• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

24 V i bilen och 12 V i husvagn?

F

F.d. 54808

Guest
Om jag drar husvagnen med en lastbil 24 V och vill ladda batteriet i husvagnen 12V under färd.

Vad finns det för alternativ?
Har hört att det skulle funka med en MPPT regulator, som är avsedd för solceller.

Om det är så, går det att ha två olika källor till den (24 V från lastbilen ibland och en solcell på husvagnen) för att ladda batteriet i husvagnen?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 24 V i bilen och 12 V i husvagn?

I vår Toyota Land Cruiser BJ45 (1980-talet) monterade vi en separat 12 V-generator och ett "buffert-batteri" för att försörja bilstereo, komm-radio samt husvagnsbelysning och -laddning.

Fungerade perekt.

Pålle
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 24 V i bilen och 12 V i husvagn?

En MPPT er ikke helt fel, men en må sørge for at solpanel er frakoblet når en mater fra bilen. En vender eller noen Anderson 50A kontakter gjør det hele enkelt. Husk å merke kontaktene da de kjønnsløse.

Har sett løsningen i bruk her i Austalia, en kontakt for batteriet skrudd fast på draget en kabel fra solpanel henger ned ved siden av denne og en løskabel med Anderson i begge ender over til en kontakt skrudd fast ved draget på bilen.


Riktig innkjøp og du er nede på mellom 5 og 10 kr pr Anderson kontakt. Selv kjøper jeg slike på ebay i 10 pakk. 50 A er hva de er konstruert for å kunne bryte, hva de tåler av kontinuerlig belasning er høyere.
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Sv: 24 V i bilen och 12 V i husvagn?

Hej
En fulösning kan vara att ta ut 12volt vid batterierna. Lastbilar har två 12 volts batterier så mellan jord - och första batteriet är det 12 volt.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 24 V i bilen och 12 V i husvagn?

Ja det är ett mycket bra sätt att snabbt förstöra sina batterier. så NEJ.

En Mppt regulator låter nog som bästa alternativet eller en 12 generator som kan ge 12 i kabeln till släpet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 24 V i bilen och 12 V i husvagn?

Har tenkt gjennom problemstillingen en gang til og kommet til en mye enklere løsning!

Det en trenger er 2 dioder og MPPT regulator. Diodene settet inn i matnngen fra lastbil og solpanel slik at det ikke blir matning tilbake. Viktigste parameter for diodevalg er hvor mange Amp en trenger. Over 20 A stiger prisen drastisk, elfa har 20 A til under 10 kr, men det finnes en billig 40A https://www.elfa.se/sv/likriktardio...&page=5&origPos=241&origPageSize=50&simi=97.0 denne burde klare seg i dette prosjektet.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 24 V i bilen och 12 V i husvagn?

Ja Knut så gjorde jag på min buss. Tänk på att dioden blir varm och måste monteras på en kylplatta. I mitt fall tog jag en diod avesdd till en svets.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 24 V i bilen och 12 V i husvagn?

Ja Juan, det kan lønne seg å monter TO-220 kannene på en kjøleflate. Eller bedre bruke mer brutale dioder med pressfit eller boltefeste. Pressfit dioder finnes og i dynamoen, 3 som passer for denne bruken og 3 med motsatt retning.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 24 V i bilen och 12 V i husvagn?

absolut, men i min buss kommer jag att montera in en 12v generator okså. Sedan bort med problem.
Att koppla en husvagn till en lastbil kanske ebn gång kanske inte lönar sig, men händer det ofta så en tur till skroten och ta en gammal generator med rätt remmskiva och fästanordning. några timmars svärande och lite borrande sâ är det fixat. lastbilar har ju gott om plats.
 
F

F.d. 56037

Guest
Sv: 24 V i bilen och 12 V i husvagn?

det finns en omvandlare som passer i en vanlig 7polig släpvagnskontak
jag har en sån som jag använde på min landcruiser som var 24volt
den satte man bara i släpvangnskotakten och släpets kontakt i andra änden
ca 15cm lång
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: 24 V i bilen och 12 V i husvagn?

Det var många bud, men jag ska bara resa några gånger så det får bli något enkelt.
Kom på att jag har några 24 V inverters till min husbuss, som jag kan låna och dra en vanlig skarvkabel för 220 V mellan lastbil och husvagnens elintag, så får original batteriladdare ladda i husvagnen.
 
Toppen