi ha betalt. Vem ska betala för detta? Nej, en vettig debitering tror jag alla vinner på. Dela gärna upp avgiften för ställplatsen så kan man välja vad nan vill ha. Denna modell funkar bra nere i Europa.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

Håller med dig ThomasA
En avgift på p-plats/övernattning per/tim. om det är centralt.
Problemet är att vi behöver tala om för kommunen hur vi vill ha det.
Det är bara vi som kan göra det,vi som har husbilen som hobby sommarboende
eller bostad.Nästa är, någon i kommunhuset måste ha intresse eller helst köra
husbil själv, för att kunna förstå hur en husbil fungerar, vilka behov som behövs
för att göra en by eller stad attraktiv för just denna turistgrupp.

Ställplatsgruppen har en mall på hur du kan skriva till kommunen.
Det bästa är ett medborgarförslag.Jobba lite med e-post
sedan löser det sig per automatik ibland,om du har rätt person på rätt plats.
(behövs tilläggas)
Tänk bara på alla p-platser som finns i byar/städer runt idrottsanläggningar ,affärer & köpcenter.
Vad skulle tala emot att stå övernatten för 50 Skr t.ex. eller om du handlar stå gratis (du får en kod med kvittot).
I Europa har vi både bondgårdar,vingårdar och värdshus som har kommit på
att det går att tjäna på denna turism.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

Håller med dig ThomasA
En avgift på p-plats/övernattning per/tim. om det är centralt.
Problemet är att vi behöver tala om för kommunen hur vi vill ha det.
Det är bara vi som kan göra det,vi som har husbilen som hobby sommarboende
eller bostad.Nästa är, någon i kommunhuset måste ha intresse eller helst köra
husbil själv, för att kunna förstå hur en husbil fungerar, vilka behov som behövs
för att göra en by eller stad attraktiv för just denna turistgrupp........

Ja, problemet är ju att vi husbilsåkare är ett särintresse. Vi måste göra oss mer hörda. Jag tror att Husbilsklubben (finns fler intressenter) är en bra hjälp i detta.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

Plockat från B-OT idag


De har haft husbil sedan 2001 och Öland är ett årligt måste för paret som är
från Markaryd.
– Innan husbilen så hade vi husvagn. Vi skaffade den första 1979 sedan
bytte vi 2001 till husbil, säger Sven Johnsson.
De är båda överens om att det är friheten som lockar med husbil.


– Det är lätt att parkera och lätt att byta plats om man inte trivs, säger

Inga-Greta.
Hon förklarar att det är bra ordnat att ha ställplatser i hamnar men det är
inte det som lockar egentligen.
– Nej, det är när man kan ställa sig fritt ute i naturen som upplevelsen är
bäst med husbil.
Att Borgholms kommun tar 140 kronor i avgift för ett dygn i hamnen är dyrt
enligt paret.
– Ja på många andra ställen är det gratis och det är inte så att man

tömmer latrin här heller egentligen. Det gör man ju gratis på Trafikverkets
rastplatser, säger Sven.
För 140 kronor får de parkera på avsedd plats i Borgholms hamn och de får
tillgång till latrintömning och toalett i hamnens servicehus.


– Man får en kod och den gäller bara i ett dygn så man kan inte utnyttja
det längre än vad man har betalt för, säger Sven.


Han tycker att kommunerna borde vara bättre inställda gentemot
husbilsfolket.
– Till exempel så är det svårt att handla och annat eftersom det är svårt
med parkeringar. Jag tror att antalet turister kan öka om tillgängligheten blir
bättre.
Inga-Greta berättar att de ofta åker upp till Norrland och då är det ett
annat mottagande.
– Ja, kör man upp till en mack där så har de alltid en slang ute och då är
det bara att koppla upp den på husbilen och fylla på vattnet gratis. Det
finns fler ställen att stå på gratis också, säger Sven.


Deras favoritplats på Öland var Degerhamn.
– Ja, den blev ju vald till årets ställplats också men nu får man ju inte stå
där, säger Inga-Greta.
Sven håller med.
– Det var vackert och lugnt.
Att Borgholms kommun diskuterar avgifter och skötsel av ställplatser är bra
eftersom det är en aktuell fråga säger makarna Johnsson.


