• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När kommer första elhusbilen?

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

De som är oroade av hoten i form av ökande CO2 i luften och ökande medeltemperaturer och alla övriga intresserade av dessa frågor rekommenderas att läsa Falskt Alarm, med undertiteln Klimatfrågan ur vetenskaplig aspekt, skriven av Gösta Petterson, som forskar bl a inom området växternas fotosyntetiska processer. Bokens slutord är "Sedan 1988, när FN inrättade IPCC, har vi spenderat 100 miljarder dollar utan att kunna finna några belägg för en mätbar mänsklig effekt på klimatet globalt sett. Boken kan sökas och laddas ner från nätet i pdf-format och smidigt läsas med t ex appen Bluefire Reader som jag använder för lånade e-böcker.
Mycket intressant och läsvärd även om alla fakta gör den lite tungläst som kvällslitteratur.
ERIKPER
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: När kommer första elhusbilen?

Boken ligger på Donald "twitter" Trumps nattduksbord..
Ungfär som att säga vad alla vet, före istiden hade vi i norra Europa , jätteödlor som gosade i värmen och mammutar som bökade i flodkanterna och en o annan sabeltandat tiger..tiderna förändras..men på den tiden släppdes det inte ut enorma mängder koloxid (kolmonoxid) av homo sapiens utan naturen hade sin gång..stoppa inte huvet in busken..lugnar ingen någorlunda självständigt tänkande varelse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Senaste nytt:
Frankrike förbjuder diesel- och bensinbilar senast 2040!
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Jag älskar min prius 035l i stan 042 på landsvägen, mvh håkan
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Boken ligger på Donald "twitter" Trumps nattduksbord..
Ungfär som att säga vad alla vet, före istiden hade vi i norra Europa , jätteödlor som gosade i värmen och mammutar som bökade i flodkanterna och en o annan sabeltandat tiger..tiderna förändras..men på den tiden släppdes det inte ut enorma mängder koloxid (kolmonoxid) av homo sapiens utan naturen hade sin gång..stoppa inte huvet in busken..lugnar ingen någorlunda självständigt tänkande varelse

Du bör nog kika lite på naturens kolcykel. Många högt utbildade akademiker i Sverige (Stockholmsupproret) köper inte, precis som Trump, alla larmrapporter från FNs klimatpanel. Dessa presenteras av politiskt utsedda personer som överdriver eller döljer fakta "för att behålla trycket" och bakomliggande data/fakta är inte transparent så att det kan granskas av oberoende forskare.
ERIKPER
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: När kommer första elhusbilen?

Senaste nytt:
Frankrike förbjuder diesel- och bensinbilar senast 2040!
Vilket inte behöver betyda att förbränningsmotorer förbjuds utan att diesel som drivmedel förbjuds. Och det hinner rinna mycket vatten under broarna i Paris och många beslut kommer att fattas och ändras 23 år vem vet vad som hänt då.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Vi som lever får se!
En sak är säker, det blir ingen mer personbilsdiesel för mig om jag får för mig att byta. Nu har proppen gått ur och utvecklingen går i rasande fart, mycket tack vare kineserna.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Såg en uppgift att dagens batterier har en livslängd på 10000 mil därefter byte för ca 100 000:-. En husbil fordrar förmodligen dubbelt så stora batteri och därmed dubbla kostnader vid batteribyte. Lastvikten torde försvinna ganska fort. Enligt uppgift kostar tillverkningen av batteri lika mycket i utsläpp som körning med dagens dieselbilar. Förtjänsten för miljön blir +-0 Att sälje en EL husbil som gått 10 000 mil torde vara omöjligt, med de miljökonsekvenser det skulle få. Jag är rädd om miljön, men det räcker inte att mäta i avgasröret, man måste ta med bilens hela livscykel, från gruvan till omhändertagandet av skrotbilen och batterierna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Hmm, det finnes Tesla taxier med langt over 500 000 km, og over 80% kapasitet på batteriene. Men om en ekstrapolerer reduksjonen i kapasitet de første 3 mnd eller 1000 mil kommer en til slike levetider som du antyder.

Dagens batteridesign er klargjort for utbytte av mindre moduler, og helt ned til enkeltceller.

Mange av mytene rundt elbiler er blitt analysert av Teknisk Ukeblad i Norge, artikkelen https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894 er nøktern og faglig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Dt jeg tror kommer først for husbiler er ladehybrid, hvor en bruker samme batteripakke for drift og bodel. Forbrenningsmotoren eller brenselscellen sørger for ladning ved behov. Fremdrift med elmotorer i eller ved hjulene. Rene elbiler vil vente til ladeplasser er bygget ut tilstrekkelig.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Elhusbil är garanterat en verklighet inom ett antal år. Vem trodde för några år sedan att Tyskland skulle avveckla kärnkraften inom överskådlig tid?
>Blasse
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Tyskland får en hel del El från sina solcellsanläggningar, dock bara på dagtid. Nattetid får de sedan kärnkraften avvecklades sin huvudsakliga El från koleldade kraftverk.
Då det antas att elbilarnas huvudsakliga laddning sker under nattetid så blir det med fossilframställd El. Det kan då med fog påstås att äve dessa bilar är i grunden fossildrivna.
Vari ligger miljövinsten?
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Vind och vattenkraft. Ett rättså gôtt tillskott. Elhusbilar kommer i framtiden.
>Blasse
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Tyskland får en hel del El från sina solcellsanläggningar, dock bara på dagtid. Nattetid får de sedan kärnkraften avvecklades sin huvudsakliga El från koleldade kraftverk.
Då det antas att elbilarnas huvudsakliga laddning sker under nattetid så blir det med fossilframställd El. Det kan då med fog påstås att äve dessa bilar är i grunden fossildrivna.
Vari ligger miljövinsten?

