• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kajak i Husbil!

F

F.d. 55521

Guest
Under de år vi har haft husbil så har jag känt mig begränsad. Något har saknats helt enkelt.
vi har varit på väldigt fina ställen till exempel denna?

ramsele_liten.jpg


När jag går igenom mina bilder så finns ofta vatten med, det är sjöar, hav, bäckar, mm.
I sommar så började jag känna att nu fick det vara nog, jag måste få en båt av något slag så jag kan ta mig ut på vattnet.
Eftersom vi inte har så mycket lastvikt och inte så stort garage så föll många alternativ bort. Slutligen fann jag en uppblåsbar kajak som jag testade när jag var till Stockholm i mitten av juni. Jag blev såld, nu var det bara att övertyga min hustru om hur fantastiskt det är att paddla kajak.
För att göra mig glad gick hon med på att vi skulle åka ut till Tyrislöt, utanför Norrköping och hyra en kajak (Jag hade tidigare lovat att vi skulle åka till Ullared)
Väl där så fick vi parkera och sova utanför deras lanthandel. När vi vaknade hade regnet upphört och solen började titta fram.
Vi hyrde en kajak och gav oss ut i skärgården. Väderleksprognosen sa att det skulle bli ca 7 m/sek, men vad gör det för en gamal vindsurfare. Min fru var inte lika glad, men hon är ganska tuff så det fans ingen återvändo.
Vi började paddla mot vinden eftersom vi ville känna oss för hur kajaken klarade vågorna och vilken ork vi hade. Vi paddlade ungefär en timme innan vi tog oss upp på en liten ö där vi tog oss lite fika. När vi skulle återvända hade vinden ökat på så det var ca 10 m/sek. När vi korsade farleden slog vågorna in över kajaken och vi blev väldigt blöta. När vi tagit oss i land berättade hon som ägde kajakerna att hon sett oss och undrade hur detta skulle gå, om de skulle vara tvungna att komma och hjälpa oss. Men allt gick bra min fru var inte rädd för att vara ute med kajaken trots de höga vågorna.
När vi kom hem beställde vi en kajak som vi nu har hunnit använda några gånger.

img_0247.jpg


Den kajak vi vi valde ryms lätt i vårt lilla garage och tar ca 10 min att göra klar för avfärd. Den är lätt att ta med och går fantastiskt bra i vattnet både i lugna vatten och hård sjö.

img_0248.jpg


Vi ångrar verkligen inte att vi köpte denna kajak

img_0251.jpg


Nu behöver vi inte bara sitta och titta på de fina miljöer vi passerar med husbilen.

img_0252.jpg


Är det några fler som har med sig någon båt av något slag?
 
F

F.d. 28640

Guest
Sv: Kajak i Husbil!

Hej där, känner samma när man är på sådana platser. Har en gammal styrpulpet men den står på LGF vagn. Blir lätt " någon kilometer " över trettio i nedförsbackar. För att få behålla kortet håller jag på med att bygga om en husvagn till båtkärra. Då benen är lite krassliga behöver jag kunna tippa kärran för att lättare få i och ur båten i vattnet. Kanot som din vore ju en lösning men vi har ofta barnbarn med oss samt frugans hundar? Du slipper ju dessutom leta efter ställplatser med ramp.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Kajak i Husbil!

Jag har en likadan kajak, fast för 1 person. Kan intyg att den är riktigt bra!

// Fredrik W
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.159
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kajak i Husbil!

Grattis till kajaken! Vi har också ofta med oss kajaker i eller på husbilen när vi är ute och åker. Ibland tar vi med oss våra K1:eek:r som vi kan ha på taket eller andra gånger tar vi med oss våran K:2 faltkajak som i nedmonterat skick får plats i garaget. Själv har jag paddlat i ca 20 år och lyckades för ca 10 år sedan övertala min sambo om tjusningen med paddling. Då hon skadat knät och inte kunde springa, var hon mottaglig för argumentationen.

Bild 1 visar faltkajaken innan monteringen. Bilden tagen på Frevisören i Kalix skärgård.
Bild 2 visar hur den ser ut i monterat skick. Bilden är tagen i Kloten, Bergslagen.
Bild 3 visar lossningen av en K:a från husbilstaket. Bilden tagen i Tyrislöt förresten.
 

