• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT Automat m. farthållare

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Fiat 2016 Ducato 2,3L 148hp 3850kg m. Automatic o farthållare. (Sunlight)

:twitcy:Problem med växlingen i backar!:wideeyed:

T.e.x håller 100 kmt farthållare tillslagen, möter en kraftig stigning. Bilen fortsätter i växel 6 tills den kommer ner till 70 kmt innan den växlar ner till växel 5, vilket innebär att motorn tappar kraften för att fortsätta uppför stigningen.

Skall man inte kunna använda farthållaren i dessa stigningar?

För mig känns det som en programmerings åtgärd! Växlingen skall ske vid 90 kanske så kan fordonet fullfölja stigningen?

Finns det fler som har samma problem med min typ av bil o motor?

Har haft bilen på Hymer Ählm o Biörkelj. utan förändring, en medgav att de inte hade kompetens för växellådor och den andre hade justerat men utan förändring.
Problemet är att ha köpt husbil av företag som inte har egen motorverkstad (Fiat), i detta fallet Husvagnsexpo i Bromölla. Deras Fiat-verkstad tog det 6 mån att få kontakt med! Men även de hade inget nytt att komma med till min hjälp!

Hade hoppats att någon kontaktat Fiat i frågan, tydligen inte - det blev bara räkningen som gick vidare till Fiat (fast en av dem försökte debitera mig fast det gick via Fiat)?

Tacksam för tips och åsikter!
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Tja vad skall nan säga, när man läser alla inlägg om automat- eller robotlådan skulle jag nog inte satsa på en sådan, verkar inte färdigutvecklad....
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Glöm inte att trycka in "knappen för branta backar", så borde det gå alldeles galant i backarna. Vi är inne på vår andra husbil med Fiats automatlåda, fungerar alldeles förträffligt för oss. Vår nuvarande bil är på 3,5 ton med samma motor som du har. Vi, och särskilt min fru, är väldigt nöjda med automatlådan.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Äsch, vad är problemet. Robotlådan funkar perfekt. Det går väl inte att undvika att någon fått ett skitexemplar. Vad gäller hastigheten i uppförsbackar så brukar jag peta i femman vid behov och sedan växlar den upp igen till sexan. Jag körde i Ardennernas riktigt svåra berg mot Ardennes La Rose och robotlådan fick verkligen jobba. Funkade jättebra. Nu har vi kört 5000 mil.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Jag har ingen ny husbil, men en nyare opel astra som då å då tycker att jag skall växla upp ( visning i instrumentet ) trots att hastigheten är för låg, struntar i det .
Svågern klagade på att hans nya manuella husbil, Fiat 2.3 150 hkr 2017 visar jämt å ständigt uppväxling vid hastigheter som inte funkar, sk*t i det å kör som du tycker sa jag och kolla hellre momentan förbrukning enligt mätaren.
Men han är imponerad över hur pigg hans 150 hkr 2.3 är mot hans 2007 150 hkr 3.0 motor är !

Om robotautomaterna går att justera, ändra dem så att de inte ligger för länge på för hög växel, finns ingen vinst med segdragning på hög växel.

Min Opel Astra drar mer bränsle på växel 6 i hastigheter under 80 km/h, hastigheter mellan 55 och 80 km/h är växel 5 bäst, under 55 så är det si å så med växlarna.

Min gamla Fiat Ducato Burstner TD 2.5 1992 brukar ligga på 1.1 - 1.2 i snitt och maxar si så där 100 - 110 men går mest i max 90 då den låter som ett tröskverk över 85.
Men den rör på sig.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Min robotlåda växlar ner om det går tungt.
Däremot brukar jag lägga den i manuellt läge för 177hk motorn är så stark att den behöver växlas ner för tidigt. Att växla ner i 90kmh är kanske lite tidigt.
Helt klart är att robotlådan måste man lära sig att köra då upplever man den som en perfekt kombo till husbil.
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: FIAT Automat m. farthållare

