• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reningsverket Ystad

F

F.d. 53150

Guest
Hej nu sker en stor förändring vid reningsverket i Ystad. Den stora gräsytan blir bara för personbilar och husbilarna blir förvisade till den smala remsan mellan rv 9 och grusvägen.Innan vi åkte därifrån pratade jag med en från kommunen.som sa att detta kom från brandmyndigheten.Vad tycker ni om det?
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Reningsverket Ystad

Jag tror inte brandkåren kan bestämma över en parkering.
Detta område ägs av en stiftelse så jag tror att varken kommun eller brandkår kan göra något åt det.
Vad jag hört så är området ägnat för rekreation.
Det är väl ett försök från kommunen att stänga området för husbilar.
Har än idag svårt att förstå hur vi kunde utnämna Ystad till husbilsvänligaste kommun.
 
F

F.d. 53150

Guest
Sv: Reningsverket Ystad

Hej jag vet inte om kommunen kan göra något, men igår förmiddag påbörjade kommunens personal att köra bort husbilar från nämnda område och placerade ut trästockar för att markera husbilsplatserna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Reningsverket Ystad

Hmmm, verkar bli som många andra ställen numera....
Sudda bort från GPS'en och åka någon annan stans. Jag tror det sitter en punkt även i en gammal kartbok som fortfarande hänger med på resorna. Får väl försöka att sudda även där eller dra ett rött sträck :mad:.

M.v.h. JANKRO.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Reningsverket Ystad

Är det strandskyddet som poppat upp igen? Det pratades för ett par år sen att man var tvungen att inskränka parkeringen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Reningsverket Ystad

En tröst är väl att det är den plana delen av området som blir kvar för husbilar. Den del som ligger inuti grusvägsrundkörseln lutade ju ganska mycket, speciellt närmast sjön, där rejäla anordningar behövdes för att stå plant.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
295
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Sv: Reningsverket Ystad

Hej nu sker en stor förändring vid reningsverket i Ystad. Den stora gräsytan blir bara för personbilar och husbilarna blir förvisade till den smala remsan mellan rv 9 och grusvägen.Innan vi åkte därifrån pratade jag med en från kommunen.som sa att detta kom från brandmyndigheten.Vad tycker ni om det?

Jag fotade detta arbete som utförs med prima björkved.
Tror inte på brandmyndigheten dom är alldeles för intelligenta
Med tanke på utförandet verkar det vara ett politiskt!!!!!
 

Bilagor

  • 1 Ställplatsbygge i Ystad.JPG
    1 Ställplatsbygge i Ystad.JPG
    3 MB · Visningar: 73
  • 2 Ställplatsbygge i Ystad 2017 .JPG
    2 Ställplatsbygge i Ystad 2017 .JPG
    3,2 MB · Visningar: 32
  • 3 Ställplatsbygge i Ystad 2017 .JPG
    3 Ställplatsbygge i Ystad 2017 .JPG
    2,9 MB · Visningar: 27
S

Sören-6830

Guest
Sv: Reningsverket Ystad

I en av de senaste tyska husbilstidningarna har man kollat hur utvecklingen ser ut i Tyskland.

Antalet ställplatser har de senaste åren vuxit så idag går det betydligt färre husbilar per ställplats än det gjorde för 20 år sedan.

1997 gick det ca 598 husbilar per ställplats och 2017 ca 127 bilar.

Ca-antalet ställplatser 2017 är 3 500, vardera med plats för 15-20 bilar, antalet bilar ca 450 000.

Vi kan ju bara hoppas att utvecklingen hos oss går åt samma håll.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Reningsverket Ystad

Vi är för många idag. Kommer bara bli flera åtgärder av det här slaget tror jag.

Visst är det så. Det har gått väldigt fort också. Vi måste också vara ärliga och inse att husbilsturister kanske inte är de som spenderar särskilt mycket på de platser som besöks. Vi kommer med egen restaurang och hotell. Vi kräver en massa också. Gratis skall det vara att fylla dricksvatten och tömma avfallet.

Dessutom är vi stora. För stora för parkeringsplatser. Uppradade vid en strand är vi tillräckligt stora för att fylla utsikten.

