• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför slutar man att vara husbilsägare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Den här frågan dök upp i mitt huvud, säljer man husbilen av ålder det är förståeligt.
Eller är den gammal och sliten det är förståeligt.
Men har man helt enkelt tröttnat på körat och alla avgifter?
Antar att inte många svarar eftersom forumet är för medlemmar men utifall skulle det vara intressant att veta och andrahandsberättelser mottages tacksamt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Detta kan bara du svara på. Huruvida man skall lägga HB-åkandet på hyllan är högst individuellt. Med tanke på din mödosamma resa till Spanien så kan jag tänka mej att det tar emot men det är något med att åka HB som gör att det är svårt att låta bli. Jag är numera ensam men har ingen tanke på att lägga av med detta.

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Tack för svar!
Det är väl så att man just nu bara ser sjukhuskorridorer och elände men det är ju något man ska igenom.
Tänkte nog behålla bilen ett tag till trots allt. Men långväga utlandsfärder får vänta ett tag, det får bli med flyg då.
Men nog lärde jag mej mycket på resan speciellt ifråga om agendan med resan som inte blivit diskuterad med ett ord.
Skulle jag åka nu skulle det bli samma väg som jag körde hem för att undvika stora städer och för att få en snabb resa genom spanien.
Men jag tror det är många som funderar på husbilslivet och vad det medför, det skulle vara roligt att veta hur andra tänker.
Att bli ensam är väl något man blir på det ena eller andra sättet själv valde jag det själv för att kunna gå vidare i livet och bli - ja någorlunda bra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

For oss ble det en prioritering når vi fikk muligheten til å emigrere til Australia. Husbilen vi hadde kunne vi ikke ta med oss og kostnadene med visa, flytting og ny bolig hindrer for en tid anskaffelse av ny husbil. Men vi savner det mobile liv, så det blir muligens noe nytt etter en tid. Her down under er det mange spennende lokale produsenter, nesten alle tilbyr plåtis modeller og noen har og AWD på en del eller alle modeller. Mine 3 favoritter er Trakka, Travelltruck og Earthcruiser - selv om de to siste sikkert ligger over min pris ;)
 
F

F.d. 50021

Guest
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Vi har sålt våran husbil pga att vi har en son som inte vill åka med så mycket, han är 16 år gammal så han har andra intressen och han är lite för ung för att lämnas ensam hela tiden så vi har tagit en paus från husbilslivet, men vi tror att vi är tillbaka med husbil om några år igen. Vi har köpt en gammal husvagn som inte kostar så mycket så det gör inget om den bara används ett par gånger per år, eventuellt skaffar vi en säsongsplats inte så långt hemifrån som vi kan åka till när andan faller på.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Du gjorde en strapatsfyld resa förra vintern Bengt, dessutom med en äldre åkdon som du inte alls var van vid. Jag tror också att du är nog den ende här på HBK som gjort något liknande (rena Kamikaze flygning genom merparten av Europa). Vi håller fortfarande på (efter 2 år) med "inkörningen" av oss själva i vår lilla husbil som dock är av betydligt nyare datum.

