• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta bort ventilationsgaller

Cedersjö

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Örebro
Hej alla! Har en Bürstner från 91 och tänkte ta bort gallret bakpå bilen för att kolla gasolbrännare och sota skorsten. Nu är det så att det är fastskruvat och kittat så det sitter fast även om man tar bort skruvarna. Är det nåt problem att ta bort kittet och bara sätta tillbaka gallret med skruvarna eller behöver det vara kittat/tätat också?
MVH Olle
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Ta bort ventilationsgaller

Kan ju vara så att snäppfästena har gått sönder och därför skruv och "kitt". Våra sitter utan skruv och "kitt". Kitt eller fogmassa känns lite overkill.
>Blasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ta bort ventilationsgaller

Hejsan och välkommen.
Bara för att få konstruktionen klar för sig.
Du har tagit bort skruvarna skriver du.... Det brukar vanligtvis vara en ram som sitter fast med "kladdtätning" och några skruvar i karossen först, och sedan sitter själva gallret fast med plastsnäppfästen, eller på lite äldre varianter kan de sitta med några små skruvar i den ramen, så ramen blir kvar när man tagit bort själva gallret.
Så har någon monterat fast gallren i ramen med med kladd för att snäppfästena eller skruvarna inte längre funkade så är det bara att försöka att få bort gallren från ramen med milt våld. Men om du har några galler som är monterade direkt i karossen utan en separat ram så verkar det lite udda.

M.v.h. JANKRO.
 

Cedersjö

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Örebro
Sv: Ta bort ventilationsgaller

Här kommer två bilder. Det finns ingen ram utan allt verkar vara ett stycke.
 

Bilagor

  • IMG_20170708_203426.jpg
    IMG_20170708_203426.jpg
    888,6 KB · Visningar: 37
  • IMG_20170708_203420.jpg
    IMG_20170708_203420.jpg
    927,4 KB · Visningar: 27

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ta bort ventilationsgaller

Aha, den varianten kommer jag ihåg när jag ser den.
När du tagit bort den så måste du åter lägga tätningsmassa så inte vatten kan krypa in för mellanrummet mellan ytterplåten och innerväggen är troligen dåligt vattenskyddat.
Det bästa att använda till tätning där är nog butylmassa som aldrig torkar helt utan håller sig lite kladdigt nästan hur länge som helst.

Det ser ju tyvärr inte så helt ut och sprickorna vid skruvarna är inte heller något vidare, så frågan är om du kan få bort det helt eller om det spricker ännu mer, lite beroende på hur hårt kladdet håller fast det.

Jag skulle nog vilja föreslå att du satsar på nytt eller nya galler. Jag antar att det på bild är det övre med avgasutsläppet till höger på gallret och det undre är ett galler på hela ytan.

Det finns nya med konstruktionen som jag skrev. man monterar en ram med tärningsmedel och skruvar och sedan monteras gallret i ramen med plastvred eller skjutreglar och går lätt att ta bort vid service och koll av kylens baksida.

Det finns lite olika storlekar. De finns för hål som är 451x156 eller 480x180. Sedan finns det ännu större men det är nog inte aktuellt för din del.
Det är inga större problem att såga upp hålet till en större dim. om man vill eller behöver om man får problem med mått som inte stämmer, eller kanske om man vill kunna komma åt lite bättre nere vid brännaren. Kolla i så fall insidan av väggen innan köp så det inte sitter något i vägen där även om utrymme finns på utsidan av bilen.

Här har du en variant med ram och avgasuttag på sidan för övre ventillationen.
71091.jpg

Och här en lite större variant för den undre men den finns även i samma mått som den övre. Det täckande locket kallas för vinterlucka för att hindra för mycket kyla komma in på vintern som kan lura kylens funktion, men också bra som täcklucka om man ställer undan bilen på vintern.
71087.jpg

Det kan stå både Electrolux eller Dometic på gallren.
Bäst pris brukar bli om man skickar efter delarna, men de finns för det mesta hos husbils och husvagnshandlare, men var medveten om att det finns flera storlekar än vad som kanske finns i butiken, och du skall ha avgas på det övre.

M.v.h. JANKRO.
 

Cittran

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2024
Sv: Ta bort ventilationsgaller

Jag har tidigare haft en Bürstner A 570 årsmodell 90 och fick problem med ventilationsgallret till kylskåpet på bakväggen. Eftersom bakväggen lutar lite så rann regnvatten från taket in vid ventilationsgallret och både väggen och golvet under kylskåpet fuktskadades. Efter reparation av fuktskadan så sattes ett nytt ventilationsgaller enligt den övre modellen som Jankro visar i tidigare inlägg och det fungerade bra.

Ett tips som jag vill dela med mig av och som jag fick efter reparationen, var att alltid sätta dit vinterskydden, när man kör i regnigt väder, eftersom luftvirvlarna bakom bilen drar upp vatten från vägbanan och som sedan kommer in genom ventilationsgallret genom baksug och kan orsaka fuktskador.

/Lennart
 
Toppen