– Antalet husbilsturister blir bara fler så det kan nog vara bra att man tar
med dem i beräkningen, säger Sven.
Han berättar att de sett en tydlig ökning av husbilar från Holland och
Tyskland ute på vägarna.
– Inatt stod det fyra bilar från Tyskland här, barnfamiljer och nu står det en
från Holland.
Inga-Greta säger att det i andra länder i Europa finns en annan inställning
mot husbilar.
– De flesta platser i Tyskland är avgiftsfria och det finns bra parkeringar för
husbilar vid affärer och så. En del ställplatser kostar runt 100 kronor.


Men egentligen spelar det ingen roll hur kommunen ordnar med ställplatserna
i hamnarna.
– Nej, Öland är ett måste för oss varje år. Vi åker tidigt för att hinna med
blomningen, säger Inga-Greta.

Jag var tydligen inte den enda som reagerade på att "gratis" genomsyrade denna text...:D

Där har vi verkligen en utmaning. Jag är tveksam till om det finns någon annan grupp som så öppet talar om att saker borde vara gratis eller att allt är för dyrt. Att låna naturen skulle i princip kunna vara gratis om man städar upp efter sig men allt annat som någon iordningställt måste få kosta utan att vi gnäller. Gäller ju även en grusplan eller en redan befintlig parkering.

Vi kan ju inte tvinga till oss platser att stå på så vi måste få andra att vilja ge dem till oss.
Hur lätt blir det om vi uppfattas som snålisar som vill ha allt gratis och så fort det kostar så gnäller vi?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

Gratis är gôtt, det vet ju alla.:) Men min åsikt är att vad som gäller för parkering av fordon skall vara lika för alla, oavsett om det är en PB I eller en PB II. Är parkeringen gratis för den ena så skall det vara detsamma för den andra. Om man däremot erbjuder service för PB II så skall man naturligtvis kunna ta betalt för detta. För att inte folk skall semestra flera dagar med markis & hela köret så skall man kunna skylta vad som gäller.

Bennie
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

... Men min åsikt är att vad som gäller för parkering av fordon skall vara lika för alla, oavsett om det är en PB I eller en PB II. Är parkeringen gratis för den ena så skall det vara detsamma för den andra....
Bennie

Javisst, förutsatt att vi bara parkerar husbilen där i samma syfte som andra bilar och att det är i linje med vad parkeringen egentligen är avsedd för.

Nu är det ju inte alltid så utan vi använder ibland parkeringarna som en uppställningsplats för fordonet medans vi lägger oss och sover i det. Om det är enda syftet med vår parkering och platsen egentligen var tänkt för en annan typ av "parkerare" som t.ex boende eller besökare kan man förstå att andra skyltar kommer upp eller att man måste betala. Speciellt om det orsakar brist på platser.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

Precis så var det för några år sedan här i stan Roger67
Nere vid hamnen,stor fin parkering många som skulle till
jobbet ställde sin pb där.De flesta med månadskort.Sommartid
fick de åka runt för att hitta p-plats p.g.a. alla husbilar som stod för natten.
En del tog två platser,en del tre för man skulle se sjön.
Sedan tog någon foton på eländet med grill och allt ute runt bilen.
Tidningen började skriva om problemen.
Ja,då blir det som det blir,eller hur?
Alla är vi olika, en person kan förstöra för tusen personer,som överallt
i samhället.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

Hej på er å go sommar....vart ni än är....

En fråga bara,finns det inga andra tidningar som skriver om husbils/p-problemen
i Sverige ? Vore kul att läsa.
Här kommer från dagens B-OT
_______________________________
Marken man tänker bygga en camping på i Grönhögen är giftig.
Det påstår ett anonymt klagomål i ett brev till länsstyrelsen.
Miljö- och byggnadsnämndens ordförande hade ingen aning.


Enligt ett klagomål som kommit in till länsstyrelsen i Kalmar län kan den
mark i Grönhögen man planerar att bygga en camping för husbilar på vara
förorenad enligt klass 2, den näst högsta riskklassen. Det är något som
inte har tagits upp i bygglovet. Brevskrivaren vill att länsstyrelsen
upphäver bygglovet.

Miljö- och byggnadsnämnden i Mörbylånga kommun har tidigare gett ett
tillfälligt bygglov på fem år till campingen. Günther Ruchatz (M), som är
ordförande i miljö- och byggnadsnämnden, har inte hört något om att det
skulle vara en säkerhetsrisk med marken.

