• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hampaisolering i husbilen?

F

F.d. 28626

Guest
Hej alla hemmabyggare!

Jag undrar om det är någon här som isolerat med hampafiber?

Det jag funderar över är, hur det blir med kondens på insidan av plåten?? :confused:

Om det går att lägga isoleringen direkt på den ogenomsläppliga plåten? Den är nu täckt av ett tunt lager vit gummi/plast skikt som jag inte vet vad det är. Måste jag lämna en tunn luftspalt mellan yttervägg (plåt) och isolering. Tänker klä isoleringen med 9 cm tunn träpanel invändigt.
Helst vill jag lägga isoleringen direkt på och sedan panelen, det blir ju enklast så, men är det dumt?

En vän föreslog att först måla väggarna med linolja/tjära blandning och slänga på hampafibrerna som då fastnar på hela väggen, och sedan lägga på hampaisoleringen och panel.
Kanske också lämna typ 5 cm längst ner mot golvet och sätta in regelar som går att plocka ut o kolla hur det ser ut med fukten under. Ev. lägga en värmeslinga där efterhand från vedspisen som ska installeras.

Vad säger ni om dessa frågor och tankar, kära husbils-byggarvänner?

Mvh Nina
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Hampaisolering i husbilen?

Din frågor om isolering får någon annan svara på.
Men ska du ha vedspis i husbilen?
 
F

F.d. 28626

Guest
Sv: Hampaisolering i husbilen?

Ja det hade jag tänkt.
Har haft det förut i min Mercedes 508:a och det fungerade utmärkt :)
Hittar alltid småved på mina resor och kan baka bröd, kakor och gratänger o laga mat och samtidigt få fin värme ;) Gratis!!
Slipper risker med gasol, el o.dyl.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hampaisolering i husbilen?

Både hampaisolering och vedspis i en husbil låter i mina öron som skämt - och sådant håller man på med den 1 april.

Dessutom torde riskerna med en vedspis vara betydligt större än riskerna med gasol.

Pålle
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Hampaisolering i husbilen?

Spännande med vedspis i husbil -det får du berätta mer om!

Angående hampaisolering så är den väl helt genomsläpplig för fukt? Även om den är hygroskopisk och kan lagra lite fukt i sig själv tror jag inte det fungerar så bra. Troligen kommer största delen av den fukt som alstras av människor, ev. djur, matlagning, dusch, gasolspis etc gå rakt igenom hampaisoleringen och kondensera mot den kalla plåten. Risken är därmed stor för mögel och fuktig isolering.

Det normala är väl att man vill ha så tät isolering som möjligt och ingen fri luft mot den kalla plåten för att undvika kondensfukt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hampaisolering i husbilen?

Vedspis låter tungt - och hälsofarligt, om man inte eldar rätt.

Hampaisolerig låter tungt (ca 2 - 4 ggr högre densitet än styrencellplast).

9 cm träpanel låter väldigt tungt. (Även 9 mm låter tungt, om det nu skulle vara en felskrivning, när fabrikstillverkade fordon har ca 3 mm.)

5 cm reglar nere vid golvet låter också onödigt tungt.

Dessutom tror jag att hampafibern kommer att uppföra sig precis som mineralullsisoleringen i 60- och 70-talets engelska husvagnar: Skaka ihop av vibrationerna under körning och lägga sig längst ner.

Pålle
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Hampaisolering i husbilen?

Ja det hade jag tänkt.
Har haft det förut i min Mercedes 508:a och det fungerade utmärkt :)
Hittar alltid småved på mina resor och kan baka bröd, kakor och gratänger o laga mat och samtidigt få fin värme ;) Gratis!!
Slipper risker med gasol, el o.dyl.

Om du haft vedspis i tidigare fordon och trivts med det så kan jag bara önska att jag haft samma lösning. Låter prima!
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Hampaisolering i husbilen?

