• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning under färd Euro 6 missen

F

F.d. 50064

Guest
Har försökt sätta mig in i elförsörjningen på ny hb. Euro6.
Jag har ingen aning om alla är medvetna om detta. Fick reda på det genom en Tysk husbilsåkar.
Ny bil och bodels batterierna slut sa han, efter som jag är den nyfikna arten så började jag
undersöka det hela. Blev ännu mer relevant när
vi beställde ny bil och vi också snart får en Euro6 motor
Har översatt lite från Reise Mobil int. Mycket fritt översättning jag hoppas att
det framgår ändå att man kan förstå.
Efterlyser någon som kan det här med inkoppling av en booster på ett enkelt sätt.

To boost står för att höja eller stegra och det är exakt det vad
laddboostern gör. Den höjer laddningen från bilens generator till
bodelsbatterier. Vad man önskar av en laddbooster är att den laddar snabbt
och effektivt. Vi som står lite på avstånd från el kontakter, lite mer fritt är
beroende av en bra laddning av våra batterier. Just nyare fordon har
problem att ladda tillräckligt till bodelsbatteriet. Med kylskåpet igång på 12v
under färd så tömmer man sina batterier rejält. På de äldre bilarna så
laddade generatorn fullt med ett par tjocka kablar till batterierna under ett
par timmars färd. I dag är det annorlunda, i dag laddas det bara lite eller
inget alls.
Frågan blir då varför detta . Med den intelligenta motorn där generatorn
bara startar vid inbromsningar och vid start ögonblicket av motorn, en kort
tid genererar ström till bilens batteri, då blir det inte mycket över till
bodelen. Allt för att spara bränsle och utsläpp. Vid start av bilen laddar
generatorn bilbatteriet till en viss status, sedan lägger sig generatorn i
viloläge. Ingen laddning alls. Inte för än vi saktar farten eller helt tar bort
foten från gasen så börjar generatorn att ladda upp till 100 Ah gasar man
på så laddar den inget igen. I tester har man kommit fram till att har du
halvljuset tänt på bilen så laddar den ca:6 Ah till bodelsbatterierna , det
kan jämna ut uttaget av kylskåpet. Så slutsatsen blir då att behöver vi
bromsa mycket så får vi lite laddning i våra moderna bilar, kör vi där i mot
längre tid på motorväg så får vi ingen laddning alls eller mycket lite.
Så dess då längre vi kör och har våra kylskåp på under färd så laddar vi ur
våra bodelsbatterier, med risk att de är helt tomma när vi sedan stannar för
övernattning på en fin naturplats.
Det finns naturligtvis en uppsjö av boostrar t.ex. Büttner Elektronok MT LB
25 ,MT LB 45, och BCB 20/20 IUoU
Schaudt WA 121525 & WA 121545, CTEK D250S Dual & D250S Smartpass,
Dominic Perfectchartge DC 20 & DC 40, Ring RSCDC30, Votronic VCC121245,
NDS PWS-Gold 30M med laddning till bodelsbatterierna från 16A till 45A vid
en timmes körning.
Vad du behöver tänka på är vilka batterier har jag? Köp rätt batterier och
rätt laddare och komplettera gärna med solenergi. Så kommer du riktigt
långt. AGM batterier Typ2 är de som förekommer mest nu för tiden. En
laddare som ger ca 30% av batteriets kapacitet och så mycket solceller du
har plats med eller råd med.
LiFePO4 batterier är de som kommer att slå ut det mesta i batteri väg, i
skrivande stund är de lite dyra 100 w allt mellan 4500-23000 Skr.

1. Vad vi behöver göra innan vi sätter igång att investera massa pengar, för
allt kostar och är vi verkligen i behov av all energi vi plockar fram. Vi gör en
kritisk bedömning av vad vi verkligen behöver i energi per dygn.
2. Är anpassa batteri och laddare
3. Installera en laddare till som kan ladda alla sorters batterier och som laddar under färd.
4. Installera solceller, i dag finns det lätta tunna som limmas direkt på taket
5-6 kg/st celler 100w
Ett sista ord om laddare, en del boosters kan alstra en hel del värme
behöver kontrolleras i början, eventuellt flyttas till en plats där det är mer
luft (kylning).