– Jag hade ingen aning om att det fanns föroreningar. I så fall får man
göra ett miljötillsynsärende hos kommunen, säger han.
Enligt brevet är
åtgärderna för att få till en fungerande camping väldigt stora för ett
tillfälligt bygglov. Vidare säger det också att det finns en risk att giftigt
damm rörs upp när man bygger på marken.

När tidningen ringde lovade Güther Ruchatz föra vidare ärendet till miljö-
och byggnadsförvaltningen som får undersöka saken. Att marken kan vara
förorenad ser han inte som ett problem, så länge man vet om det.

– Det är inte så konstigt, man bygger ofta på soptippar. Det går ju att
använda förorenad mark, bara man gör det på rätt sätt, säger han.

Ett annat klagomål i brevet till länsstyrelsen är att man bygger på mark
som omfattas av strandskyddet. Att marken fått bygglov trots
strandskyddet beror på att det är industrimark och strandskyddet är
därmed upphävt.

Det var i maj som ett bygglov på 38 platser godkändes för fem år. Efter
det måste man ansöka på nytt om ett nytt bygglov. Marken hyrs ut till
Grönhögens utvecklingsbolag AB av Guldfågeln.

Tidningen har förgäves sökt Grönhögens utvecklingsbolag AB för en
kommentar.

Fakta Riskklasser
Riskklasser är miljövårdsverkets uppskattning av hur förorenat ett område
är.

Det finns fyra klasser där riskklass 1 innebär mycket stor risk och klass 2
stor risk.

I Kalmar län räknas 47 områden vara riskklass 1 och 410 riskklass 2.

 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

När jag läser här på forumet om husbilsplatser, de klagomål som
kommer upp att de stängs och att någon skall ta tag i problemet
. Någon i styrelsen eller de grupper som vi har skall lösa det. Mina
Damer och Herrar så fungerar det inte. Det är vi medlemmar som ska
ta tag i det i varje kommun i varje by som vill ha husbilsturism. Det är
vi som har erfarenheten av husbils åkande och vad vi önskar på de
olika platserna, det är vi som måste framföra det. Visa på de fördelar
som turistnäringen ger till regionen. Må det vara upplevelse, kultur,
natur, sport, eller sportfiske peka på vad det finns att göra. Framför
allt föreslå platser där man kan stå med en husbil, enkla platser eller
lite mer där du har allt vad som behövs, det kan inte vara så svårt att
få ett hål i en avloppsbrunn ev. en vattenslang? Det är bara vi som kör
husbil som ser ställena hemma vid där man kan ställa sig med hb. Jag
kan räkna upp 10 ställen i Kalmarstad med omnejd där 2-3 hb kan
övernatta, med cykel avstånd till innerstaden eller köpcenter. Kan
föreställa mig att det finns många sådana ställen i städer eller byar,
både i norr och söder. Även om en del ogillar bästa husbils kommun
röstningen, så har det gett en hel del uppmärksamhet till klubben och
till de kommuner som har gått vidare till omröstning. Det är alltid
svårt att få 100% nöjda. Jag plankade ur tidningen i dag så ni har att
läsa.

Ur Barometern-OT i dag


Husbilssemestrandet ökar dramatiskt i Kalmar.
Samtidigt planerar kommunen bygga hotell på en av
de mest populära ställplatserna.


Sedan 2012 har det registrerats fler husbilar än husvagnar i Sverige – det visar
statistik från Husvagnsbranschens riksförbund. Och husbilssemestrandet blir
mer populärt för varje år. På ställplatsen vid Ölandskajen i Kalmar har antalet

betalade dygn gått från 500 stycken år 2012 till 2763 stycken år 2016.

– Trenden har vuxit i flera år. I juli är det alltid fullbelagt, folk står i princip på
lur och väntar på platserna, berättar Stefan Johnson, turistchef vid Destination
Kalmar som bedriver verksamheten vid Ölandskajen.
Och trots att sommarsäsongen 2017 ännu inte är slut syns det redan att
beläggningen gått upp 3–4 % under juni månad. Stefan Johnson menar att

husbilsresenärerna är en väldigt intressant målgrupp för Kalmar som turiststad
. Enligt Destination Kalmars egna enkätundersökningar spenderar en
genomsnittlig husbilsturist mellan 700-800 kronor per dygn i staden – utöver
avgiften för ställplatsen.