En liten "dutt" på växelspaken så växlar den ner ett hack, räcker inte det ... en "dutt" till. Sedan sköter den uppväxlingen själv. Svårare än så är det inte :)
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Noterat samma sak med vår robotlåda på nya husbilen, men är nog inget fel och jag tror inte man kan göra samma jämförelse med en automatlåda i en personbil. Körning med tung husbil, som vilket annat tungt fordon som helst kräver en aktiv körning. Robotlådan får man se som en bekväm ersättning för den manuella vid "normal" körning. I brantare backar och stigningar, går jag över till manuell och kan på så sätt på egen hand ha kontroll på rätt växel och varvtal. Likaså i nedförslutningar, när man vill använda sig av motorbromsen istället för att slita på bromsbelägg. Beaktas bör ju att husbilen är byggd på ett motsvarande Fiat flaklastbilschassi, vilket normalt olastat har en tjänstevikt på ca 2000 kg. En husbilspåbyggnad medför att fordonet ("Fiatlastbilen") alltid genom sin livslängd kommer köras med maxlast. Motor och växellåda behöver således användas utifrån den förutsättningen och insikten.
 
Senast redigerad av en moderator:

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Jag är också medveten om att man kan växla manuellt, men är bilen försedd med farthållare och automatrobot så bör även denna fungera oavsett om den är monterad i en husbil eller bil med flak!.
FIAT ÄR NOG MEDVETNA OM VAD FORDONET OCH TEKNIKEN SKALL ANVÄNDAS IHOP MED.

Det är bara att ha viljan att programera om när det har blivit fel i föhållandet till husbil!

Datatekniken har kommit mycket längre än så, men efterfrågan är för stor så företagen behöver inte lyssna på kunderna för tillfället!

Min tanke med automrobot o farthållare och extra tjugo tusen var ju inte att jag skall behöva gå in manuellt i så enkla lägen!:mcride:

Mvh
STIG
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

O.T


Min gamla HB på MB-chassi med automat växlar t.o.m ner i nedförsbackarna och motorbromsar, för att hålla begärd fart med farthållaren, de ni :cool:
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Jag är också medveten om att man kan växla manuellt, men är bilen försedd med farthållare och automatrobot så bör även denna fungera oavsett om den är monterad i en husbil eller bil med flak!.
FIAT ÄR NOG MEDVETNA OM VAD FORDONET OCH TEKNIKEN SKALL ANVÄNDAS IHOP MED.

Det är bara att ha viljan att programera om när det har blivit fel i föhållandet till husbil!

Datatekniken har kommit mycket längre än så, men efterfrågan är för stor så företagen behöver inte lyssna på kunderna för tillfället!

Min tanke med automrobot o farthållare och extra tjugo tusen var ju inte att jag skall behöva gå in manuellt i så enkla lägen!:mcride:

Mvh
STIG

Du behöver inte gå i manuellt läge, du kan dutta spaken uppåt (minus) så växlar den ner. Det är väl inte så svårt jobb? Robotlådan fungerar utmärkt även nerför med rejäl motorbroms om det behövs.

Jag har dessutom testat min låda ganska rejält med farthållaren och inte har den gått ned i så låga varv innan den har växlat ner. Definitivt inte besvärande.
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Blir motorvarvet för lågt i en uppförsbacke brukar vi bara trycka på gasen, så växlar automatlådan upp en växel. Enkelt och behändigt. Varken motorn eller kopplingen lär tycka om ett allt för lågt motorvarv. Anpassar man sig till automatlådan och låter den arbeta på normala motorvarv lär den hålla mycket länge.
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Jag är också medveten om att man kan växla manuellt, men är bilen försedd med farthållare och automatrobot så bör även denna fungera oavsett om den är monterad i en husbil eller bil med flak!.
FIAT ÄR NOG MEDVETNA OM VAD FORDONET OCH TEKNIKEN SKALL ANVÄNDAS IHOP MED.

Det är bara att ha viljan att programera om när det har blivit fel i föhållandet till husbil!

Datatekniken har kommit mycket längre än så, men efterfrågan är för stor så företagen behöver inte lyssna på kunderna för tillfället!