Nu vet jag att det finns medlemmar som kan detta i vår klubb. Önskar att de
kan hjälpa mig med ett schema på hur man kopplar in en booster till
startbatteriet.Eller ännu bättre, de som redan har löst problemet. Kan ni inte lägga in bilder,
beskrivningar och vilken booster ni har, tala gärna om för och nackdelar.
Tack
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Har man LiFePO4 batteri som har ca 0.7 volt högre spänning än ett bly-syra batteri (oavsett typ!) så accentueras problemet. Har man dessutom en husbil där bodelsbatteriet ligger långt bak i bilen blir det än värre pga behovet av grova kablar för att klara de höga strömstyrkorna. Jag har löst det så att jag lastar ned startbatteriet med en sinusinverter och har sedan 230 kablage bak till bodelsbatteriet där jag har en deciderad Lithium laddare. Detta arrangemang får samma effekt vad gäller att 'lura' generatorregulatorn så att den bibehåller laddningen fullt ut som en DC-DC booster enl tidigare inlägg, ger ett mycket lättare kablage och större valfrihet till anpassning vad avser laddare.
Sedan har vi ett annat problem med att 'koppla förbi' bilens EBL. Det finns ingen generell lösning utan måste skräddarsys för aktuell EBL.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Vårt bygge gjordes på MB sprinter 2014, allra 1:a Euro 6 och Bluetec (Adblue) teknik som numera är standard på alla MB CDI modeller (tror jag). Det var ingen enkel uppgift att gissa sig till hur man ska ansluta och ladda bodelsbatterier genom bilens generator. MB har krånglat till det ganska rejält och det fanns inte så värst mycket att välja på i husbilsvärlden som gjordes då på 1:a Euro 6 exemplaren. Det tog viss tid innan man kunde läsa och lösa problematiken i olika publikationer... Idag vet man betydligt mer.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

O.k. Vad menar du med återladdning?

Om jag förstår det rätt så laddar t.ex solcellerna om man har några även
startbatteriet om bodelsbatterierna är full laddade.

Kunde inte låta bli jag ringde försäljaren i dag. Framförde mitt ärende att vi
vill ha en booster i vår bil. Påpekade att kylskåpet tömmer bodelsbatterierna
under färd.
Det behövdes inte för att kylskåpet är kopplat på D+ i generatorn så kylskåpet
förbrukar ingen 12v från bodelsbatterierna när man kör, står vi fritt går det på gas.
Jag följer en tråd i ett tyskt forum där man diskuterar just detta. Om kylskåpet
är kopplat som på vår gamla bil så vore bodelsbatterierna tomma på några timmar det drar ca:14Ah
Jag hoppas att de har tänkt till lite så att det löser sig, i värsta fall får vi
hitta på en lösning. Man får verkligen gå igenom sin bil och se vad man har
för strömförbrukning. Vi kommer att förse vår bil med så mkt.solceller vi bara
kan för att ladda bodelen med.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Hej igen
Jankro jag håller 100% med dig, vår bil skall byggas nu i Oktober lev. någon gång
i November............................................................................................. Jag vill bara ha klart för mig hur det funkar så att jag kan prata klarspråk
med försäljaren, inte stå där och svamla.

Fortsättning följer säker........
--------------------------------------------------------
Hejsan anton53, ja det finns inget bättre och mer tillfredsställande än att vara rejält påläst när man skall gå i närstrid med någon som man förväntar sig troligen skall komma med ursäkter och svammel för att finta bort, en som han tror, okunnig kund.
När han har svamlat färdigt och man själv går till anfall och känner att man får övertag och börjar skymta en svettpärla i svamlarens panna känns det gött :p:.
Eller får man kanske inte känna tillfredsställelse över sådant :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Om jag förstår det rätt så laddar t.ex solcellerna om man har några även
startbatteriet om bodelsbatterierna är full laddade.

Kunde inte låta bli jag ringde försäljaren i dag. Framförde mitt ärende att vi
vill ha en booster i vår bil. Påpekade att kylskåpet tömmer bodelsbatterierna
under färd.
Det behövdes inte för att kylskåpet är kopplat på D+ i generatorn så kylskåpet
förbrukar ingen 12v från bodelsbatterierna när man kör, står vi fritt går det på gas.
Jag följer en tråd i ett tyskt forum där man diskuterar just detta. Om kylskåpet
är kopplat som på vår gamla bil så vore bodelsbatterierna tomma på några timmar det drar ca:14Ah
Jag hoppas att de har tänkt till lite så att det löser sig, i värsta fall får vi
hitta på en lösning. Man får verkligen gå igenom sin bil och se vad man har
för strömförbrukning. Vi kommer att förse vår bil med så mkt.solceller vi bara
kan för att ladda bodelen med.

Jag har nog inte sett eller hört om någon bil där kylskåpet i original är kopplat på bodelsbatterierna, det är kopplat till generatorn/startbatteriet via ett relä som styrs av D+ så att 12V bara kopplas in när motorn är igång.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Jag har nog inte sett eller hört om någon bil där kylskåpet i original är kopplat på bodelsbatterierna, det är kopplat till generatorn/startbatteriet via ett relä som styrs av D+ så att 12V bara kopplas in när motorn är igång.
Jodå jag hade en Hymer Tramp 2007 (tror jag, årtalet) byggd på Ford Transit var kopplad så. Det gick att dra ur bodelsbatteriet om man glömde stänga av kylen från 12 V när man stannade. Men den kopplingen är nog väldigt sällsynt.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

