• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Det var en fasiken en riktig tråkig och arrogant inställning till andras åsikter i den här diskussionen.

Du nämnde struts men testa själv att ta av dig dina skyddsglasögen så kanske du ser att det som eftersöks är fakta som motiverar rekommendationen. Rädda liv skriks det högt om men var är faktan?
Historien är full av tråkiga exempel på vad som händer när människan slutar tänka själva och slutar vilja förstå varför saker skall vara på ett visst sätt...

Man får intrycket av att du anser, med hjälp av fakta(?), att det rent av är dumt att inte stå närmare än 4 m, tycker du det verkar säkrare med kortare avstånd? Som sagt var är din fakta?
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sitter just nu och kollar inläggen i HBK efter en dryg vecka på Öland och Österlen. Två nätter på camping resten på ställplatser. Min erfarenhet är att alla respekterar säkerhetsavstånd utan att springa omkring med måttband. Det var oerhört svårt att få plats och ibland fick vi köra vidare. Men det fanns även en hjälpsamhet som gjorde att man fick en säker plats utanför "staketet". Att brandtillsynet vill påverka till klokt säkerhetstänk är väl i rimlighetens namn inget att förfasa sig över. Vi har nollvision i trafiken och det är väl utmärkt att samma vision finns för oss husbilsåkare och campare. Men som sagt alla var vänliga och hjälpsamma.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Man får intrycket av att du anser, med hjälp av fakta(?), att det rent av är dumt att inte stå närmare än 4 m, tycker du det verkar säkrare med kortare avstånd? Som sagt var är din fakta?

Förstår inte hur du kan dra dom slutsatserna:confused:
Jag har inte talat om några bestämda avstånd och vad som är "lagom".

Jag har efterlyst fakta som bekräftar att ett avstånd på 4 meter behövs för att rädda liv. Det är ju det mantrat som upprepas hela tiden.
Glädjande nog så verkar dödsfall i samband med spridning av eld till närliggande bil i princip inte förekomma överhuvudtaget så varför vissa envist hänger fast vid detta mantra förstår jag inte.
Att det kan rädda kapital(bilar) är väl rätt självklart men det är det här med att det är stora trumman om ond bråd död som används ...
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Du ifrågasätter helt utan fakta, vilket du efterlyser av andra. Det är ju ett sätt att debattera. Jag håller med inlägget före ditt, vad är det att förfasa sig över att räddningstjänsten vill uppmärksamma på att minst 4 m mellan bilarna är bättre än tätare parkering. Tror nog att räddningstjänsten har bättre på fötter än nån allmänn tyckare.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Förstår inte hur du kan dra dom slutsatserna:confused:
Jag har inte talat om några bestämda avstånd och vad som är "lagom".

Jag har efterlyst fakta som bekräftar att ett avstånd på 4 meter behövs för att rädda liv. Det är ju det mantrat som upprepas hela tiden.
Glädjande nog så verkar dödsfall i samband med spridning av eld till närliggande bil i princip inte förekomma överhuvudtaget så varför vissa envist hänger fast vid detta mantra förstår jag inte.
Att det kan rädda kapital(bilar) är väl rätt självklart men det är det här med att det är stora trumman om ond bråd död som används ...

Bara de att "lagom" handlar om 4 m vid camping och vid ställplatser med campingbeteende. Att detta erfarenhetsmässiga avstånd visat sig att spara liv genom åren visar ju på att det är ett bra avstånd för att gemene man/kvinna/barn ska klarar sina liv. Därav MSBs rekommendation.

Campingfordon som står på detta avstånd blir oftast totalförstörda men brandspridningen hindras till tredje fordon då dessa hinner flyttas undan så ytterligare spridning stoppas. Det är försäkringsbolagen som tar kostnaden för förstörda campingfordon.

Sen ska vi nog vara glada för att det inte bildas strikta lagar om dessa avstånd för då kommer måttbanden fram och polisen belastas med onödiga bryderier.

Det är anläggningsägaren som ansvarar för information om regler som respektive kommuns räddningschef beslutar om men alltid nyttjaren som ansvarar för eget beteende.

Nu vet jag igen som mäter avstånd till nästa utan det är ögonmått som gäller, tack och lov.

Problemet med att andra tränger sig in mellan två husbilar som står på ca 4m avstånd visar ju bara på bristande respekt, hänsyn, omdöme och förstånd från denne.

