• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Tanken med ett Huvudabonnemang och inget, ett eller flera tillval, är att du skall kunna komponera ihop det alternativ som passar just dig.

Ett exempel:
Du har redan en bra lösning i din bostad, t.ex. fiber, kabel etc.
Du vill inte ändra på någon av familjemedlemmarnas nuvarande abonnemang.

Mobil kommunikation-a.jpg

Vad väljer jag då?
A. Huvudabonnemang

Ev. tillägg:
C. Ett extra datakort. (Har vi tur i vår förhandling så ingår ett sådant extra datakort redan i kommande avtal, återstå att se).

Utrustning:
Om du inte redan har en router att ta med på resan, köp en sådan hos (titta i de butiker som säljer dessa).
Ett råd för full frihet: Lägg till den extra kostnaden det blir att köpa en enhet som inte är låst till en operatör.

Skriv gärna frågor och skicka till mig, ev. skriv dem här.
Målsättningen med avsnitten 1-8 har varit att alla är med på vad vi vill ha i ett avtal för Husbilsklubben.se samt att just du kan komponera ihop en lösning som passar dig.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Köper du en router Huawei E5577 hos Tele2 för 849:- är den olåst, även om det står Tele2 på den. Notera också att den har det stora batteriet, inte lätt att kolla då modellbeteckningen är samma oavsett batteristorlek.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Köper du en router Huawei E5577 hos Tele2 för 849:- är den olåst, även om det står Tele2 på den. Notera också att den har det stora batteriet, inte lätt att kolla då modellbeteckningen är samma oavsett batteristorlek.

Detta under förutsättning att vi får ett avtal med Tele2 vilket inte alls är givet.
Tele2 säljer nog inte utrustning utan att du tecknar ett abonnemang samtidigt.
Vi avvaktar och ser vad som händer.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Jag var inne i en Tele2 butik och köpte en sådan router. Har iofs ett mobilabb. där sedan tidigare.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Monica o Robert skrev:
;................nu är det dags att ”knyta ihop säcken”.......
Lysande jobbat! Tack, Robert.

En sak som vi hade problem med när vi sa upp vårt Frihet nu i våras var att om man flyttar över sina telefonnr så är det den som står för huvudab som äger båda numren. Vi höll på i två månader att få det till rätt person igen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Nu behöver jag hjälp!
Direkt efter den 15 juni, då de ändrade EU-reglerna träder i kraft, kommer jag att skicka en förfrågan till ett antal operatörer med frågan om intresse finns för ett samarbetsavtal mellan operatören och Husbilsklubben.se

Problemet är att hitta en ansvarig för marknadsfrågor på varje företag.
Risken är annars att vår förfrågan drunknar någonstans inom det företaget.
Operatörerna gömmer sig bakom chatt eller web-mail vilket vi inte är intresserade av med vår förfrågan.
Vet du namnet på den person som är marknadsansvarig inom följande operatörer?
Comviq
halabop
hallon
MyBeat
Tele2
Telia
Tre
Vimla

Följande operatörer vet jag vem kontaktpersonen är:
fello
Telenor

Det är dessa 10 operatörer som kommer att få vår förfrågan.

Hoppas på din medverkan när det gäller kontaktpersoner.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Status:
Av de listade operatörerna är det bara AllTele och Universal Telecom som just nu inte har någon anpassning till EU-reglerna som skall börjar gälla den 15 juni.

Det finns ingen anledning att vänta in dem utan förfrågan kommer att sändas till 10 operatörer den 12 juni.

Den 15 juni publicerar jag den kartläggning som jag gjort över svenska operatörer. Mer information finns då på resp. operatörs hemsida.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Är det kanske någon av er som tipsat om kontakter eller någon annan som läser som har en personlig ingång till kontakt så skulle en dörröppnare (personlig initial kontakt) kunna ge en mer välvillig dialog hos leverantören...

Givetvis bara om Robert i så fall ser det som positivt och det fungerar i strategin. Agera nu inte på min tanke, kolla först med Robert!!!

Vi vill ju ha bästa möjliga utfall :)

Tack Robert för ditt arbete och engagemang!

/ Tommy
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Är det kanske någon av er som tipsat om kontakter eller någon annan som läser som har en personlig ingång till kontakt så skulle en dörröppnare (personlig initial kontakt) kunna ge en mer välvillig dialog hos leverantören...

Givetvis bara om Robert i så fall ser det som positivt och det fungerar i strategin. Agera nu inte på min tanke, kolla först med Robert!!!

Vi vill ju ha bästa möjliga utfall :)

Tack Robert för ditt arbete och engagemang!

/ Tommy

Det var meningen med min fråga, att få ett personnamn så att förfrågan inte drunknar i en analog eller digital papperskorg.
Jag har fått personnamn på alla och mail/brev går iväg den 12/6.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Visst kan vi ha hög förväntan på att vår förfrågan skall leda till ett bra avtal med någon operatör. Genomgången i avsnitt 1 - 8 har nog trissat upp förväntningarna.
I vår förfrågan begär vi "allt åt alla" men ber också operatören att meddela vilka punkter de inte kan uppfylla samt att de anger en alternativ lösning.

Förra förfrågan som skickades för ca 3 år sedan resulterade i att 1 av 8 operatörer svarade vilket ledde till avtalet SURF50 med Telenor.

Nu skickar vi en förfrågan till 10 operatörer.

Vad är realistiskt?
Att minst en operatör svarar och att det leder till ett avtal.
Tidsbegränsningen på 4 månader är svår att ta sig förbi, ev. obegränsad tid men med ett max.-tak för surfvolymen.
Förhoppningsvis får vi rabatten för 55+ att gälla alla.
Vi får hoppas på det bästa!
 
Toppen