• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver tips!

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Behöver tips!

Dessverre er ikke OnePlus tilgjengelig i Australia, men vimhar 2 av de første model 1 i daglig bruk og en i reserve (har en i familien som har knust 3 skjermer, jeg har selv kjøpt nye fra China og byttet). Skulle gjerne hatt model 5 med sine ekstra muligheter og krefter, mye har skjedd på de årene som er gått siden vi kjøpte de 2 første One.

Markedet for smarttelefoner er i dag delt i 2, Android og IOS - resten deler en knapp prosent. IOS har 16% og resten er fordelt på et stort antall leverandører av Android. Samsung selger alene flere smartphones enn Apple, HTC og LG er og store i Android leiren.

Det finnes i en del markeder telefoner med Android One, billige telefoner med standardisert hardware og google oppdaterer telefonene like etter sine toppmodeller.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Behöver tips!

Den modell jag har är OnePlus 3T. Den nya modellen som heter 5 lär släppas inom några dagar och den sägs innehålla en ännu kraftfullare processor. Det finns inget återförsäljarnät, utan man måste köpa den på nätet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Behöver tips!

Jag kommer troligen att beställa en One+5,
tror den kommer att passa mej, hade dock önskat större batt.kapacitet, men det problemet är den inte ensam om.


Till T.S. vill jag råda att hålla sig till Apple ifall man är nöjd och "inkörd", ett systembyte kan orsaka hjärnsläpp :wall:
gärna en Iphone SE, den har jag hört gott om på jobbet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Behöver tips!

Inger, håll dig till iPhone. Varför skulle du inte göra det? Om priset är avgörande, köp en iPhone 6 så kommer du billigt undanu (finns begagnade också). Du kan menyerna redan så det är bara att köra vidare. Det finns så mycket annat att lägga tiden på än att lära sig nya funktioner och lösa annat strul.
☀️♥️
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Behöver tips!

Hej alla kunniga m smartphones.

Jag använder telefonen att ringa med, sms, mms ibland samt ta bilder ngn gång.

Inger

Med den användningsprofilen skulle jag omedelbart överge smartphones oavsett om det är iphone eller androeider och istället titta på en lur i 1000 kronors klassen. Finns många bra. Titta in i en telebutik och tala om det du talat om för oss angående användningsområde... så kommer du få en mängd bra förslag
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Behöver tips!

Är det bekvämligheten som skall styra, så är förstås iPhone det bästa eftersom det är ett känt område. Men är man lite nyfiken och intresserad så kan det vara roligt att byta till något annat. Det är ju inte någon jättestor skillnad. Min mor är 84 och älskar att hänga med på Facebook, WhatsApp och annat och vill hänga med i den nya tekniken, så omöjligt är det ju inte. Det beror på vilket intresse man har.

Apple har ju skapat sig ett starkt varumärke. Många köper det utan att reflektera, och man får betala mycket för varumärket. Risken med framgångsrika företag som Apple är att man blir bekväma, man behöver inte komma med så mycket innovationer, för folk köper ändå, bara för namnet. Det finns andra företag som levererar mer vad gäller teknik och prestanda, men till ett mycket bättre pris. Varför skall man betala mer än man behöver?

En annan sak man kan fråga sig är om det är lönt att köpa en gammal modell. Hur länge kommer man att kunna använda den innan man tvingas köpa en ny? Köper man en ny modell så kan man använda den ett antal år och det blir kanske billigare i längden.
 
Senast redigerad av en moderator:

Stellanova

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023
Sv: Behöver tips!

Kan rekommendera den, bytte för en månad sedan från iPhone 5.

Valet föll på iPhone SE pga av storleken, som är identisk med min gamla iPhone, men mjukvaran är modernare och i mitt fall ökade jag lagringsutrymmet med 100%.....det behövdes.

Priset var också attraktivt på just Telia.

TommyD

Vi har oxå bytt våra iPhones till SE, jättenöjda, vi har 3abbonemang, vilket oxå var väldigt attraktivt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Behöver tips!

SE har väl bara en 4" skärm?! Den storleken gör den oattraktiv, åtminstone för mig. Jag har en 5,3" skärm och tycker den är något lite för liten.

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Behöver tips!

Frugan har en Huawei Honor 7 light. En helt suverän telefon med dubbla SIM (om man behöver) och plats för sd minneskort.
Där har du en stor fördel mot Apple där du får betala bra för lite extra minne.
Ett löst SD kort kan du flytta mellan telefon och dator och kostar bara ca 200:- för 32 GB.
Jag tror inte man kan få tag i en bättre telefon för det priset, just nu 1600:- hos NetonNet.
Själv har jag en Huawei P8 också en bra telefon men betydligt dyrare. Hade det varit idag hade jag köpt en 7:a.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Behöver tips!

Med den användningsprofilen skulle jag omedelbart överge smartphones oavsett om det är iphone eller androeider och istället titta på en lur i 1000 kronors klassen. Finns många bra. Titta in i en telebutik och tala om det du talat om för oss angående användningsområde... så kommer du få en mängd bra förslag

Om du har fortsatt att läsa i tråden så står det att även Swish används (och då även Mobilt BankID). Så det används nog lite mer än vad som anges...
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Behöver tips!

Fungerar den fortfarande? Ingen av de teknikprylar jag köpt där fungerade någon längre tid. Tur man kan få tillbaka pengarna lätt av dem i alla fall...

// Stefan
Fast se detta inlägg mer som en varning om att lita på Wish, det finns risk för trådkantring å det grövsta om vi börjar prata om den leverantören här,..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Behöver tips!

Inger, allt handlar inte enbart om teknik eller kostnader, det finns även "mjuka" värderingar som t.ex. slippa (återigen) lära sig nya menyer, hantering, ERROR meddelanden, kommunikation med övrig teknik du har, osv... Även tid kostar pengar, lägg tid på annat istället. Kram från oss på sydligare breddgrader med fantastiskt fint försommarväder än så länge :yes::wub:
 
H

hianders

Guest
Sv: Behöver tips!

Dalkullan handlade en iPhone.se i tisdags!

Plus att maken fick en iPhone5 plus en padda. Så nu ska jag se till att det tränas lite varje dag. Han har mest använt pc och en äldre Nokia. Spännande att lära en "gammal hund" att sitta.

Inger
 
Toppen