• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur svårt kan det vara.

F

F.d. 55807

Guest
Hej alla! Har varit ute i ett par veckor på olika campingar. När man har ställt upp sin hb på plats så brukar i alla fall jag säga hej till närmaste grannarna. Men inte ett endaste nickande tillbaka. Likadant på morgonen. Jag brukar säga god morgon när man möts, men får tillbaka en sur blick. HUR SVÅRT KAN DET VARA med lite vänlighet ?? Detta gäller inte alla men 8 av 10 har väldigt svårt med ett litet "hej" !!!!!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hur svårt kan det vara.

För många år sedan bodde vi på en camping i ett område nära Danmark.
Som Norrlänning är man van att hälsa och även snacka lite på dom bor
i närheten. Det som hände på den campingen var nästan chockartat, från
ett långliggarläger till ett annat gick folk framför vår bil i två dagar ingen
(överdriver inte) hälsade.
Tommy R
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur svårt kan det vara.

Det här är nog ett skandinaviskt fenomen. Vi nordbor är inte lika öppna & spontana som resten av Europas invånare utan mer reserverade & håller oss på vår kant. Att man inte hälsar på ställplatser & campingar beror nog till stor del på att flertalet av dessa inte rest runt i Europa & därmed inte upplevt att folk hälsar på "okända". Lite tråkigt men det blir nog bättre med tiden. Nya generationer som är mer beresta kommer nog att ändra på detta.

Bennie
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur svårt kan det vara.

Jag hälsar alltid både här hemma och utomlands, får dock fler hälsningar tillbaka utomlands. Men de som inte orkar säga godmorgon eller hej tillbaka får väl skämmas för sig själv, de lider kanske av någon hälsningsstörning :twitcy:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hur svårt kan det vara.

Tycker nog att det är skillnader inom landet, känslan är att folk är
mer reserverade i södra delarna av landet.
Tommy R
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Hur svårt kan det vara.

Många klarar inte den sociala kontakten i verkligheten. Fråga om ni kan umgås via nätet så funkar det säkert. Häggen i ett soligt å varmt Umeå
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur svårt kan det vara.

Det här fenomenet skriver jag INTE under på. Snarare tvärtom. Kanske någon enstaka som inte hälsar. Det kan väl hända att man missar en hälsning någon gång om man går i egna funderingar.

Det är också min erfarenhet!
De flesta husbilister söker kontakt när man väl fått ordning på grejorna på ställplatsen. Många måste först snurra några varv på parabolen, placera nivåklossar och fälla ned stödbenen.
Inte jag!
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Sv: Hur svårt kan det vara.

Det är inte ett Skandinaviskt beteende. Tyvärr är det generellt ett svenskt beteende, blanda dig inte med andra, håll dig för dig själv.
I Finland, Norge och Danmark är man väldigt social i detta avseende.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur svårt kan det vara.

För vissa är det kanske är så att de vill koppla av från det sociala t.ex. p.g.a. ett arbete med mycket sociala kontakter under veckan?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur svårt kan det vara.

Hä, Hä. Men det får vara lite måtta på hälsandet.
Jag jobbade i Frankrike ett par veckor för många år sedan. Där gick man runt och handhälsade på alla arbetskamrater på morgonen, med påföljd att ingen började jobba förrän efter någon timme.

:D:D
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Re: Hur svårt kan det vara.

Hälsar gärna på grannarna men är trött på alla som hänger på en som klister så fort man bekantat sig...

Där har vi nog orsaken till att många väljer att inte hälsa. Mina hälsningar är en invit till att växla några ord - inte till att umgås! Ännu så länge hälsar jag men om jag får samma respons som Carsten har råkat ut för, så kommer jag nog att sluta hälsa.
 
F

F.d. 55807

Guest
Sv: Hur svårt kan det vara.

Var i Danmark för ett år sedan, där var nästan alla väldigt trevliga och hejade. Det var en väldig skillnad. Vet inte hur det är i T.ex. Tyskland eller i övriga Europa.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Hur svårt kan det vara.

Vi har bara varit på campingplats ett fåtal gånger men upplevt det samma i alla fall utom ett.
Det har varit mycket socialt liv bland övriga campinggäster men det har verkat som det i stort sett endast har varit stamgäster på dessa platser och de verkar inte ha velat ha dit några andra och ganska tydligt visat detta, kanske de velat ha platsen för någon kompis som skulle komma senare.
På en camping var det däremot riktigt trevligt, det var stamgäster även där men de behandlade "utbölingar" lika och alla hälsade och talade några ord när de gick förbi. Flera sade att de blivit stamgäster där på grund av stämningen som rådde där.
 
Toppen