• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är ett säkert avstånd och när?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
I en annan tråd har många förfasat sig över de medlemmar som kan acceptera att stå närmare än 4 meter från närmaste husbil vid övernattning på ställplats. "För det är ju möjligt att det kan börja brinna i grannens husbil".

Jag är ganska övertygad om att samma personer som kräver detta avstånd, minst 4 meter, kan utan att förskräckas möta andra fordon på vägaren i 90km/tim. med ofta knappa metern mellan fordonen. Detta med myndigheternas goda minne. Var i ligger logiken?? ;)
 

hymer 690

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10718
Medlemskap
2024
Jag skulle veta vad som dom 150 st bränderna per år (husvagnar Husbil) berodde på var det sängrökning, gasol, fylla, el fel, grillning mm. Den statestiken skulle jag villa veta mer om. Ok det är väl inget fel att vi borde kanske stå lite längre ifrån men ibland är det som det är.
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Jag tycker nog att logiken är att förarna som möts på vägen förhoppningsvis är vakna!
Sover man så kanske man inte vaknar så lätt, och där en brand uppstår så finns risken att det inte hörs så mycket i början eftersom de i den drabbade bilen kanske redan är döda p.g.a. brandgaser.
Sedan kan jag inte för mitt liv förstå varför man måste ställa sig riktigt tätt intill??? Mörkrädd? Intresserade av grannens kärleksliv, i brist på eget? Rädd för fula gubbar eller otäcka förbrytare?
Ja inte vet jag, men för min del så verkar det vara ett väldigt märkligt beteende ! Jag vill ha space och inte behöva lyssna till grannens privatliv eller deras matlagning mm. mm.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

På ställplatsen kanske inte jag och/eller grannen är
på plats och kan flytta på oss.
Hoppas att så är fallet efter vägen........
// Janne
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Jag tycker nog att logiken är att förarna som möts på vägen förhoppningsvis är vakna!........................
Vilket avstånd du väljer att ha mellan dig och andra oavsett när och var är upp till dig!

Samtidigt kan du inte kräva av andra att de måste följa dina krav. :)

Även om dina medtrafikanter förväntas vara vakna är det inte alltid så, olyckor händer dagligen av olika anledningar. Faran att färdas till platsen är bra mycket större än att övernatta på densamma.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Alla de farorna vi möter i vardagslivet hanteras med olika lämpliga åtgärder. I yrkeslivet talar man oftare om riskanalys och riskhantering, där analysen ta sikte på hur stor en viss risk är för att en negativ händelse inträffar och hur allvarlig konsekvensen skulle bli om det detta händer. Tar man med i beräkningen de åtgärder man kan göra för att minska risken och konsekvenser talar man om riskhantering.

I yrkeslivet styrs mycket av föreskrifter utfärdade av arbetsmiljöverket med flera, men i privatlivet är det ofta vi själva som får avgöra hur stora risker man vill ta. Lagen om skydd mot olyckor gäller emellertid alla.

Ofta kan det var svårt att beräkna eller värdera riskerna. Ibland har man tillgång till statistik som talar om hur ofta vissa händelser inträffar. Andra gånger, särskilt när det gäller händelser som inte inträffar så ofta, får man försöka skatta hur stor risken är. Då får man använda sig av experters kunskap och erfarenhet för att göra detta.

Sedan får man då också ta hänsyn till den konsekvens som kan uppstå om en viss händelse inträffar. Är konsekvensen av mindre allvarligt slag, kanske man lättare kan acceptera denna. Men skulle konsekvens vara av riktigt allvarligt slag, kanske man inte är beredd att ta den risken överhuvud taget.

När det gäller att vidta skyddande åtgärder så är det naturligtvis lättare att göra sådana åtgärder som är enkla och har en viss effekt. Åtgärder som innebär stora kostnader eller inskränkningar är däremot svårare att genomföra.

Att färdas i 90 km/h innebär en risk att mötande fordon kan komma över på en egen sida och en kollision inträffar. Vi har statistik på hur ofta detta inträffar och väljer oftast att acceptera denna risk trots att konsekvensen säkerligen skulle blir mycket allvarlig om den inträffar. För att hantera denna konsekvens skulle man kunna bygga helt mötesfria vägar eller sänka hastigheterna väsentligt. Båda dessa åtgärder har genomförts till viss i trafiksäkerhetsarbetet, men vi som allmänhet är nog inte beredda att betala så mycket skatt att som det skulle kosta att bygga mötesfria vägar överallt. Inte heller verkar det vara så att vi är beredda att sänka hastigheterna så mycket mer.

När det gäller brandskydd så är den viktigaste faktorn tiden. Alla bränder är små i början, så tiden för upptäckt är helt avgörande för chansen att bekämpa den. Den andra viktigaste faktorn är avståndet. Bränder sprider sig med timmar nedåt, minuter åt sidorna och sekunder uppåt. Vid husbilsbränder är det oftast strålningsvärmen som sprider branden och denna värme är beroende av avståndslagen, där värmen minskar med kvadraten på avståndet.

När det gäller brand i husvagn och husbil finns det, vad jag förstår, inte så mycket lättillgänglig statistik, varför riskanalytikerna får använda sig av det kvalitativa beräkningssättet, alltså anlita experterna. Att Räddningstjänster går ut med anvisningar om minsta avstånd för uppställning av husbilar, husvagnar och andra campingenheter har grund i att människor sover i dem, och att tidsfaktorn därför blir oacceptabelt lång. För att i någon mån kompensera för detta så rekommenderas ett rimligt långt avstånd mellan enheterna. I beräkningen har det tagits hänsyn till att detta avstånd inte skulle göra att att campingplatser blir orimligt stora och glesa, varför 4 meter ska ses som en rimlig kompromiss. Det kan påpekas att det aktuella regelverket medger att i grupper om högst fyra enheter(tror jag det var), kan kortare avstånd accepteras om de boende också gör det.

Sedan är det i princip omöjligt att jämföra olika risker i samhället, särskilt när grunderna för beräkningarna i det ena fallet vilar på kvantitativa uppgifter, så som statistik och i det andra på kvalitativa uppgifter, så som expertkunnande.

Livet är ett ständigt risktagande. Ofta får man göra egna riskanalyser och hantera det efter det. Andra gånger får man rätta sig efter att samhället har ställt upp vissa villkor för olika aktiviteter allt efter riskanalyser. De flesta av oss verkar följa utfärdade hastighetsbegränsningar,men om det beror på att vi delar myndigheternas analys om att riskerna ökar i takt med hastigheten eller om det beror på att vi gör en egen bedömning och bara inte vill riskera böter och en eventuell återkallelse av körkort, vill jag låta vara osagt.

När det gäller Lagen om skydd mot olyckor riskerar vi böter och fängelse bara om det händer något och att vi på något sätt inte uppföljt de krav om hänsyn och omtanke som samhället ställer på oss.
 

chsv17

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
14942
Medlemskap
2025
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Om brandmyndigheterna, som torde vara proffs på detta, går ut och gör rekommendationer , varför ska man inte följa dem där det är möjligt, och där ställplatsägaren gör det möjligt?

Jag har nu stått på ställplats i flera olika länder där ställplatsägare har olika syn på detta med avstånd, och det enda jag gör är att ta seden dit jag kommer och följa den rekommendation jag får på den plats jag står på.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Detta kan säkert, vilket nästan redan bevisats i flera trådar, diskuteras i oändlighet.

Jag funderar lite på detta med nattparkering på ställplatser och tänker så här: Jag kommer lite sent till platsen för att jag tidigare under dagen knallat runt på museer, skogsvandring eller shoppingcentra. Jag är lite trött och tycker det skall bli skönt att stanna och kunna vila upp mig efter dagens strapatser. När jag kör in på ställplatsen ser jag att alla står med fyra meters mellanrum och alla platser är upptagna. Om jag då kör vidare för att försöka hitta en annan ställplats så finns risken att jag utgör en större fara för mig själv, familj och medtrafikanter, trött som jag är, jämfört med att jag stått på den första ställplatsen med kortare avstånd än dessa berömda fyra meter. Det som vissa vinner på gungorna (ev. brandsäkerhet) förlorar andra på karusellerna (trafikfara). Men detta var bara en teoretisk fundering och händer antagligen inte i verkligheten eftersom det finns så gott om ställplatser, nu när det skall vara fyra meter mellan bilarna.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

150 husvagns/husbilsbränder/år. I Sverige? Övriga Europa? Låter många om det är Sverige.
>Blasse
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

....Om brandmyndigheterna, som torde vara proffs på detta, går ut och gör rekommendationer , varför ska man inte följa dem där det är möjligt, och där ställplatsägaren gör det möjligt?........

