• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läsvärd varning för motortuning/Box

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En konstruktions-ansvarig från BMW som skrivit en lång artikel om den tekniska orsaken till att man skall akta sig för att tuna/trimma eller sätta box på sin motor.

Om du inte läser Tyska, kan du kopiera in stycket i delar i tex Google translate
https://translate.google.se

Det är upp till var ock en hur riskbenägen man är med sin miljonkronors bil, men utan saklig information är det svårt att väga för och emot tuning/box.

Ein paar Infos über BMW Motoren – Hatzer.at

Detta gäller naturligtvis BMW motorer, men vem tror att Fiat är mindre sparsamma i produktion än BMW?
Tex har BMW sintrade vevstakar VS smidda beroende på effektuttag, tre olika legeringar för kolvar, beroende på effektuttag.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Läsvärd varning för motortuning/Box

Förvisso en mycket intressant artikel, men hur relevant kan detta vara för den som kör en husbil byggd på MB Sprinter? Till skillnad från exemplen som tas upp om BMW så förekommer inte en rad modeller med samma cylindervolym men med vitt skilda effektuttag, men sannolikt bygger inte heller MB med högre hållfasthet än vad som är befogat.
Beskrivningen av de olika kolv och cylinderlegeringarnas fördelar, med krom för ökad slitstyrka och koppar för förbättrad värmeavledning får mig att fundera på hur min bilmotor är konstruerad.

aake
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Läsvärd varning för motortuning/Box

Förvisso en mycket intressant artikel, men hur relevant kan detta vara för den som kör en husbil byggd på MB Sprinter? Till skillnad från exemplen som tas upp om BMW så förekommer inte en rad modeller med samma cylindervolym men med vitt skilda effektuttag, men sannolikt bygger inte heller MB med högre hållfasthet än vad som är befogat.
Beskrivningen av de olika kolv och cylinderlegeringarnas fördelar, med krom för ökad slitstyrka och koppar för förbättrad värmeavledning får mig att fundera på hur min bilmotor är konstruerad.

aake

Oja MB har samma motor med en mängd olika effektutag, samma princip som Fiat.

Här är ett snabbt exemprel:

Motorer

välj 316 CDI och 216 CDI till exempel.
 
Toppen