Ja det hade jag tänkt.
Har haft det förut i min Mercedes 508:a och det fungerade utmärkt :)
Hittar alltid småved på mina resor och kan baka bröd, kakor och gratänger o laga mat och samtidigt få fin värme ;) Gratis!!
Slipper risker med gasol, el o.dyl.

Ja det låter som en bra idé .Har man plats och viktitrymme så varför inte
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hampaisolering i husbilen?

Både hampaisolering och vedspis i en husbil låter i mina öron som skämt - och sådant håller man på med den 1 april.

Dessutom torde riskerna med en vedspis vara betydligt större än riskerna med gasol.

Pålle

Jag tror att vederbörande försöker att driva med oss!
Att isolera med ett fuktabsorberande organiskt material kommer att bli en tickande mögelbomb och att elda med vedkamin i en bil leder till en för tidig död pga syrebrist för de som vistas i bilen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hampaisolering i husbilen?

Det kan ju trots allt vara allvarligt menat. Det finns ju dom som vill leva så nära naturen som möjligt & av vad naturen ger. Troligtvis skulle ett sådant fordon vara svårt att få försäkrat & skulle nog inte vara välkommet att bo i nära andra husbilar & husvagnar.

Bennie
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hampaisolering i husbilen?

Då är vi där igen, någon vill göra något annorlunda och även denna gång det motarbetas det.
Ni som är skeptiska, har ni egentligen koll på att ni bryter mot Hbk:s forumregler?

http://www.husbilsklubben.se/forums/t22168/

Läs gärna stycket en bit ner, jag citerar in det här så ni inte missar det:

Dessutom förbinder du dig att på ett hövlig sätt respektera andra Forummedlemmars rätt att ha åsikter utan att du ska tillrättavisa dessa. Du har självklart rätt att uttrycka dina egna åsikter på samma villkor.

mvh jocke
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Hampaisolering i husbilen?

Jag vet att linolja tjära fungerar på gamla träbåtar typ eka men i väggen på en husbil lär det lukta något fruktansvärt länge och mycket.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Har en god vän som bodde i husbilen i 15 år. Han bodde i Polen, Ryssland och Kaliningrad. Hans huvudsakliga uppvärmning skedde med vedspis. Självklart var luftintagen dimensionerad för detta. Var själv med i början av 90-talet och hämtade hans fyrhjulsdrivna äventyrsbil. Bodde dessutom några nätter hos honom i Kaliningrad. Det är fullt möjligt med vedspis. Den ursprungliga ägaren var naturfotograf och använde bilen i Norrland. Så var inte så skeptiska, det finns många sett att överleva på. vänligen annar
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Hampaisolering i husbilen?

Självklart går det att använda vedspis i en husbil, jag har själv sett det i en Finsk husbil och det fungerade utmärkt.
Förr fanns det vedspisar anpassade till båtar (kanske finns än) och dessa skulle nog passa bra i en husbil. Det är inga gamla gjutjärnsspisar vi talar om utan spisar som är anpassade till rörlighet.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Hampaisolering i husbilen?

Visst funkar en liten vedpanna. Men veden tar ordentligt med plats och askan kräver sin logistik. Ett enklare alternativ är Diesel. Kolla på Reflekspanna eller Glembring.se Ger underbar värme, helt tyst och viss mysfaktor

KAMIN 1,8 KW
Kamin IG 92/5 i rostfritt, polerat utförande är speciellt lämpad för båtar, husbilar och bostäder. Kaminerna kan levereras med inbyggd slinga för centralvärmesystem. Kaminerna har separat intag för förbränningsluften och stos för anslutning av rökgasrören.

Tekniska data
Uteffekt max 1,8 kW, uteffekt min 0,4 kW
Bränsleförbrukning max 0,2 liter per timma, min 0,1 liter per timma
Vikt spisenheten 5,0 kg, Rökrörsdiameter 70 mm
 

Bilagor

  • IMG_1002.PNG
    IMG_1002.PNG
    25,8 KB · Visningar: 174
Toppen