Det lustiga är att i den diskussion som pågått nu i några dagar nu är det så vitt jag vet ingen som påstått att man inte skall följa dem där det är möjligt.
Det är ett förvrängt hittepå påstående som poppar upp lite här och där i diskussionen. Förmodligen för att spetsa till det i brist på andra argument.

Alla vill väl ha högre säkerhet även om risken är låg. Finns det plats så ställer man sig givetvis på avstånd. Gärna 4 meter eller mer för egen del.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Problemet då är att med fyra meter mellan bilarna så finns det möjlighet för en senkommen att klämma in sig på en redan fullbelagd ställplats där alla står med fyrameters mellanrum. Kanske det hade varit bättre med tre meter så att det knappast går att ställa sig emellan samtidigt som fler får plats och slipper åka vidare, trötta och frustrerade, i hopp om bättre tur på nästa ställplats.

Men jag förmodar att alla ställplatser har hinder som omöjliggör att klämma in sig mellan två bilar.
 
F

F.d. 55366

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Hur är det med försäkringsbolagen vad har dom för regler på avstånd går det bra bara man får upp dörrarna.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Jag hakar på debatten.
I hamnarna då. Där sover man också i sina båtar, med diesel, bensin och gasol. Kan inte se att avståndet är mer än vad fendrarna är alltså 30 cm MAX.

Var finns regelverket här?
Kom nu inte och säg man kan kapa förtöjningen och skicka ut båten. Vart då? mot andra båtar, Gör man detta har man ingen kontroll alls.

Visst avstånd på 4 meter är bra. Men det kan brinna på en parkering också. Det finns personer som "campar" här. Kört kanske långt och tar första bästa viloplats.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Problemet då är att med fyra meter mellan bilarna så finns det möjlighet för en senkommen att klämma in sig på en redan fullbelagd ställplats där alla står med fyrameters mellanrum. Kanske det hade varit bättre med tre meter så att det knappast går att ställa sig emellan samtidigt som fler får plats och slipper åka vidare, trötta och frustrerade, i hopp om bättre tur på nästa ställplats.

Men jag förmodar att alla ställplatser har hinder som omöjliggör att klämma in sig mellan två bilar.

Om 4 meter sätts som en hård regel på ställplatser så bryter ju den senkommande mot dessa tydliga regler. I praktiken blir det nog ändå ett måste att sätta upp hinder mot den typen av uppställning oavsett bestämt avstånd. Människan har ju en tendens att vara kreativ..

Fast 4 meter mellan bilarna på en ställplats "i citynära läge" som alla vill ha...? Ja då är det bara att öppna plånboken och sluta gnälla på priset.
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Varför måste man alltid komma så sent och tro att man ska få en plats . Kanske måste man planera sitt åkande lite bättre när det nu börjar bli ont om platser framförallt i semester tider. Vi själva åker dit vi ska och utgår därifrån per cykel eller promenerandes , har oftast inga problem att få plats man kanske inte kan vara ute hela dagen och åka bil
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

3 eller 4 meter gælder på campingplads i Danmark (og sikkert også i resten af Europa), men det er vel naturligt, da stort set alle har hængt en masse brændbart stof på sine husvogne. Her har de lagt tæpper og de har møbler stående med mere.

De fleste af de stellpladser jeg besøger, bliver markiserne rullet ind hver aften før man lægger sig for at sove.

På den måde er risikoen ikke større end på mange rastepladser hvor lastbilerne holder tæt i tæt, og hvor også chaufførerne overnatter i deres biler. Flere har kølemotorer kørende det meste af natten, så der kan være samme risiko der, som i vore gasanlæg.

