• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Alltså, allvarligt. Det här är som "colombi ägg". Ingen vinner diskussionen. Vi står enbart på vackra ställen. Inga grusplaner ens om de betalar. Inte vackert, åk vidare. Gratis eller ej. Platsen ska kännas välkomnande. Det är betraktelsen
som avgör. Camping, ställplats eller vad som helst, vi vill stå vackert med fin utsikt. Annars kan det faktiskt va.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Måste man anlita en campingplats, så finns Naturcampingar för en hundralapp. Skillnaden är att dom saknar stjärnor. Billigare än ställplatser (oxo utan stjärnor)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Att vi har allt i bilen tror jag vi alla är eniga om. Problemet är att alla även många fricampare vill ha plats på paradhyllan. Det är det som ställer till det på de attraktiva orterna.
Ta Apelviken i princip fullbelagd sommartid 170 kr utan el. Det kommer o ändras så det blir elplatser Varför Det undrar jag med?

Det här med elen har jag blivit lite "nördig" på, efter alla påståenden här på Forumet, om vad vi efterfrågar eller inte.

Har nämligen en känsla av att vi som hörs, syns och låter mest här på Forumet egentligen inte alls är representativa för det stora husbilskollektivet som vi idag ser på vägarna, campingarna, ställplatserna och ute i skogen.

Även min yrkesskada att kolla beläggningarna har utövats denna sommar.

Nu kan man nog inte kalla mina observationer som "statistiskt säkerställda", men det här är mina konklusioner efter de senaste 3 veckornas resande runt nedre Norrland:

- Elen, vi har i perioden på tre veckor övernattat på 7 campingar/ställplatser. På samtliga ställen har alla husbilar varit uppkopplade på el, utom vi själva vid ett tillfälle eftersom alla stolpar var upptagna. Vi har sett två bilar vända om eftersom det inte fanns elplatser. De flesta husbilarna vill troligen ha el.

- Beläggningen på campingar/ställplatser i nedre-/mellanNorrland har usel beläggning mitt i brinnande högsäsong. Undantag för Gävle och Örnsköldsviks centrala ställplatser. Axmar hade också bra beläggning, men visst fanns det platser kvar, även med el. Västra och södra Sverige har helt andra förutsättningar än de nordligare delarna av Sverige under högsäsong. Fler husbilsåkare borde få upp ögonen för Norrland i högsäsongen, billigare, lugnare och kanske till och med mera sol.

- Sen det här med vinkandet. Förstår att ni andra åker runt, alla vinkar och ler mot er. Åker ni runt i en orangefärgad plåtis är det annorlunda, här får självförtroendet en knäck redan under förmiddagen. Ingen vinkar tillbaka, ja idag var det en...trodde jag, men såg sen att han skulle klia sig i huve'.

Ja skulle jag satsa på att investera i ställplatser, Gud mig förbjude, så skulle jag självklart satsa på att ge den framtida kunden vad han efterfrågar och det första jag skulle göra var att gräva ner en tjock svart elkabel fram till ställplatsen.

Det är väl även så att om man skall skapa en ställplats i Sverige, så finns det en hel massa regler, förordningar och krav som skall uppfyllas. Det brukar vara liktydigt med kostnader.... kostnader som jag vill kunna räkna hem från inkomster från mina framtida gäster och då kommer nog elstolpe fram som ett enkelt sätt att motivera en avgift.

Till sist. Under de här 3 resorna har vi bara sett HBKdekaler på fyra (4) bilar!! Trodde vi var ungefär 20% av Sveriges husbilsåkare, men det bekräftar inte min erfarenhet de senaste veckorna. Kanske en offensiv värvningskampanj skulle vara på sin plats, eller det kanske bara fattas motivation att klistra upp märket på bilen?

Själv tycker jag det är trevligt att träffa andra från klubben och sitter märket där på bilen så är samtalet givet och starten enkel, vi är ju med i samma klubb.

TommyD
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Jag håller helt med dig. Det har skett en kraftig förändring sen jag började med husbil. Nu gäller inte en plats i skogen eller en rastplats som övernattning. Husbilar fanns inte på campingplatser. Den stora skillnaden är, som jag ser det, det stora behovet av el och wc.
Däremot besökte vi en känd gratis nattparkering för ett par dar sen och den var knökfull med bilar - inget behov av el eller toa?
Så gratis el borde dra husbilar som getingar i saftbålen

PS Jag borde egentligen inte skriva i denna tråden, för nån dyr camping besöker jag aldrig:wub:
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Under de 4 år jag haft husbil har jag endast besökt campingsplats när singlarna haft möte och tvingat in mig där.
Tror hur mkt man behöver extern komfort har att göra vilken typ av husbil man har. För egen del räcker det med skaplig utsikt.

