• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställa av och på hb

douglascollier

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19781
Medlemskap
2025
Sv: Ställa av och på hb

"Hej jan man ställa av och på hb hur ofta som helst
Alltså på fred- sänd avställd Måns-fred
Hb på 5 tons totalvikt "



Den här var frågan, och inte att på och avställa några vecka i streck, men bara över helgen.Läs frågan först och sen svara.:wall:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av och på hb

Svaret på frågan är Nej,du måste ha husbilen avställd 2 veckor för att inte betala vägskatt.
Men teoretiskt kan du ju ställ av hur ofta som helst men det påverkar inte skatten.
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av och på hb

På och avställning har fungerat smidigt varje gång. Jag har dock inte förut utfört detta på någon lör-eller söndag.
Jag ställde på husbilen i lördags för en enkel transport. Försökte ställa av den på söndag men det gick inte. Jag fick: Fordonet är redan avställt (felkod 5650) När jag titta på "mina sidor" ser jag fordonet avställt sedan förra gången jag använde fordonet. Lyckas idag måndag få telefonkontakt med handläggare som förklarar att datasystemet är väldigt gammalt och byggt för manuell hantering. Uppdatering sker på vardagskvällar och eftersom det ännu inte inträffat är fordonet fortfarande avställt sedan förra gången. Således: på måndag kväll kommer min påställning i lördags att utföras. Först på tisdag kan jag ställa av fordonet igen. En liten undran: Vad ser polisen när dom skannat min reg.skylt? Jag kommer att skriva ut skärmdump från bekräftelsen i fortsättningen.
Vidare enl. handläggaren; Man kan e-posta en och få det manuellt korrigerat.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Ställa av och på hb

Som sagts tidigare, olika regler under eller över 3,5 ton totalvikt.
 
Toppen