• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljöplaket i Frankrike

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Miljöplaket i Frankrike

Ingen aning, men undrar detsamma... Vi har rest i Europa men aldrig haft någon dekal och inga böter heller för den delen. Kanske tur eller så har vi inte åkt där dekaler krävs.
Om man nu behöver olika för olika länder får man ju rutan full. Det känns ju inte bra med tanke på begränsad sikt :twitcy:
Gäller inte detta hela Europa?
Miljödekaler - DEKRA Portalen
Har noll koll på detta kan medges :confused:
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: Miljöplaket i Frankrike

Läs mitt inlägg för 2 dagar sedan.
"linkan"
solen och vindarnas ö
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Miljöplaket i Frankrike

Belar!
Hur gör alla fransmän i Frankrike, som inte har tillgång till dator, för att få tag på miljömärket?
Med vänlig hälsning.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Miljöplaket i Frankrike

Tillgången till internet och datorer är nog ungefär på samma nivå här som i Sverige. Sedan länge har myndigheter flyttat sin service till Internet - på den punkten har man kommit längre än i Sverige.
Sedan vill jag påstå att även om husbilar är väldigt vanliga i Frankrike så är Fransson i gemen lite mera "hemmakär" än Svensson och de flesta struntar i att ens skaffa sig miljöplakett - om man inte bor alldeles nära de aktuella områdena.
 

Vildanden

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
1545
Medlemskap
2024
Sv: Miljöplaket i Frankrike

Hej

Har fått mitt gula märke med en tvåa. Min Franska är inte vad den borde vara.

Mitt problem är hur jag fäster det. På samma sätt på vindrutan som det Tyska ?

Vildanden 1545
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Miljöplaket i Frankrike

Ja, och lämpligen bredvid det tyska så har man ju allt på ett ställe...
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Miljöplaket i Frankrike

Jag tänkte beställa miljömärken från Frankrike, men på vårt registreringsbevis står inte miljöklassen. Transportstyrelsen meddelar, när jag frågar, att det inte behövs inom EU. Men jag behöver ju det...

Hur tar jag reda på miljöklassen? Jag har tyska papper, kan jag se det där? Är det samma som "abgasnorm", i så fall Euro5+. Kan det vara det? I rutan på bilen sitter ett tyskt, grönt miljömärke med en 4 på. :confused:
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Miljöplaket i Frankrike

Nu har vi fått vårat miljömärke . Det fanns ju ingen anteckning om miljöklass på reg.beviset men jag bifogade även coc-intyget så vi fick en gul tvåa. Samma behövdes göras när jag beställde easy go+, om det kan vara till hjälp för någon.

Så, nu har vi, nästan (?), allt för kommande resa i södra Europa . Vi behöver bara fixa ett miljömärke för Tyskland när vi kommer dit. Sen är det bara att tuta och köra, hoppas vi... Stannar dock till där vi köpte bilen och gör lite småfix och pimpar bilen lite .
 
Senast ändrad:
Toppen