/M
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Vi var på väg hem ,från Höga Kusten. Sökte då efter "mellanlandning" på väg
till Nynäshamn. Kollade förstås på HBK Ställplatser samt i medhavda Camping och ställplats tidningar. Noterade då också det avskräckande priset, på Furuvik. Inriktade oss på Citycamp i Söderhamn och reserv Axmar brygga. Söderhamn var fullt då vi anlände efter kl 18. Åkte då söderut mot Axmar. Efter någon halvmil såg vi uppställda husbilar, ingen tydlig skyltning. Vi var vid Stugsunds ställplats. Visade sig vara toppen för övernattning. Kostade 100 kr med el, servicehus med kokmöjlighet, två duschar toalett och tömning av latrin och gråvatten. Betala i Pizzerian. Notera vilket nr ni står på om ni inte betalar i förskott.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Under de 4 år jag haft husbil har jag endast besökt campingsplats när singlarna haft möte och tvingat in mig där.
Tror hur mkt man behöver extern komfort har att göra vilken typ av husbil man har. För egen del räcker det med skaplig utsikt.

/M

Nix, handlar inte om typ av husbil. I alla fall inte för vår del. Vi har samma utrustning som i de flesta moderna husbilar. Återigen, känslan av att vara välkommen är det viktiga. Om många har andra åsikter och ställer sig lite hur som helst är det inte konstigt att det kommer upp förbudsskyltar. Förstår fortfarande inte problemet. Att betala ett par hundringar för en natt och samtidigt stå med vacker utsikt är väl helt ok?
Antalet ställplatser kommer med automatik att öka ju fler husbilar det blir. Men i städerna kommer det aldrig bli gratis. Det är omöjligt. P-platser är tomtmark. Och tomtmark kostar pengar. Det HBK borde ägna tid åt är att skapa bra avtal och bra priser på quickstops och andra möjliga ställplatser.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Nix, bra avtal på quickstop tycker inte jag tillhör HBK. I stället ska vi verka för riktiga ställplatser, gärna med tömningsmöjligheter.

Det ena behöver väl inte förta det andra, ser ingen konflikt mellan de två alternativen att övernatta.

"Quickstop", är väl en form där redan befintliga campingar kan använda en annan prismodell gentemot oss som åker husbil. En billigare och mera avklädd produkt, som bättre passar våra behov utan att äventyra sin normala prismodell man har gentemot de "vanliga" camparna på anläggningen.

Ju mera vi har att välja på dess bättre, eller........?

TommyD
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Jovisst Tommy, men jag menar att det inte är HBK som ska driva detta. Det borde helt naturligt ligga i campingägarens intresse.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Nix, bra avtal på quickstop tycker inte jag tillhör HBK. I stället ska vi verka för riktiga ställplatser, gärna med tömningsmöjligheter.

Din inställning kommer inte att förbättra någonting. Om du inte gillar quickstops är det upp till dig. Jag skrev det bara som ett exempel. Självklart vill vi alla ha bra ställplatser, men vi måste utgå från det som finns nu. Problemet är att allt för många campingar satsar för mycket och måste sätta priset därefter. Vidhåller därför att HBK bör agera i samklang med campingarna och skapa bra villkor för husbilar. Och självklart i samarbete med kommuner.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Det är inget som hindrar att du jobbar på den idén.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Det är inget som hindrar att du jobbar på den idén.

Ja, det är ju ett standardsvar när annat tryter. Jag har aldrig känt det framkomligt att inom HBK debattera campingar. I övrigt önskar jag en fortsatt trevlig husbilssommar.

Edit, tog bort ett att.
 
Senast ändrad:

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Vi står mest på gratis eller billiga ställplatser i Sverige och utomlands. Men så rullar vi 7,5 månader om året i husbilen och måste se till att det ekonomiska stämmer. Vi försöker ALLTID göra våra inköp och gå på restauranger när vi står på en gratis, iordningställd och markerad ställplats. När vi kommer till en storstad ställer vi oss om möjligt innanför ett staket för att det känns säkrare.

Vi har inga svårigheter med de husbilar som ställer sig på campingplatser: det är bekvämt med all service, barnfamiljer får aktiviteter och kompisar till de små eller så känns det helt enkelt säkrare innanför campingens staket.

Det här var kanske inget svar på "Sveriges dyraste camping?", men vi måste alla bli lyckliga på vår egen fason!
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Detta med medlemmars olika behov vid nattvila/parkering kommer alltid upp oavsett hur trådar startas verkar det som.
Skulle det inte vara intressant med ett frågeformulär på forumet där var och en kan fylla i sina behov av t.ex. el, wc, vatten, camping m.m. Det kommer ju inte ändra debatten på något sätt men jag tycker det skulle vara kul att veta vad folk egentligen vill ha.
Eller?
 
Toppen