God Morgon
Ja, jag vet inte hur det ska va på de nya hb. Antar att hb tillverkarna togs på
sängen när Euro6 motorn kom. Nu försöker de hitta lösningar på eländet.
Med följd att vi kommer att ha en riktig soppa med olika lösningar bara för att
kunna lösa bodels laddningen. Det bästa vore nästan att slita ut allt och köra
sitt egna då vet man vad man får och hur det är kopplat.
Frågar man 3 olika personer så får vi 3 olika svar. Blir nästan avundsjuk på de
som har byggt sina egna bilar.
Jag tror att vi måste vara mer insatta i vad vi får för pengarna när vi köper bh,
lägger dessa pengar och sedan få ta fram plånboken igen för att få det rätt.
Bara för det är feltänkt/byggt från början.
Likadant är det med LiFePo batterierna det är inte bara att byta till sådana
i nya hb. Genom den snabba laddningen kan det knäcka andra inbyggda
enheter i husbilen,för att den befintliga inte är byggd för det.Verkstäderna
får in en del hb som är rena katastrofen, fick jag reda på igår, vi pratade lite
Litium batterier. På vår nya får vi bygga om en hel del om vi skall byta till LFP.
Det här med att vara förbered fick man lära sig på jobbet. Vår första bil var
man mer eller mindre bländad av inredningen, tyger, skåp, o.s.v man lärde sig
den tunga vägen....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Jodå jag hade en Hymer Tramp 2007 (tror jag, årtalet) byggd på Ford Transit var kopplad så. Det gick att dra ur bodelsbatteriet om man glömde stänga av kylen från 12 V när man stannade. Men den kopplingen är nog väldigt sällsynt.

Köpte du den bilen ny, eller hade någon möjligen modifierat efter eget huvud? Det känns ju som att Hymer är alldeles för rutinerade för att göra en sådan koppling. :confused:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Booster som er spenningsstyrt og ikke D+ styrt fungerer ikke i biler med styrt ladning, slik som MB euro-6. Om jeg husker rett er ctek dual spenningsstyrt.
Jag har kopplat bilens D+ till boostern för det du skriver Knut stämmer! Det finns att köpa D+ simuleringsdosa men den avråder jag starkt ifrån när det redan finns en riktig D+ (gäller bara att hitta den)...
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Återladdning fungerar även på Ctek dual men inte på smartpass. Men man kan få dualen att ladda startbatteriet när bobatteriet kommit upp i spänning. Kör själv med solpanel 100W och när bodelen är laddad ser man att startbatteriet laddas en stund. När bobatteriet börjar gå ner i spänning avbryts detta. Men det är spänningsboost även åt detta hållet. Vet inte hur stor laddströmmen blir men funkar i alla fall både med sol och vid eluttaget. (Har kopplat bort ebl:ns kontakt med startbatteriet som nu går via Ctek dual, men kylskåpsmatningen går fortfarande in i ebl från startbatteriet och D+ som vanligt). Men solpanel är bra stöd då man står utan ström flera dagar. Euro 5 -12 med ett bobatteri men bara led och USB laddning av telefonerna, tvn är sällan på...
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Köpte du den bilen ny, eller hade någon möjligen modifierat efter eget huvud? Det känns ju som att Hymer är alldeles för rutinerade för att göra en sådan koppling. :confused:
Köpte ny. Blev väldigt förvånad när batteriet blev urladdat. Jag ringde och kollade med Hymer Center i Örebro och Marcus svarade att bilen var byggd så!
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Vad händer om man inte bryr sig om D+ sätter boostern direkt på startbatteriets
+pol från boostern till bodelsbatterierna ? inte bryr sig om EBL bygger en egen
laddning så att säga oberoende av det befintliga.
Tänker mer i framtiden om vi byter till LFP batterier, vårt först batteri höll i 8 år
innan jag bytte och satte in 2 st Gel. och de har fungerat tills nu snart 15 år.

Montreal
"Svarar själv efter att ha läst om artikeln. Artikelförfattaren uttrycker sig
lite speciellt, han använder ordet rückladung (ungefär återladdning) när
han menar laddning av startbatteriet."
Om du tittar vid testerna för varje Booster så står det.
Volle Ladeleistung bei EURO6 Lichtmaschinen Management
(Full laddnings kapacitet med EURO6 generatorstyrning)
Anges sedan med Ja eller Nej.
Durchschnittlige ladung bei einer Stunde Fahrtzeit

(Genomsnittliga laddning vid en timmes färd)
Anges sedan med 20-25-30-40-45 A
Rückladung Starterbatterie
Retur laddning startbatteri
Anges sedan med Ja eller Nej

De boostrar som det står nej vid eller bedingt (ordagrant översatt betingad) kan inte leverera ström till startbatteriet eller bara delvis.
Så fattar jag det ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Jodå jag hade en Hymer Tramp 2007 (tror jag, årtalet) byggd på Ford Transit var kopplad så. Det gick att dra ur bodelsbatteriet om man glömde stänga av kylen från 12 V när man stannade. Men den kopplingen är nog väldigt sällsynt.

Vi kan också köra på enbart 12V vid t.ex färjeöverfarter.
Väljer bara 12V på vår AES kyl/frys, bobatterierna belastas då.
Gotlandsfärjan funkade det bra på nu i Juli.

Vi åker också Hymer.
 
Toppen