• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Back eller köra?

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
De flesta campingar, 95% troligen, förordar att fordonen skall backas in på anvisad plats, om det nu står 8 husvagnar inbackade, varför är det då så svårt att back in en husbil och få en egen uteplats istället för att "tränga" sig in mot grannen, ett orutinerad beteende
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Back eller köra?

Troligen för stt de flesta husbilsägare vill ha framrutan mot den vackra utsikten. Sen kan man ju ställa sig på tomten så att man inte inkräktar.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Back eller köra?

Brandevakuering är en sak, detta är oberoende av utsikt, visa saknar tyvärr sunt förstånd alternativt är lärlingar
 
4

4 JO

Guest
Sv: Back eller köra?

Enklare att uppnå 4-metersregeln om alla har bodelsdörren åt samma håll.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Back eller köra?

4 meterregeln brukar var svår att hålla pga förtält och trädäck utanför husvagnarna. Är det en vacker vy ställer jag mig så jag kan njuta av den. Om man har problem med insyn och närhet är inte en camping rätt ställe att vara på. Dock ger jag plats åt den som står närmast på bodelsdörr sidan. Jag har ingen markis vilket ger mindre störning. Tydligen är jag i avsaknad av sunt förnuft. Detta beror troligen på att begreppen sunt förnuft och likaså rättvisa är personliga begrepp det jag tycker är sunt förnuft/rättvist tycker någon annan är oförnuftigt eller djupt orättvist.
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Back eller köra?

Enklare att uppnå 4-metersregeln om alla har bodelsdörren åt samma håll.

Det är nog det det handlar om. Att det skulle handla om evakuering vid brand är rena nyset enligt mig. Hur drar man snabbt bort en husvagn med förtält uppe och alla stödben nedskruvade. Finns ingen möjlighet att lyfta på den på en dragkrok snabbt och lätt.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Back eller köra?

Det är nog det det handlar om. Att det skulle handla om evakuering vid brand är rena nyset enligt mig. Hur drar man snabbt bort en husvagn med förtält uppe och alla stödben nedskruvade. Finns ingen möjlighet att lyfta på den på en dragkrok snabbt och lätt.

Vid brand kopplar de bara på en kätting och drar iväg det som går, man tar ingen hänsyn till tält och annat, det gäller att få bort spridningsrisken snabbt.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Back eller köra?

De flesta campingar, 95% troligen, förordar att fordonen skall backas in på anvisad plats, om det nu står 8 husvagnar inbackade, varför är det då så svårt att back in en husbil och få en egen uteplats istället för att "tränga" sig in mot grannen, ett orutinerad beteende
Jag bara undrar varför du tar upp frågan?? På campingplatser har man visst plats nog att ställa epikaget som man finner bäst. På Husbilsställplatser finns inga husvagnar och har jag möjlighet så ställer jag husbilen så att jag har bästa utsikten. När det gäller kätting att dra iväg med husvagn vid fara för liv och egendom så ligger de flesta ganska risigt till. Så,vad gäller det, vill du provocera eller bara få igång en trad?
Klaus:confused::confused::confused:
 
4

4 JO

Guest
Sv: Back eller köra?

När det gäller kätting att dra iväg med husvagn vid fara för liv och egendom så ligger de flesta ganska risigt till. Så,vad gäller det, vill du provocera eller bara få igång en trad?
Klaus:confused::confused::confused:

Vill inte alls provocera. TS började diskussionen med att backa in eller ej på camping där vi delar utrymme med både husvagn och tält.

Själv har jag drivit camping för ett antal år sedan och där resonerade vi som så att det var enklare att uppnå 4-meterregeln om alla ekipage stod åt samma håll. Vet att kollegor arbetade på samma sätt.

Vad brandkåren gör vid en brand har jag lyckligtvis ingen erfarenhet av men det sker relativt regelbundet brandinspektioner under säsongen, i alla fall på de lite större campingarna. Där blev jag upplyst flera gånger hur de gör om de måste.

Sen ska jag inte sticka under stolen med att jag också ställer mig lite som jag vill om det finns gott om plats, man är ju inte sämre människa än att man vill njuta av utsikten på bästa sätt.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Back eller köra?

Utsikten genom vindrutan är för mig oviktig eftersom jag vänder stolarna inåt bilen när jag parkerat. Jag försöker att få så mycket solsida som möjligt på högersidan. Givetvis med hänsyn till eventuell granne.
 
Toppen