Jag gillar naturligtvis inte att vi inte är välkomna överallt men jag förstår till en del varför det blir så här.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Reningsverket Ystad

Det finns visst drygt 4,4 miljoner personbilar i trafik i Sverige varav 83000 husbilar (siffrorna väldigt ungefärliga, snabbgooglade) då borde ju cirka 2 procent av alla parkeringsplatser vara lämpade för husbilar, Ställplatser med viss service och vanliga parkeringsplatser avsedda för husbilar. Lämpligt vore om informationstavlor vid infarten till en stad innehöll uppgifter om eventuell ställplats eller rekommenderad parkeringsplats för husbilar. Parkeringsavgift bör vara samma som för personbilar, möjligen något högre då vi behöver större plats.Ställplats givetsvis högre avgift beroende på serviceinnehåll.
Kommunerna försöker ju ofta behandla oss som SD, dvs låtsas att vi inte finns. I Mariestad har vi 2 fina ställplatser (den ena var fullbelagd ikväll) men dåligt med information om var man skall parkera om man inte behöver ställplats service, eller bara vill parkera ett par timmar för stadsbesök.
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Reningsverket Ystad

Körde förbi reningsverket igår och dålig stockarna i en hög vid infarten, där var fullt och vi körde vidare till vår favoritplats i Kåseberga! Mvh Birgittha och Mats
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Reningsverket Ystad

Kan dom inte byta namn att stå vid ett Reningsverk låter inte så tilltalande ??
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Reningsverket Ystad

Om det så kostade 400:-/natt på närmaste camping skulle jag välja den. Begriper inte att vi anses så skitiga att vi måste stå vid ett reningsverk.

Kan någon berätta för mig vad det jag inte förstår efter 20 år med husbil.
:confused:
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Sv: Reningsverket Ystad

Om det nu är så att det är Ystads kommun som har begränsat användningsutrymmet genom att lägga ut stockar, med vilken rätt gör de det om marken tillhör en stiftelse?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Reningsverket Ystad

Om det så kostade 400:-/natt på närmaste camping skulle jag välja den. Begriper inte att vi anses så skitiga att vi måste stå vid ett reningsverk.

Kan någon berätta för mig vad det jag inte förstår efter 20 år med husbil.
:confused:

Utmärkt, då blir det bättre plats för oss som gillar platsen.

Kanske är det utsikten från bilen över havet som är grejen med platsen. Det är få campingar som kan erbjuda en utsikt över en obruten horisontlinje. I Ystad finns ingen vad jag vet, inte ens för 400:- natten.

Jag tror inte vi anses så skitiga att vi måste stå vid reningsverket. Det är snarare tvärt om, det är husbilisterna som väljer platsen och nu tycks Ystad kommun anse att vi skall bort därifrån. Kanske anser kommunen att vi är för renliga?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Reningsverket Ystad

Har du, eller någon annan som besökt platsen, bilder därifrån. Börjar förstå att just beteckningen "reningsverket" kan vilseleda. Låter inte som en plats där man grillar och gottar sig. Kan någon ta mig ur villfarelsen och visa bilder därifrån. Inte bara utsikten.:confused:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Reningsverket Ystad

Det ser ju väldigt trevligt ut. Ser inget "reningsverk". Varför kallas platsen så??
Då jag hör det namnet så ser jag framför mig ett antal slamavskillningskanaler intill platsen och en mindre angenäm doft.

Jisses så fel det tydligen kan bli.
:rolleyes:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Reningsverket Ystad

Alve, ytan man står på ligger granne med ett reningsverk.
Vi var där förra året och jag kände inga dofter från mer är havet, om vi hade tur eller inte just den gången vet jag inte, men på dofterna jag inte kände kunde jag inte avgöra om det är ett reningsverk för vodka, eller nummer två, jag får helt enkelt leva i ovisshet. :D

Om man gillar en plats nära havet utan några mängder av service man ändå inte behöver, så är detta ett ställe väl värt att besöka, till och med värt att ställa på husbilen för en sån plats enligt mig. ;)

mvh jocke
 
Toppen