Min tanke med automrobot o farthållare och extra tjugo tusen var ju inte att jag skall behöva gå in manuellt i så enkla lägen!:mcride:

Mvh
STIG

Tacksam för tips och åsikter - jag delgav bara min åsikt och det är att man inte kan/ska åka in med en maxlastad lastbil/husbil och farthållare inställd på 100km/h och förvänta sig att den ska bete sig som en automatväxlad personbil och spurta upp för den branta backen. Om en del "duttar" med växelspaken så vill jag också påstå att man växlar manuellt. Om man som jag gått körkortsutbildning för alla tunga behörigheter, så hör det till grunderna att man lär sig att ha rätt växel in i en stigning för att få ut maximal effekt och prestanda. Automatlådan gör sig bäst i stadstrafik och korsningar. Visst fungerar den i uppförbackar också, men ju närmare maxlast man har så sackar naturligtvis både varvtal och växlingsförmåga för automaten. Jag väljer att tillämpa dynamisk körning och på så vis skona motor och växellåda. Jag får hoppas att verkstaden kan justera automatlådan som du önskar ha den. Med vänlig hälsning, Håkan
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Från Volvo lastbilar:
ALLA VÄGAR MEMORERAS MED I-SEE

På vilken rutt kan du spara mest bränsle? I-See memorerar och lagrar alla backar i en central databas så att andra lastbilar kan dra nytta av informationen. Med hjälp av dessa uppgifter undviker föraren onödiga växlingar eftersom lastbilen reagerar automatiskt på lutningar under körningen. Utan kartor eller GPS.

Vi har en bit kvar till detta, och kan inte förvänta oss att en "simpel" farthållare kan veta ett det kommer en backe.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Når min Flair på Iveco fikk montert hengerfeste oppdaterte de samtidig programvaren i Agile lådan for totalvekt 10 tonn. Men jeg har ikke kjørt samme bil uten denne endringen. Roboten vekslet ned like før jeg ville gjort det om jeg hadde kjørt manuellt i motbakker.

Mulig andre og har en slik parameter i oppsettet, men at denne ikke blir oppdatert og står på en "normalvekt" for transporter selv i en husbil som veier rundt totalvekten for transporteren.
 
F

F.d. 51481

Guest
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Så, är alla överens om att automat/robotlådan alltid gör rätt ?

Vill bara veta.



Jag har samma problem med automaten. Ligger och kör på 6an i 100/h med farthållaren, sen kommer en backe och den växlar INTE ner. istället börjar den kämpa så att bilen "hoppar". Så då brukar jag trycka gasen i botten så växlar den ner till 5an eller 4an vilket är betydligt lämpligare växelval för uppdraget att ta oss upp för backen. Gör ingen skillnad om den där knappen för "tung last i backar" är intryckt.

Edit: Kan tillägga att jag annars är väldigt nöjd med denna automatrobot och skulle aldrig välja en manuell framför denna.
 
Senast redigerad av en moderator:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Jag tycker automaten är mycket bra men kan hålla med om att om de ville så vore det möjligt att programmera nerväxling då farthållaren t ex inte klarar att hålla 10 km under inställd hastighet. Jag tror dock inte att fiat har någon programmering mellan låda och farthållare.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Jag har samma problem med automaten. Ligger och kör på 6an i 100/h med farthållaren, sen kommer en backe och den växlar INTE ner. istället börjar den kämpa så att bilen "hoppar". Så då brukar jag trycka gasen i botten så växlar den ner till 5an eller 4an vilket är betydligt lämpligare växelval för uppdraget att ta oss upp för backen. Gör ingen skillnad om den där knappen för "tung last i backar" är intryckt.

Edit: Kan tillägga att jag annars är väldigt nöjd med denna automatrobot och skulle aldrig välja en manuell framför denna.

Undrar vad problemet ligger eftersom på min bil växlar automaten ner o upp efter vad som behövs. Alltså helt problemfritt.
Däremot är det en fördel att peta till växelspaken lite tidigare i backen för att hjälpa bilen med bättre vrid lite tidigare.
Om din bil inte växlar ner är det förmodligen ett fel.
 
Toppen