Jag tror att det är högst individuellt att "sluta" köra HB. Tittar på våra grannar som har sommarstuga och skulle inte vilja byta med dom om vi så fick sommarstugan gratis. ...också högst individuellt!
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Att ha samma intresse hela livet är nog inte naturligt.
Klart att man skiftar intresse genom åren.
Det mesta blir väl enahanda om man "nöter på"
för länge.
Har "nött" med båt, husvagn och nu med husbil
i 10 år och det kommer inte att bli för evigt.
// Janne
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Jag blev väl tvungen att sluta med husbil då jag blev sjuk 2014 och förbjuden att köra bil så då såldes bilen efter tre olika. Precis då hade vi bytt till en större bil och förberett att bo i Portugal den mesta delen av året. Har gjort många europaresor innan dess. När jag sedan efter ett år fick lov att köra igen så vaknade intresset igen så en bil inköptes lgen men planerade mest för att se Sverige eftersom vi alltid åkt utomlands. Vad skulle jag göra resten av året ? Jo, köpte en beg Sprinter för att bygga om som jag också kunde ha som sysselsättning resten av året. Så blev det för mig.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Jag blev opererad år 2014 och det tillstötte komplikationer så jag låg på sjukhus i ett halvt år så på våren 2015 sålde vi husbilen för jag var så dålig att jag inte trodde att jag skulle bli något så när frisk igen. Men på sommaren efter började jag söka husbil igen, vi hittade en i oktober och vi skulle ut och köra några veckor men jag krockade med den så den var på verkstaden i 2 månader så det blev ingen resa det året. I maj skulle vi resa ut med bilen några veckor men då ramlade frugan och bröt armen. Ingen resa då heller. Nu
har vi fundering på att resa nästa vecka.Få se om det går? Jag vill inte sluta med husbil fast vi har haft motgångar vi är i 80 års åldern så det händer olika saker i kroppen men jag vill njuta av friheten lite till.
Med vänlig hälsning Frank
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Kanske man tröttnar för att det är för många husbilar hets och trängsel för att få plats! Svårt att fricampa med fler förbudsskyltar kräver mer planering för att få plats på ställplatser och campingar. Räddningen är att åka till udda platser och andra årstider!
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Vi har ännu inte fattat det slutgiltiga beslutet att sluta med husbilslivet, men ibland kommer tankarna fram. Vi har haft husbilar i 17 år och har sett utvecklingen av antal husbilar på vägar och ställplatser. Ställplatserna är ofta besatta kl 2 på eftermiddagen på populära platser.
Vi har inte campat många ggr på de åren. Vi gillar inte in och utcheckning i receptioner, utan föredrar ställplatser där man ställer sig på plats och åker när man vill.
Minst en resa ut i Europa per år har vi gjort och hunnit med en hel del, så man är inte lika hungrig på nya äventyr. Vi ska väl iväg en sväng i år igen och har man väl kommit iväg så går det på som vanligt igen. Vi har upplevt mycket trevligt och har underbara minnen av husbilslivet och vi har haft en hund med hela tiden, den delen skapar också kontakter med andra trots att man har språkbarriärer.
Bengt o Karin m Morris
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Vi gick från sommarstuga till husbil, det var det bästa vi gjort.
Kommer nog aldrig tröttna på husbilslivet och inte frugan häller
Det är bara sjukdom eller om vi blir av med körkort som kan stoppa oss.
Jag förstår inte att man klagar på att det är för många hb:ar vi behöver inte
åka till samma ställe sprid ut er lite. De som behöver nära till allt kan vara okey
men vi som har friska ben och armar kan stanna 6-10 km bort ta cykeln vetja.
Jag hoppas att jag får köra 25-30 år till med vår bil.:mcride:
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Jag hade en jobbarkompis som sålde sin hb och köpte husvagn för några år sedan istället. Jag fattar ännu inte varför och han har inte gett någon förklaring. Det var ingen särskilt gammal hb enligt honom.
Så det kan bli!!
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Kanske man tröttnar för att det är för många husbilar hets och trängsel för att få plats! Svårt att fricampa med fler förbudsskyltar kräver mer planering för att få plats på ställplatser och campingar. Räddningen är att åka till udda platser och andra årstider!

Ja för oss som jobbar är det inte lätt att åka iväg en Fredag efter jobbet och försöka få plats på nån ställplats.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Hej
Har manblivit biten av det rörliga frilufts (frihets) livet är det nog svårt att sluta.
Jag hade tur att ha föräldrar som gillade camping såredan som liten blev det litet tältande och rundresor.
När vi sedan efter husbygge mm fick råd så blev det husvagn 1987. Det blev resor från nordkap till syditalien men också stillastående på camping i tylösand.
Sedan nio säsonger gäller nu husbil och än uppskattar vi friheten.
Det finns för oss två saker som skulle kunna få oss att sluta med frihetslivet.
Hälsan tror jag är orsak nr 1 till att man slutar. Nr 2 tror jag är ekonomin.
Det har blivit riktigt dyrt med husbil och skall man vara ärlig borde man kanske fundera på alternativ. Nya extrema vägskatter och miljöregler tror jag nu är det största hotet inför framtiden. Den som lever får se.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Håller med Besliner att ekonomin spelar in hur mycket man åker husbil,
men inte av vägskatter o.s.v, utan att man som pensionär halkar mer o
mer efter övriga i samhället. Trots att fattigdoms gränsen närmar sig
njuter vi av husbilslivet.
Tommy R
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

De politiska besluten går i den riktningen att man inte skall ha råd att använda husbilen och det är väl det som sätter stopp för det hela så småningom.
I framtiden blir det nog bara höginkomsttagare som har möjlighet till ett rörligt liv.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Ökade kostnader är säkert en stor bidragande orsak men i många fall är den också självvald. Våra bekvämlighetskrav har ju inte direkt gått ner så kostnaden för själva fordonet har nog skenat iväg rejält jämfört med förr.

Vi "måste" idag ha toalett i bilen, AC, sköna sängar, varmvatten, larm, tyst och bekväm gång mm.
Vi vill också försäkra oss upp över öronen med rese, drulle och assistansförsäkringar. Inte är vi speciellt sugna på att laga bilen på resan heller så prylarna måste vara i riktigt gott skick för att vi skall våga/vilja åka iväg.
Bekvämlighet kostar och kanske har vi lite för höga krav.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen