• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsa eller inte

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2024
Hej
Nu tror jag att vi också slutar att hälsa på husbilar vi möter. Man känner sej bara dum när man inte får någon reaktion tillbaka.
Tycker det är synd att man slutat hälsa på varandra
Det har varit trevligt tycker . O så kostar det ju så otroligt LITE.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hälsa eller inte

Nej, sluta inte med detta. Du kan ju råka möta mej & jag blir glad av att vi hälsar på varann. Jag hälsar alltid & skiter fullständig i om folk hälsar tillbaka. Att vi hälsar på varandra är ju en del av kulturen kring HB-åkandet & det har väl inte gått upp för alla HB-rookies som skaffat HB. Hälsandet ger i alla fall mej en trevlig känsla av gemenskap & en krydda i resandet

Bennie
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa eller inte

Visst har det skett en förändring de senaste åren. Trodde det berodde på att vår plåtis kanske mera påminde om Televerkets bil, än en husbil.

Förra veckan var jag ute och viftade i fem dagar, en (1) vinkade tillbaka, en tysk.

Blev förvånad när jag fick en vink tillbaka, innan min lite långsamma hjärna påminde mig om att en tysk inte känner till hur Televerkets bilar såg ut. :)

Nej, med den ökade volymen av husbilar på vägarna har den där kollegiala känslan troligen mattats av. Synd.

TommyD
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hälsa eller inte

Har åkt lite hemmavid i SV Skåne och skulle jag hälsat på alla mötande HB så hade jag fått ratta med en hand och sitta med armen i vinkläge hela tiden, så mkt husbilar är det här. Vinkar nån t mig svarar jag om jag hinner, men när det är så här många HB i omlopp nöjer jag mig med att vinka utomlands om jag ser en Svenskreggad HB.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hälsa eller inte

Slutade heja i år. Förstår inte riktigt varför man hejar när man möts på vägen och när man möts på ställplatsen så orkar folk inte heja.
Principbeslut.
Men jag hejar på ställplats i alla fall även om man får ta sats några gånger ibland.

/M
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hälsa eller inte

Hejar så mycket jag orkar..tom på hästbilar.. hör ibland att pållen gnäggar tillbaka Ibland möter man någon som håller hårt i ratten.. men det får man ta. Förmodligen vaknat på fel sida.. när det gäller morsning på ställplatser så försöker jag hälsa på närmaste grannar...vi har ingen jycke så har grannan hund kan man alltid börja att hälsa på den , sen är isen bruten..
 
Senast ändrad:

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa eller inte

Vi hälsar alltid såväl på ställplatser som vid möte. Även på plåtisar. Hösten 2015 - när vi var nya som husbilsåkare - kom vi en regnig eftermiddag till Grötvikens ställplats och i en av de husbilar som redan stod där satt ett par som vinkade oss välkomna. Det var för oss som rookies stor skillnad att komma till en ställplats med det välkomnandet. Efter det hälsar vi alltid.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Hälsa eller inte

Varför inte hälsa på alla man möter på en ställplats och inte bara grannarna? Det handlar ju bara om att civiliserat hälsa på varandra, inte att inleda en bekantskap. Så mycket trevligare det skulle vara. Övriga européer klarar detta utmärkt, men hejar man på en svensk så verkar det som att man ofredar dem, och det är inte alltid de hälsar tillbaka. Att hälsa är en artighet som visar att man sett sin medmänniska.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa eller inte

Det är skillnad på hälsningar i södra eller norra Sverige, norröver hälsar nästintill alla.:)

Minns en gång när vi mötte en husbil där både föraren och passageraren tryckte sig mot framrutan och vinkade för glatta livet, dom ville nog ge oss en tankeställare så vi skulle fundera på vem dom var, var det någon vi kände? :confused:

Det dom inte visste var att det var vår första husbilsresa, vi kände inte en endaste som körde husbil.:D

Det trevliga är iallafall att vi varje sommar pratar om det unga paret vi mötte på vägen, det gör vi varje gång med ett leende så den hälsningen har glatt oss många ggr, om dom det bara visste.;)

Vi vinkar, nästintill alltid först dessutom så ibland står man med långnäsa.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa eller inte

Vi hälsar i princip alltid men ibland hinner man inte. Plåtisar är svårare, man ser inte att det är en HB innan det är för sent:(
De flesta vinkar tillbaks. :)

Såg förra veckan en HB som monterat upp en vinkande hand i rutan, tydligen för att slippa vinka till sina medmänniskor. Det tycker jag är lågt.
 
F

F.d. 55500

Guest
Sv: Hälsa eller inte

Har kört MC i många år då hejar vi alltid!
HB hejar jag oxå har alltid gjort
Med MC betyder det att vi har samma intresse
Kanske något att tänka på?
 
F

F.d. 55500

Guest
Sv: Hälsa eller inte

Tänkvärt i Tyskland inte bara hejar utan man presenterar sig med namn
Och varifrån man kommer
Kanske svårt för många men jag har lärt mig Tyska med hjälp av en
Ordbok (nej jag bara skojar) när jag är i Tyskland tror dom att jag
Är holländare
 
Toppen