• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK , avtal superbra.

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Tack för ett gott arbete med avtalet. Jag tror inte alla har förstått hur bra avtalet är.

Obegränsat internet i Sverige ger er stora möjligheter att titta på TV och även via appar titta på många av era betalkanaler.

Ytterligare plus är att alla andra dyra och tunga Tv lösningar inte längre behövs och tänk på att ni slipper borra för anten och dessa tråkiga kanalsökningar.
 
4

4 JO

Guest
Sv: HBK , avtal superbra.

Kan bara hålla med.
För telefoni och mobilt bredband sjönk kostnaden från 950kr till 400kr.
Nu slipper man hålla koll på om de 200gb data jag hade i månaden skulle räcka till vid månadens slut. Tur man inte satt fast i avtal, portering sker inom kort.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: HBK , avtal superbra.

Synd min relation till tele2 är mycket ansträngd sedan många år :mad::mad: Men det kanske kommer fler avtal o det är ju inte arbetsgruppens fel. :)
Det är bara att kämpa vidare, vi har bara "nuddat på ytan" när det gäller roamingfri... "Ve den som som ger sig" gäller :twitcy:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: HBK , avtal superbra.

Synd att det är så mycket sämre än Telenor vad gäller datamängd utomlands.

Jag har begärt att Tele2 skall skapa ytterligare ett alternativ för oss. Med det utökade behovet av surf så är det inte bara Husbilsklubben.se som har behov av det.
Förslaget var ett alternativ med 50GB/mån eller 60GB/mån.
Svaret var att Tele2 vill avvakta och se hur nuvarande alternativ nyttjas.

Vi får ligga på om att vi har behov av en utökad surfvolym. Jag kommer att trycka på med hjälp av dig som medlem.
4-månadersregeln kommer vi inte förbi utan vidare. Det finns en teknik med två abonnemang och att växla datakort efter 4 månader. Detta finns beskrivet tidigare.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: HBK , avtal superbra.

Klart att Tele2 går med på ett avtal, de behöver så många kunder de kan få.
Synd bara att täckningen inte är den bästa.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: HBK , avtal superbra.

Klart att Tele2 går med på ett avtal, de behöver så många kunder de kan få.
Synd bara att täckningen inte är den bästa.

Det är inte ett riktigt påstående.

Vi har ställt frågan till Tele2, här är ett klipp från en annan tråd:
*
Vi får frågor om Tele2:s nät och samarbetspartner.
Tele2 har ett eget nät i Sverige, i samarbete - samma nät som Telenor?
Vi delar 2G och 4G med Telenor. 3G delar vi med Telia.
*
Har Tele2 några prioriterade samarbetsoperatörer utanför Sverige?
Nej
*
Kan man vid dålig uppkoppling välja annan operatör på sin telefon?
Inte inom Sverige. Utomlands har man möjlighet att välja.
*
Finns det någon nedprioritering av Tele2:s abonnenter vid trafik i annan operatörs nät?
Nej
 

Gurli

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023
Sv: HBK , avtal superbra.

Bra avtal, men för oss och troligen för fler är det så att Tele2 har dålig täckning vid vårt fritidshus. Men som i många skeden i livet får man väga för- och nackdelar. Det har gjort att vi valt annat abonnemang nu.
 
4

4 JO

Guest
Sv: HBK , avtal superbra.

Bra avtal, men för oss och troligen för fler är det så att Tele2 har dålig täckning vid vårt fritidshus. Men som i många skeden i livet får man väga för- och nackdelar. Det har gjort att vi valt annat abonnemang nu.
Har under lång tid haft Tele2's mobila bredband och kunnat sitta och jobba både från fjälltoppar, klippor vid havet eller mitt ute i obygden och aldrig haft problem. Jag är extremt beroende av uppkoppling och hittills har det aldrig fallerat. I vissa fall har det tom varit så att jag haft full täckning på bredbandet men ingen mottagning alls på mobilen via Telia.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: HBK , avtal superbra.

Har under lång tid haft Tele2's mobila bredband och kunnat sitta och jobba både från fjälltoppar, klippor vid havet eller mitt ute i obygden och aldrig haft problem. Jag är extremt beroende av uppkoppling och hittills har det aldrig fallerat. I vissa fall har det tom varit så att jag haft full täckning på bredbandet men ingen mottagning alls på mobilen via Telia.

När det gäller att surfa (3G = långsamt eller 4G = snabbare) så är det i stort sett ingen skillnad på Telia eller Tele2. Yttäckningen är lika dålig i norra Sverige.

När det gäller något så gammaldags som att ringa och prata med folk så är Telias 2G-när suveränt överlägset alla andras. Det finns fläckar utan täckning i Sverige men de är sammantaget mycket mindre än konkurrenterna.

Som kuriosa så har Australien ett av de sämst yttäckande mobilnäten i världen men bland den högsta täckningsgraden bland befolkningen. Jag hittar ingen karta men om du Knut läser det här så kanske du kan länka till en karta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HBK , avtal superbra.

Det finnes her i Australia flere nett, Telstra og Optus er de to store med Vodafone som den tredje. I byene på østkysten har alle 3 god dekning, mellom byene er det kun de 2 store som har sporadisk dekning. I innlandet er det nesten bare Telstra som fungerer i småbyene, mellom byene igjen veldig sporadisk. Når en så vet at 80% av landet er outback med enorme stations (farmer som dekker områder større enn Norrland) og ørken blir telefondekning av landområde svært lavt. Telstra alene har en dekning av befolkningen som er ekstremt bra uten at jeg har tallet her nå, Optus som nr 2 er like bak. Vodafone er kun i de større byene.

Nytt i år er at 2G nettet er slått av - først av Telstra, deretter av Optus - Vodafone stenger først neste år.

Best dekning er det nå faktisk på 4G om en har telefon som takler LTE 700.

Optus med 98.5% av befolkningen har dette dekningskartet Optus Mobile Network Coverage kult at de viser forskjellen mellom de forskjellige mobiltelefonene. Dette har sammenheng med hvilke båndn 3G og 4G som finnes på telefonene.

Telstra https://www.telstra.com.au/coverage-networks/our-coverage skiller ikke på samme måte. For de hvite områdene finnes det fra Telstra og andre satellitt telefoner som er billig å ha, men dyre i bruk. Reiser en mye rundt med husbil er satellitt telefon nesten nødvendig, selv langs motorveien på østkysten er det strekninger uten mobildekning. En annen sak som de fleste av de grå nomadene og lastebilene har er UHF radio, på enkelte strekninger i outback er dette absolutt nødvendig. En sjekker om veien er fri frem til neste møteplass før en forlater en slik plass, men det er tydelig skiltet før en starter på en slik strekning om dette og hvilken kanal en skal lytte på.

UHF benyttes også på skogsveier i forbindelse med tømmerdrift, selv om 2 UTE kan møtes så er det ikke sikkert at du slipper å rygge ut igjen om du møter en tømmerbil - disse kan lett bli over 30m lange.

Bor selv i nærområdet til Rally Australia, og kjører endel på de veiene som benyttes til SS. Dette er normale veier for tømmerbilene og lokalbefolkningen og UHF anbefales men er ikke påbudt.
 
Toppen