• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott i husbil vid inköp

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott i husbil vid inköp

Två gånger har vi blivit utsatt för detta, har skrivit om det under "detta har hänt mig " , första gången kom dom inte in i bilen mitt i natten och andra gången kom en karl in mitt på dagen i Benidorm. Ham bröt enkelt upp bodelsdörrens originallås. Ulla jagade ut honom! Nu har vi våra dörrar försett med ABUS säkerhetslås. Ett larm hade kanske (inte) hjälpt. Vi hade Cobralarm i förra husbilen och där var man aldrig säker om det skulle gå i gång av ingen anledning. Fick springa ett antal gånger som en sprinter till bilen, fick bra kondition av detta. Titta nu på ett Rottweilerlarm, lär fungera rätt så bra har jag hört!
Klaus:wub:
 
Senast ändrad:

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbil vid inköp

Det viktiga är nog att hålla buset på utsidan. Vi lagade lite spröjsar för många år sedan då vi åkte på vår första tur ner till Tjeckien. Det är flatjärn som är bockade så skruvarna är blockerade med stängd dörr. Sedan kompletterat med rostfria byglar från båthandeln och rejält hänglås. Problemet idag är att det finns så fina batterimaskiner att kapa med om man verkligen ska in. På insidan är det bra att ha nån typ av säkerhetsskåp för värdesakerna. Det man läst är det oftast inbrott och inte direkta rån. Mot rån går det tyvärr inte att skydda sig.
 

Bilagor

  • 2.JPG
    2.JPG
    19,8 KB · Visningar: 940
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Inbrott i husbil vid inköp

Vilket larm köpte du?

Ursäkta att det tog lite tid att svara. Är inte så bra på det här med data, klarar inte att skicka länk, men här kan du skriva in så kommer du rätt, hoppas jag.
P41 IOS/Android APP GSM PSTN
Har kopplat den till en omvandlare från 12v till 220v då batteriet är väldigt litet.
Jag sätter på larmet så fort jag lämnar bilen, tex går och handlar. Problemet är att komma ihåg att stänga av, innan jag öppnar dörren. Larmet för ett herrans liv.
Har handlat en del från Kina, det tar ca en månad att få hem prylarna, men det har alltid kommit.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Inbrott i husbil vid inköp

Att använda sig av den här sortens husbil kan vara ett bra sätt att skydda sig mot inbrott, lite dyrt kanske.

pro.jpg

Vill man att beväpnade vakter ska ingå i säkerhetspaketet också, kan det bli väldigt dyrt!

Jappe
 
Senast ändrad:

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbil vid inköp

Den var fin. Vi tänkte dra runt i Europa under 1 års tid och då har man en hel del av värde med sig. Tänkte på denna modell på Mercedes Vario så man håller sig under 7500kg. Då är det bara en bodelsdörr med rejält lås. det som behöver kompletteras med är en stor taklucka som nödutgång ifall man hamnar på sida i diket. Kompletteras det med markis så är det inte lika provocerande...
 

Bilagor

  • kc.jpg
    kc.jpg
    69,9 KB · Visningar: 5

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbil vid inköp

Idag skulle jag hämta rutan , den kom i en stor trälåda. Fick inte in den i vanlig bil. Bad firman öppna lådan. Fick fönsteret i wellpapp , kollade innan jag körde iväg! Det var så klart fel fönster. Tur att man inte körde iväg. Troligen fel i fabrikens dator på artikel nummer.

Nu blev det klister istället tillfälligt och lackering utföres icke i semestertider.

Vad trött man blir.......
 
Toppen