Bilagor

  • Pussel HBK.jpg
    Pussel HBK.jpg
    2,2 MB · Visningar: 50
  • I vattenbrynet HBK.jpg
    I vattenbrynet HBK.jpg
    2,6 MB · Visningar: 42
  • Lossning HBK.jpg
    Lossning HBK.jpg
    1,5 MB · Visningar: 41

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Kajak i Husbil!

Helt rätt med kajak.
Vi har gjort liknande erfarenheter efter att ha skaffat oss en Point 65 Martini GTX kajak.
Det är en hård kajak av det man kallar "spannplast" och väldigt oöm.
Delad i tre delar som kan sättas samma antingen som Solo eller som Tandem.
Sköna stolar med justerbara/uppblåsbara ryggstöd i sitsarna.
Tillverkat en "bokhylla" i aluminium att hänga på HB rygg och kan då enkelt lägga upp de tre delarna för transport.
Grejorna var med till Lofoten under förra sommaren.
På så sätt kan vi nu välja att paddla själv eller två tillsammans beroende på tillfället.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Kajak i Husbil!

Vad är det för kajak och vad kostar den?

Undrar Kjell

Vår K2 kostar ca 10000kr finns på luftkajak.se
Där får man testa kajaken innan man köper den.
Vi valde en tvåsitsig eftersom vi vill komma fram samtidigt vi utnyttjar våra gemensamma krafter på ett bättre sätt. Om man har lika styrka så skulle jag föredra två k1or.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Kajak i Husbil!

Vi gillar också kajakpaddling och från början var det tänkt att vi skulle haft kajakerna på husbilstaket men med solceller och annat på taket insåg vi att det skulle allt för bökigt med ett smidigt arrangemang för dem.
De uppblåsbara kajaker som jag provat har har varit direkt undermåliga, antagligen för att det varit dåliga varianter.
Det är därför med intresse jag ser att det det finns uppblåsbara flytetyg som verkar fungera riktigt bra.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.159
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kajak i Husbil!

Helt rätt med kajak.
...
Tillverkat en "bokhylla" i aluminium att hänga på HB rygg och kan då enkelt lägga upp de tre delarna för transport.
Grejorna var med till Lofoten under förra sommaren.
På så sätt kan vi nu välja att paddla själv eller två tillsammans beroende på tillfället.

Det var en intressant konstruktion för transporten. Har du bilder som visar denna?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kajak i Husbil!

Vi har Tupperware kajaker.
Superstadiga, ändå slog jag runt på premiärturen :D

Jag har köpt extra långa lastbågar från Thule, dock hittar jag ingen fot som verkar passa vår räls. Jag har mailat Thule men dom behagar inte att svara på vilka fästen som kan tänkas passa vår räls.:(

Vilka fästen har du i rälsen, dina tror jag skulle kunna passa på vår husbil.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Kajak i Husbil!

Helt rätt med kajak.
Vi har gjort liknande erfarenheter efter att ha skaffat oss en Point 65 Martini GTX kajak.
Det är en hård kajak av det man kallar "spannplast" och väldigt oöm.
Delad i tre delar som kan sättas samma antingen som Solo eller som Tandem.
Sköna stolar med justerbara/uppblåsbara ryggstöd i sitsarna.
Tillverkat en "bokhylla" i aluminium att hänga på HB rygg och kan då enkelt lägga upp de tre delarna för transport.
Grejorna var med till Lofoten under förra sommaren.
På så sätt kan vi nu välja att paddla själv eller två tillsammans beroende på tillfället.

Det vore kul om du kunde ta lite bilder så man får se hur den ser ut
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kajak i Husbil!

Nej, tyvärr inte, jag är sugen men tycker att priset är lite högt.
 
Senast ändrad:

Crewboy

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
13408
Medlemskap
2024
Sv: Kajak i Husbil!

Har en likadan, AdvancedElements, med mig här i bilen. Just varit en tur på fjorden vid Fagernes. Rekommenderas varmt att ha med i husbilen, det blir mycket roligare!
 
Toppen