Jeg tror man skal tage dette med afstand efter de forhold der er på den enkelte plads. Hvis du ikke er tryg ved de forhold der gælder, så må du finde en anden plads at overnatte på.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Självklart kan livet planeras ner till minutnivå men hur ofta kommer den planeringen att stämma med livets verkliga utfall? Hur ofta händer det inte att hinder uppstår på vägen som spolierar all planering? Hur ofta går det över huvud taget att planera så väl att du alltid får en plats på det tilltänkta målet? Hur ofta skulle man inte vilja göra avsteg från en planerad färdväg för att intressanta saker dyker upp längs vägen. Trist att då behöva avstå från detta för att man måste följa en planerad rutt. Det blir ju nästan som att åka på bussrundtur där man är tvungen att följa researrangörens tidtabell.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Jokin beskriver på ett mycket bra sätt hur riskhantering utförs inom industrin och det är på det sättet som 4-metersregeln tillkommit och ett allmänt råd skrevs av Statens Räddningsverk (SRV) år 2004. Här har man beaktat ett flertal möjliga händelser till brand och bedömt sannolikheten för att dessa skall inträffa, samtidigt har man bedömt vilka konsekvenser dessa händelser kan leda till. På campingplats under högsäsong så är det utan tvekan en väl avvägd rekommendation.
Eftersom jag själv är intresserad av och har jobbat mycket med riskhantering inom kemi/petroleumindustrin så har jag för skoj skull jämfört riskerna mellan campingar och ställplatser och kan väl se att både sannolikhet och konsekvens skiljer endel och därav skulle ett något mindre avstånd på ställplats inte innebära en högre risk.
Nu är det ju så att det finns inte någon ny riskbedömning för ställplatser framtagen av någon myndighet (MSB) och då har ju våra Räddningstjänster att förhålla sig till det nuvarande allmänna rådet från år 2004. Jag tycker inte att man kan kritisera Räddningstjänsterna för att de utför sitt jobb och följer de krav, villkor och rekommendationer som finns fastställda, däremot kan man ju önska att myndigheterna funderar över skillnaderna mellan camping och ställplats och även uppdaterar det allmänna rådet.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Ett bra exempel är St Cyprien, en av Frankrikes största småbåtshamnar med en ställplats inkl. allt (vatten, alla former av tömning och el). Vanliga P-rutor beläggs under dagen med en ledig ruta emellan. Fungerar klockrent fram till helgen och sena timmar då eftersläntrarna börjar fylla på lediga "mellan"-platser. Dagen efter är det glest igen! Ingen klagar, inga sura miner och alla försöker samsas så gott det går. Verkar som att merparten gillar avstånd men om vi är många då är det underförstått att man ska samsas med en halv meter emellan... Jag skulle vilja kalla det för tolerans i samband med nöd, dock inget man strävar normalt efter.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Jokin beskriver på ett mycket bra sätt hur riskhantering utförs inom industrin och det är på det sättet som 4-metersregeln tillkommit och ett allmänt råd skrevs av Statens Räddningsverk (SRV) år 2004. Här har man beaktat ett flertal möjliga händelser till brand och bedömt sannolikheten för att dessa skall inträffa, samtidigt har man bedömt vilka konsekvenser dessa händelser kan leda till. På campingplats under högsäsong så är det utan tvekan en väl avvägd rekommendation.
Eftersom jag själv är intresserad av och har jobbat mycket med riskhantering inom kemi/petroleumindustrin så har jag för skoj skull jämfört riskerna mellan campingar och ställplatser och kan väl se att både sannolikhet och konsekvens skiljer endel och därav skulle ett något mindre avstånd på campingplats inte innebära en högre risk.
Nu är det ju så att det finns inte någon ny riskbedömning för ställplatser framtagen av någon myndighet (MSB) och då har ju våra Räddningstjänster att förhålla sig till det nuvarande allmänna rådet från år 2004. Jag tycker inte att man kan kritisera Räddningstjänsterna för att de utför sitt jobb och följer de krav, villkor och rekommendationer som finns fastställda, däremot kan man ju önska att myndigheterna funderar över skillnaderna mellan camping och ställplats och även uppdaterar det allmänna rådet.

Menar du att det är ok med mindre avstånd på camping eller blev det en felskrivning?
 
Toppen