– Gäster som tar med sig eget boende betyder en hel del för turistekonomin.
De lägger sina pengar på upplevelser, shopping och restauranger i stället.

Men ställplatsen vid Ölandskajen kommer inte finnas kvar för alltid. När
kommunens byggplaner för hotell förverkligas på platsen kommer husbilarna
få flytta på sig. Stefan Johnson är mycket mån om att hitta en ny ställplats
inom gästhamnsområdet – förhoppningsvis en som är större och rymmer fler
fordon än den nuvarande.
– Det pågår en diskussion om var det skulle kunna vara. Vårt önskemål är en
yta i närheten av gamla Hamnkrogen som i nuläget är en vanlig parkering, i
slutet av gatan Kom snart igen, berättar Stefan Johnson.

På fullserviceplatserna vid Ölandskajen ingår i dagsläget tillgång till

gästhamnens servicebyggnad där dusch, toalett, bastu och tvättmöjligheter
erbjuds. Det ingår även el och trådlöst internet. Stefan Johnson understryker

vikten av att behålla, och gärna utöka, de fullserviceplatser som finns i centrala
Kalmar.
– Husbilsresenärerna är rörliga och många vill gärna bo centralt. Därför är vi
måna om att hitta nya centrum nära platser.

Stefan Johnson har som mål att beläggningen på Ölandskajen ska komma upp
i 3000 betalda nätter under 2017. Enligt Destination Kalmars egna beräkningar
skulle det innebära att husbilsgästernas totala omsättning skulle landa på 2
miljoner kronor.
Från Tyskland till Kroatien, från Göta Kanal till Kalmar. Paul och Carina Käll
älskar livet som husbilsresenärer.

Mitt i smeten vid Ölandskajen står flera rader med husbilar
uppställda. Alla 18 platser är tagna och på en av dem står Paul
och Carina Käll. De kommer från Lenhovda och besöker
Kalmar någon gång varje år. I många år hade de husvagn
uppställd på Stensö camping men sedan 2014 har de bytt bort
den till förmån för en husbil.
– Vi ledsnade på husvagn. Med husbil kan man förflytta sig
enklare mellan olika ställen och slipper ställa upp stödben
, berättar Paul Käll. De är vana husbilsresenärer och gör både
korta och lite längre resor. De har bland annat kört längs Göta
Kanal, varit på Öland, i Skåne, Polen och Tyskland och i
september beger de sig till Kroatien i tre veckor. Men Kalmar är
ändå en av favoritdestinationerna.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

Lyfter tråden
Bara en liten information i bruset......

Läste i B-OT idag
Vi får hoppas att det blir något av det.

En motion föreslås att det skall upprättas husbilsplatser på Kullö & Stensö vid T-bryggan.
Eftersom politiker i Kalmar har förstått hur mycket husbils turismen kommer att
öka framöver och att det tydligen går att tjäna pengar på våra besök och vårt husbilsåkande.

2016 hade Kalmarstad 2763 husbilsdygn, vi får hoppas att det blir fler i år.
56°40'29.8"N 16°22'01.0"E Kullö

56°39'10.2"N 16°19'29.5"E Stensö T-brygga

Vi bevakar återkommer....
Kullö är väl OK men T-bryggan ligger långt från centrum. Jag hade jobbarkompis som gärna campade på Stensö Camping (intill T-bryggan) men tyckte att det var på tog för långt in till centrum. Man får ta buss eller taxi.
Undrar vad de bestämmer sig för?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

Båda är bra! Den ena med gångavstånd till centrum (nästan).
Den andra i närheten av Stensö camping, men utan kontakt med Kvarnholmen. Detta kan styras med avgiften. Jämför med Svinö (gratis) som ofta är fullsatt.
Det viktigaste för Kalmar som centralort är att det finns gott om alternativ. Sen tillkommer vanliga centrumnära P-platser dagtid.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

Hela stan håller på att byggas sönder över allt ska de ha höghus (bostäder)
Så man vet inte hur det kommer att sluta. Jag kommer att höra av mig till
kommunen om jag ser att platser minskar, för att undra lite om
det ena och det andra, de brukar svar. Såg att det finns en hel del HBK:are i Kalmar med
omnejd ni kan också sända ett mail till Stefan om ni tycker något är tokigt.
Tror att de har insett att vi genererar mer pengar än man hade trott från början. Ett tag satsades på
kryssningsfartyg, de spenderade inte så mkt. allt fanns ju ombord. Så nu är det hb:ar som gäller.