Man kan även övernatta på en parkeringar typ trafikverkets rastplatser men där finns målade rutor som inte medger campingbeteende samt innebär max 24 timmar parkering.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Du ifrågasätter helt utan fakta, vilket du efterlyser av andra. Det är ju ett sätt att debattera. Jag håller med inlägget före ditt, vad är det att förfasa sig över att räddningstjänsten vill uppmärksamma på att minst 4 m mellan bilarna är bättre än tätare parkering. Tror nog att räddningstjänsten har bättre på fötter än nån allmänn tyckare.

Kul baklängeslogik men det är ju "faktat" att ett avstånd under 4 meter kostar liv jag ifrågasätter!! Då bör ju den som hävdar att den stämmer kunna förklara sig eller gärna göra troligt att den är korrekt. Jag viftar inte med någon påstådd fakta.

Observera att ifrågasätta inte nödvändigtvis behöver betyda att man absolut anser att något är fel.
Räddningstjänsten har säkert bättre på fötterna än allmänna tyckare. Frågan är ju mest vad dom har på fötterna.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

...Att detta erfarenhetsmässiga avstånd visat sig att spara liv genom åren visar ju på att det är ett bra avstånd för att gemene man/kvinna/barn ska klarar sina liv. Därav MSBs rekommendation.
...

Se där, eventuellt lite relevant fakta.
Förtydliga gärna om det finns ett underlag eller om det mest är antaganden.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Vilka brandregler gäller i ett parkeringsgarage, brukar vara j*vligt tätt mellan fordonen där ?

Har Mora brandkår nån åsikt om det ?

Har man sett till att kommunens fordon står parkerade med 4 meters avstånd, bränder i alla typer av fordon förekommer faktiskt, även eldrivna.

Att man har regler för långtidsparkering på campingar kan jag förstå, men ställplatser skall inte vara långtidsparkeringar, det är inte tanken med ställplatser.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag har en känsla av att det procentuellt brinner fler personbilar än husbilar i Sverige nuförtiden.
Vad det nu kan bero på??????
De beror på att det springer en massa snorungar på 14..16 år som borde ligga och sova och inte vara opp mitt i natten och bränner opp grannes bilar i förorten.
Leffe
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Tjafsa med sunt förnuft grannar i mellan?

Han hade tydligen rätt Albert - "Sunt förnuft är inget annat än en samling fördomar inlärda innan man fyllt arton." (Albert Einstein)

Lagom...hur långt är ett lagom avstånd ??
Ett sunt förnuft..kan detta vara lagom att tänka så ?
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Förstår inte hur du kan dra dom slutsatserna:confused:
Jag har inte talat om några bestämda avstånd och vad som är "lagom".

Jag har efterlyst fakta som bekräftar att ett avstånd på 4 meter behövs för att rädda liv. Det är ju det mantrat som upprepas hela tiden.
Glädjande nog så verkar dödsfall i samband med spridning av eld till närliggande bil i princip inte förekomma överhuvudtaget så varför vissa envist hänger fast vid detta mantra förstår jag inte.
Att det kan rädda kapital(bilar) är väl rätt självklart men det är det här med att det är stora trumman om ond bråd död som används ...

Ställ gärna dina frågor om varför 4m till myndighet/organisation som arbetar för utökad brandsäkerhet. Återkom gärna med deras svar och delge oss andra här på forumet.
Om inte deras svar duger för dig... vems svar vill du då ha?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Var kan man läsa denna lag? Vad skall man googla på? Ordet avståndslagen duger inte, man kommer bara till ämnen som handlar om ljus & hur det avtar med sträckans längd.

Bennie
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Exakt! Som solen typ...
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Man kan tycka vad man vill om avståndet, men från början finns det naturligtvis en riskanalys som SRV har utfört och därefter utgett ett allmänt råd som säger fyra m på campingplats. Som underlag har man utgått från ett antal händelser som kan inträffa och sedan bedömt sannolikhet och konsekvens.
Vad vi egentligen efterfrågar är ju en liknande analys för ställplatser och med de händelser som kan inträffa(i princip samma som för campingplats) och därefter bedömma sannolikhet och konsekvens. Därefter kan man ge en rekommendation vad som är säkert avstånd.
Jag har jämfört och analyserat ett antal händelser och kommit fram till att det finns skillnader som borde tillåta ett mindre avstånd men det är ju upp till Myndigheten att göra detta och det är dem vi borde påverka. Innnan dess och så länge ställplats likställs med camping utav våra myndigheter så får vi acceptera nuvarande regler. Det hjälper inte med våra egna tyckanden som i de flesta fallen inte är faktabaserade.
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Bra! Tala om för oss vad brandkåren tycker
:mcride:
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Förstår inte hur du kan dra dom slutsatserna:confused:
Jag har inte talat om några bestämda avstånd och vad som är "lagom".