Precis som att framtiden innebär vind och vatten samt solel och batterier så innebär framtiden även teknikutveckling med elbilar. Vem tror att kol och olja är framtidsteknik? Dessutom tycker jag det verkar extremt bra med el. Högt vrid, mycket utrymmesbesparing.

Som det är idag kostade tvåårservice på fiat 9000 kr...

Vad ska servas på elhusbilen förutom batteribyte och bromsar? Hur mycket kan sparas då? På 10 år kanske 70 000? Vad kostar batterier om 10 år? Förmodligen mindre än idag. Vad kostar olja om 10 år, förmodligen mer...
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Efter att läst ovanstående kommentarer så väntar jag bara på rapporter från de första eldrivna husbilarna.

" Vad ska servas på elhusbilen förutom batteribyte och bromsar? Hur mycket kan sparas då? På 10 år kanske 70 000? Vad kostar batterier om 10 år? Förmodligen mindre än idag. Vad kostar olja om 10 år, förmodligen mer... "

Tydligen är det bara tuta å köra när man har eldrivna husbilar.

Fast vad kostnaderna blir vid diverse fel på eldrivna fordon vet vi inte eftersom de flesta felen just nu oftast går på företagens " goodwill "

Tesla bytte ut tusentals drivlinor p.g.a. ett lagerfel som orsakade haverier, kostnaden är inte redovisad vad jag vet.

Bränslemotorernas största svaghet har oftast varit underhållet, oljebyte och oljefilter, elmotorer har inte samma problem, men elmotorernas svaghet ligger i stället på energiförsörjningen, dåliga batterier eller dåliga elanslutningar.

Så länge som batterierna inte motsvarar en dieseltank i volym och påfyllning så är jag inte intresserad,
Jag har elutbildning och är familjär med elmotorer i jobbet.
 

svabo

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Om dieselbilar får begränsningar i städer och dylikt kanske du ska skaffa en bensinare istället...
En bekant hade en Karmann husbil, VW LT31 V6 bensinare, 1,6 liter milen.
Med större tank behöver du inte tanka så ofta.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: När kommer första elhusbilen?

Elhusbil är garanterat en verklighet inom ett antal år. Vem trodde för några år sedan att Tyskland skulle avveckla kärnkraften inom överskådlig tid?
>Blasse

Och ersätta med ännu mera Brunkolseldade kraftverk! Jo, jag tackar, jag.
Tittade på saltutvinninng i Bolivias stora saltreservoar, där utvinner man råvaran till bla Teslas litiumbatterier, vilken trevligt arbetsmiljö! Ingen svensk skulle utsätta sig för detta. Men vad f..n, LIFEPO4 skall vissa ha utan att bry sig om hur det tillverkas. Fö har en dieseldriven bil avverkat ca 3 varv runt jorden med samma miljöbelastning som en eldriven bil innan denna bil ens har rullat en endaste meter. Men detta är visst i vårt samhälle inte förenligt med gällande inriktning på miljöpolitik. Jo, förresten de vetenskapsrapporter som peka ut "människorna" som allmänfarliga miljöbovar, är, vem blir förvånat, författade av forskare som får sina anslag av....... javisst, politikerna! Vilket mörker!!
Klaus
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Medan vi snackar så är det verkstad i Kina! Citerar krönika av Ola Wong i Svd:

"Kina är mycket före inom elektrifiering. Frågan är om de kommer att dra undan mattan på exempelvis busstillverkarna i Europa.

Vid slutet av 2015 hade Kina 170 000 elbussar i trafik, 98 procent (!) av alla elbussar i världen, enligt branschbloggen Cleantechnica. Scania och Volvo är ense om att framtiden är elektrisk. Men Scania har ingen elbuss i trafik i dag, de första levereras först 2018, säger Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania. Volvo har bara tio elbussar rullande i världen.

Med data från en så stor fordonspark får tillverkarna i Kina värdefull erfarenhet till sin teknikutveckling. Det första stadsbussystemet med elbussar till en svensk stad levererades av kinesiska BYD 2016. De laddas varje natt i Ängelholm med bra miljövals-el. Kommunistpartiet skördar frukterna av den kloka satsning på elfordon de inledde 2009. De insåg att de kunde komma ikapp västvärlden och Japan, vars märken dominerade den gamla explosionsmotorbranschen.

I dag står Kina för hälften av världens elbilsproduktion. Anledningen till att Kina lyckas är som vanligt de stora talens magi: gigantiska mängder pengar, energi och människor. Tillsammans ger det resultat."
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

I dag står Kina för hälften av världens elbilsproduktion. Anledningen till att Kina lyckas är som vanligt de stora talens magi: gigantiska mängder pengar, energi och människor. Tillsammans ger det resultat."

Den främsta anledningen är kanske att luften i Kinas storstäder snart inte går att andas utan skyddsmask!
 
Toppen