Nu kanske jag gör bort mig totalt. Här kan ni köra förbi och titta,
inga stora bilar vi talar om 6-7m
56°40'10.2"N 16°21'28.6"E vid Fredriksskans

56°40'22.4"N 16°21'44.5"E fortsätt rakt fram längst vattnet sväng
höger över bron (återvänds gränd) övergår i cykelväg. ca:15 min.
gångväg till Domkyrkan


56°39'49.6"N 16°21'24.8"E Bakom biblioteket ( gå in och titta först)


Sedan har ni norra kyrkogårdens parkering. Tennishallen, Simhallen, Arenan,
Bara att sprida ut sig. Vill man stå längre en övernatta så blir det att
försöka att få plats på ställplatserna eller Stensöcamping, men för en natt
och ganska centralt kan ni titta till de koordinaterna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

Lite ur Barometern-OT i dag

Pär-Åke Nilsson från Kalmar camping kritiserade i lördagens Barometern
kommunens kostnadsfria ställplatser för husbilar. Nu svarar kommunen på
kritiken.

Konkurrensen från kommunens kostnadsfria ställplatser för husbilar slår hårt
mot campingägarna. Det sade Pär-Åke Nilsson från Kalmar camping i
lördagens Barometern. Stefan Larsson, enhetschef på trafikavdelningen på
samhällsbyggnadskontoret, tar till sig av kritiken.
– Det är inte alls meningen att vi ska konkurrera. Kommunen har en
skyldighet att lösa parkeringssituationen. Vi siktade in oss på att få bort
dem som parkerade på grönområden, inte att ta gäster från dem som står
på camping, förklarar han.
De enda kostnadsfria ställplatserna i kommunen finns för närvarande på
Svinö. Inför nästa sommar kommer de att avgiftbeläggas samt få en
tidsbegränsning på arton timmars parkeringstid, berättar Stefan Larsson.

Kalmar_7.jpg

Sandskulpturer
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Tydligen gör vi lite nytta

God Morgon
Tydligen har man kommit på att det lönar sig....ur B-OT idag

Att driva verksamhet med ställplatser för husbilar har visat sig vara en lönsam affär.
Nu startar dragkampen om rättigheterna.
Ställplatser i privat eller kommunal regi? Det har länge varit en omdebatterad fråga i Borgholms kommun.
Att kommunen skulle ha ställplatser i kommunens hamnar sågs tidigare som
en konkurrens med företagare som bedriver campingverksamhet.
Enligt beslut sedan tidigare arrenderades en del av ställplatserna i vissa
hamnar ut till privata företagare.
Av kommunens sju hamnar är det fem som bedrivs av kommunen och två
som är utarrenderade till privata företagare.
Nu väcks önskemål från politiker om skötseln av de kommunägda platserna.
I en motion från Centerpartiet ifrågasätts hanteringen av en av de hamnar
där platserna bedrivs av kommunen, ställplatserna i Böda Hamn.
I hamnen finns 40 stycken platser för husbilar. Kommunen har ett samarbete
med Q-park i Kalmar som sköter hanteringen av betalautomaterna.
Nu vill Centern att kommunen avslutar samarbetet med det Kalmarbaserade
företaget och hanterar ställplatserna i egen regi.
Stig Bertilsson (C) vill även att kommunen förbättrat tillgängligheten för
husbilarna i Böda hamn. Det skulle band annat skapa fler arbetstillfällen i
kommunen, skriver politikern i motionen.
Att intresset för att driva ställplatser genom arrende av kommunal mark
ökat märks även på önskemål från campingägarna.
En förfrågan har nyligen skickats in från Klinta camping i Köpingsvik som vill
arrendera eller köpa kommunalägd mark intill campingen för att etablera ställplatser.
Det gäller en bit mark som ligger mellan fritidsbyn och tältvaruhusen i
Köpingsvik. Anledningen är att antalet husbilar ökat på campingen och det
är ont om bra ställplatser.
Campingägare har tidigare protesterat mot att kommunen driver ställplatser
i hamnarna.
Kommunens ställplatser

Borgholms kommun äger sju hamnar: Nabbelund, Byxelkrok, Böda, Sandvik,
Källa, Kårehamn, Borgholm och Stora Rör.
 
Toppen