Jag har efterlyst fakta som bekräftar att ett avstånd på 4 meter behövs för att rädda liv. Det är ju det mantrat som upprepas hela tiden.
Glädjande nog så verkar dödsfall i samband med spridning av eld till närliggande bil i princip inte förekomma överhuvudtaget så varför vissa envist hänger fast vid detta mantra förstår jag inte.
Att det kan rädda kapital(bilar) är väl rätt självklart men det är det här med att det är stora trumman om ond bråd död som används ...

Det är genom såna här inlägg man äntligen förstår. Det är väl klart att brandmupparna i Mora skickar ut fake news. Det begriper väl alla att om man inte skickar med en utredning som klargör varför just 4 meter är gränsen o inte tex 3,90 m så är det bara hittepåkunskap. Och dessutom en husbil tillverkad av plast, glasfiber, trä o textilier med lite gasflaskor o gärna lite hemfixad 230v el, det är förstås nåt av det bästa som finns när det gäller brandskydd. Det borde väl även moranissarna fatta. Ingen risk att dö, då det tydligen inte har inträffat och då förstås heller inte någonsin kan inträffa. 4 meter utan bif utredning.....
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det är väll INGEN i klubben som vill ha kortare avstånd än 4 meter, PUNKT.
Verkligheten gör att man bör korta ner avståndet något för att få maximalt avstånd till nästa husbil, utan att någon ska kunna ställa sig emellan.

Vi har vid ett tillfälle, vaknat på morgonen och det stod en husbil fruktansvärt nära som kom på natten. I det fallet kan man ju undra, hade det varit säkrare att bara lämna 2½-3 meter än 4 för att slippa grannen under natten. Efter det försöker vi alltid om det går få ett avstånd på ca 3 meter och det har hittills fungerat i Sverige.

Gissningsvis utsätter ni er som lämnar 4-5 meters lucka i södra Sverige större risker än den som lämnar en 3 meters lucka, annars får ni skola om alla söder om Svedala först.



En plats i Norge som sista inlägg visserligen utanför EU, konstigt att norska brandmän drar en annan slutsats än våra.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t82315/
Finns tydligen många liknande trådar som WEB älskar.:D


Tror brandmännen gör större nytta av att gå runt och besikta att det finns brandvarnare och brandsläckare och sälja dessa än att skapa debatter och tjafs på ställplatser, istället för att gå ärenden åt SCR.
Gå in i en begagnad husbil som är till salu så hittar ni sällan brandvarnare.

EU borde fixa fram ett direktiv som gäller för hela EU.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det är väll INGEN i klubben som vill ha kortare avstånd än 4 meter, PUNKT.

Jo, för att överhuvud taget få övernattning när jag kommer till ställplatser på kontinenten där någon fyrametersregel inte existerar. Eller i Sverige om bilen bredvid råkar stå på ett avstånd av tre meter.

Mora brandkår har tydligen inte sett lyxbåtar med sju i bredd i Smögens hamn där ett brandtillbud kan få allvarliga följder.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Det är genom såna här inlägg man äntligen förstår. Det är väl klart att brandmupparna i Mora skickar ut fake news. Det begriper väl alla att om man inte skickar med en utredning som klargör varför just 4 meter är gränsen o inte tex 3,90 m så är det bara hittepåkunskap. Och dessutom en husbil tillverkad av plast, glasfiber, trä o textilier med lite gasflaskor o gärna lite hemfixad 230v el, det är förstås nåt av det bästa som finns när det gäller brandskydd. Det borde väl även moranissarna fatta. Ingen risk att dö, då det tydligen inte har inträffat och då förstås heller inte någonsin kan inträffa. 4 meter utan bif utredning.....

Riktigt tråkigt att du kallar dem i Mora för brandmuppar. Jag personligen är övertygad om att dom gör ett riktigt bra jobb.
Sen är jag övertygad om att du har fel när det gäller hur bra en husbil brinner. Det borde väl inte vara så svårt att förstå att dom brinner rätt bra..

Se där hur det blir när mottagaren väljer att förvränga allt ;)

Det enda jag ifrågasatt är om den nuvarande jakten på 4 meter verkligen kan motiveras av risken och sannolikheten att dödsfall genom spridning verkligen sker. Lite fakta runt detta får kanske skeptiker att förstå eller, om det i praktiken aldrig sker någta dödsfall, få oroliga att sova bättre.

Det är väl inte så farligt, eller?;)
 
Toppen