• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Man måste inte stå där alla andra husbilar står!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Vi t.ex. njuter av Norge som fortfarande kan erbjuda en plats åt dom flesta, utan att man trängs eller måste köra vidare. Lofoten med sitt eget "kaos" har vi redan sett och lämnat till andra (nykomlingar) att beskåda, nu letar vi vidare efter nya smultronställen efter 16 års äventyr (mest stugor & lgh och nu HB) i Norge.

Allt eftersom husbilsåkandet ökar (vilket sker lavinartat), dyker upp även nya ställplatser och annat intressant. Det finns alltid någon som vill tjäna pengar på tidens trend och allt är inte bara negativt! Vi som har sett platser utan en enda turist i närheten, vi ska vara glada för den tiden och börja söka nya utmaningar. Hellre en "sommarstuga" på hjul, än fast bostad där den enda utmaningen är att hålla ogräset borta och höjdpunkten när taknocken ska målas i vit färg. McLain familjen köpte en trevlig lgh på Gran Canaria men släpte inte sin plåtis för det! Så resonerar vi nu i alla fall, innan artritis och andra förslitningar/åkommor har börjat dra åt sitt hål, men ve den som ger sig...
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Var sak har sin tid. Tappade intresset helt för segelbåtslivet när jag fyllt 50, Allt avslutat på två veckor och inte saknat det alls. Trots ökningen av husbilar som många ondgör sig över så ger det så mycket så det håller säkert i sig. Osvuret är kanske bäst.
>Blasse
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Hej Vi har inte upplevt att de är fullt eller ens n. fullt på de platser vi besökt.
Har heller aldrig förbokat.
Vi har alltid förlagt våra resor till vår/försommar och/eller höst.
Detta är ju fördelen med pensionärs livet.
:yes:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Beslutet att inte köpa ny husbil betyder också att vi har ett Wirehus L250x800 över. Det kommer att läggas ut på blocket efter sommaren. Om någon här är intresserad kan ni höra av er på mail eller via personligt meddelande.
/Roland
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Jag har också full förståelse över husbilsexplosionen, där alltför många inte klarar hänsyn till andra och allt fler förbud tillkommer, men fortfarande finns många ställen som är orörda.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Jag har också full förståelse över husbilsexplosionen, där alltför många inte klarar hänsyn till andra och allt fler förbud tillkommer, men fortfarande finns många ställen som är orörda.

Förvisso är allt relativt. Hade vi börjat åka husbil nu hade vi säkert tyckt att dagens situation är det optimala. Nu har vi ju något att jämföra med och då måste jag ta till klyschan "det var bättre förr".

Men visst, jag förstår att världen förändras, och vill man leva måste man hänga med. Men med stigande ålder börjar jag sätta mera värde på livet hemma, trädgården mm. Skulle det bli outhärdligt får jag väl ändra mig, eller kanske hyra en husbil för några veckor.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Som sagt tidigare, var sak har sin tid. Vi köpte husbil 2014 och kan redan nu se en kraktig ökning av bilar. Dock har vi hittills inte råkat på många överfulla ställplatser. I Sverige finns nu ca 80000 registrerade husbilar, i Tyskland ca 240000. De flesta tycker ju att Tyskland är drömlandet när det gäller ställplatser. Finns plats för alla verkar det som. Jag är övertygad om att antalet ställplatser kommer att öka väsentligt i Sverige. Det tar "bara" lite tid att vänja sig och att planera. Redan nu finns ju många fina ställen. Det jag är rädd för är att priserna går upp snabbt p g a "bristen" på ställplatser.
Lycka till med det nya livet!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Det intressanta är att det säkert finns många fler gratisplatser i Tyskland o Frankrike ofta med både gratis vatten o tömning. I Sverige verkar man nästan alltid få betala för det, förstås med en del undantag. Vad kan den skillnaden bero på?

Min uppfattning är att det beror på att det lokala näringslivet i dessa länder gärna ser fler kunder i sina butiker och då blir husbilsfolket intressant. Borgmästaren uppvaktas av någon representant från butiksinnehavarna eller så möts man på bykrogen och dryftar ämnet. Butiksfolket och kommunen kommer överens om att dela på kostnaderna. Det tar sedan inte lång tid innan ställplatsen står klar, ofta gratis. 1 euro för vatten vill man ha ibland.

Jappe
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Jo precis så tror jag också det är, kan ibland kosta upptäckt 5-6 €. I Sverige får man lägga på en hundring och sällan finns det bra gratisställplatser med lite service. Är det inga svenska handlare o bypolitiker som reser i Europa m husbil?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Min uppfattning är att det beror på att det lokala näringslivet i dessa länder gärna ser fler kunder i sina butiker och då blir husbilsfolket intressant. Borgmästaren uppvaktas av någon representant från butiksinnehavarna eller så möts man på bykrogen och dryftar ämnet. Butiksfolket och kommunen kommer överens om att dela på kostnaderna. Det tar sedan inte lång tid innan ställplatsen står klar, ofta gratis. 1 euro för vatten vill man ha ibland.

Jappe

Vilken tur att vi bor i ett land där det finns så många fria platser att
campa/övernatta på, att campa/övernatta utanför någon bykrog är
väl inget bra husbilsliv.
Tommy R
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Vilken tur att vi bor i ett land där det finns så många fria platser att
campa/övernatta på, att campa/övernatta utanför någon bykrog är
väl inget bra husbilsliv.
Tommy R

För en del år sedan gavs det i Tyskland ut en bok med titeln "Husbilsvänliga restauranger", så nog finns det de som tycker att det är ett bra alternativ i anslutning till restaurang eller värdshus.

(Detta givetvis under förutsättning att man först kostar på sig att avnjuta en god måltid med något glas gott till...)

Själva har vi exempelvis försökt förmå en av våra favoritrestauranger i Roslagen att komplettera sina gästbåtplatser med uppställningsmöjlighet för några husbilar...

Pålle
 
Senast ändrad:

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Många Tyskar åker väl hit upp till oss för att uppleva det dom själva inte
har, vacker natur, möjligheten att övernatta fritt.
Tommy R

Ett sådant här svepande omdöme gör mig faktiskt smått förbannad. Har rest i Tyskland med campingfordon (husbil sedan 1991) i närmare 40 år och vill nog säga att är det någonting som Tyskland har så är det en fantastisk och ytterst varierad vacker natur - och en stor portion kultur därtill. Och det där med att övernatta fritt: Har tillämpat detta under alla år - till och från - alltså på exakt samma sätt som jag gör vid resor här i landet.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Ett sådant här svepande omdöme gör mig faktiskt smått förbannad. Har rest i Tyskland med campingfordon (husbil sedan 1991) i närmare 40 år och vill nog säga att är det någonting som Tyskland har så är det en fantastisk och ytterst varierad vacker natur - och en stor portion kultur därtill. Och det där med att övernatta fritt: Har tillämpat detta under alla år - till och från - alltså på exakt samma sätt som jag gör vid resor här i landet.

Ja han kan aldrig själv ha< varit i Tyskland. Är själv född och uppvuxen i Bayern med underbar natur runtomkring.
Undrar varför det är så många turister där?

T.o.m. min sambo som är svensk ut i fingerspetsarna ville alltid bila ner till tyskland.

Tommy jag tycker du skall åka ut någon gång utanför din kommungräns för att se vad andra länder har att erbjuda innan du pratar.

Framsidan
 
Toppen