• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tack för ditt tålamod Anders, vänligt att du hörde av dig. Jag förstår din logik ovan men i.o.m. att jag aldrig har upplevt den typ av inställning i praktiken, det är inte så enkelt att ta till mig allt bara rakt av. Hinner inte idag, men imorgon ska jag knappa in SOC 95% och 90% (utan Volt avgränsningar, dessa fälten lämnar jag som noll), ska starta t.ex. dammsugaren och andra förbrukare och se förändringar på BMV'n. Efter det borde jag få bättre förståelse i och med den praktiska delen och sen stänger jag tråden...

Ok. Men du bör nog ha en övre volt-gräns också, så småningom OM något skulle gå fel med SOC-beräkningen, för skyddets skull. Nu har ju dina batterier BMS men ändå hälsosamt att inte gå för högt i spänning i onödan.

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Vi som har varit med och följd hela denna trad, och det är säkert väldigt många, ställer oss frågan om installationen av LIFEYPO4 verkligen behöver vara så omständligt och komplicerad så som Ranko hanterar detta. Det verkar finnas många osäkerhetsaspekter i projektet. MEN.. läser man Anders beskrivning så verkar det vara inte lika oklart. Likaså när man luskar lite i tex tyska, norska, engelska forum som handlar om LFP installationer. Nästan som "byta från Gel/AMG til LFP" och tuta och kör ( lite förenklat). Min fråga är, efter att ha följd hela traden, är det verkligen så kunskapskrävande som det verkar eller kan jag, som inte är eltekniker/Ingenjör klara att byta från bly till LFP på egen hand?
Klaus:confused:
Grejen är att om man vill ha ut max ut batterierna och vill ha livslängden som det görs reklam för så är det betydligt mer krångligt än det som skrivs här, mycket mer.

Man ska köpa Li för att man vill ha snabb laddning låg vikt, och glöm inte att batteriet ej är lämpligt i kyla, man måste alltså tillföra värmeenergi om det är minusgrader innan man laddar och gärna innan man använder det.

Det är därför ofta en modern laptop inte gärna startar i kyla speciellt känsliga är macar som är gjorda i aluminium vilken leder värme/kyla ypperligt, i Tesla har man värme på om man parkerar i kyla dvs inget för norra Sverige:)

Så ja, det är en oslipat energipaket som kräver lite för att runda av hörnen därav att det säljs fördiga paket dyrt som ersättare men dom har också sina begränsningar oftast, tex kyla tror jag att få klarar.

Early adopters kör Li idag, annars är ett vasst fint AGM Start/Stop batteri bättre laddas i stort sätt lika snabbt men tål misshandel på alla sätt eller Gel om man ej kräver snabbladdning.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Nu börjar det brännas, men enligt Anders kan man inte ställa BMV på undre gräns (strider mot SOC 95% - SOC 90%) i att göra följande:

Om du kan programmera din BMW-702 att sluta ett relä vid säg över 11 volt och öppna vid 14,5 volt

Det är allt vad min fråga handlade om och om inte detta går att åstadkomma med BMV - Cyrix off/on inställningen, då är följdfråga "hur gör man då"?

Jag ville så gärna ha det teoretiska på "pappret" innan jag börjar pilla med inställningar i BMV'n. Sen var tanken att finjustera inställningar och slippa titta för jämnan i BMV'n ovanför dörren!
Vet inte vad "Clear voltage relay" betyder men de andra två borde vara när den klipper resp slår till.

Se till att du har laddning på dvs över 13,7 volt på någon sida av reläet.

Du har vad jag förstår en lysdiod på cyrix, sätt dig och lek med den övre gränsen först"high" gissar jag, är batteriet på 14 volt och du sätter high på 13,5 volt så borde den öppna relät, dvs du simulerar att 13,5 är fulladdat.

När du har koll på denna så sätter du high till den spänning du vill ladda till, minska sedan med dina 5-10% (1 volt) och du har din low.

Frånslag är alltså rätt rakt på, tillslag är lite tårta på tårta, Cyrix slår själv på vid 13,7 volt dvs när laddning startar men BMV överrider detta och stänger av över din "high".

Men jag gissar lite, Victron verkar inte vara så jättebra på dokumentation iallafall inte lätt att hitta.

Kanske lättast att sätta en multimeter på BMVs relä utgång och lära dig den först, dvs ta en sak i taget!
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

annars är ett vasst fint AGM Start/Stop batteri bättre laddas i stort sätt lika snabbt men tål misshandel på alla sätt eller Gel om man ej kräver snabbladdning.


Har siden 2004 kjørt med Votronic battericomputer i 5 husbiler, ved førerplassen, og vært meget opptatt av ladestrøm, ladetid og innhold på batteribanken. Kjørt med kvalitets batterier fra Sønnak/Exxide. Syre, Agm og sist Gel.

Ingen av de gamle teknologiene er engang i nærheten av den korte ladetid som ett std lade system klarer på LiFePO4 fra alternativ energi med BMS innebygget. Jeg har på min husbil byttet på enkleste metode ut/inn(har en gammel Ctek dual fra tidligere), og det er en fullstendig annen verden med lading og strøm ombord.
Vil også si at med all gammel teknologi så faller spenningen sterkt når man tapper batteriet, med lithium så er den hos meg konstant 13,2 og 13,1 med stor belastning.

Så Ulla & Klaus, dere trenger ikke være elektro ingeniører for å forbedre lading og strømsystemet radikalt.

Men om man ønsker å optimalisere og maksimere til yttergrensen av hva teknologien klarer på LiFePO4 så bør man være ingeniør, men hos meg er det nå så utrolig bra at det holder med den enkle varianten.
:)
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Bra skrivet, dock att spänningen är hög och konstant har nog ingen praktiskt betydelse då allt i bilen fungerar mellan ca 12-15 volt, allt mellan där är alltså helt ok.

Att spänningen inte förändras är faktiskt en liten nackdel om man vill mäta skicket map spänningen, dvs strömmätning blir ett måste, jämför med en bil som har en tankmätare i form av en lampa för reservtank då blir färddator ett måste om man ska kunna planera resorna.

Men som sagt, en nackdel som nämnt kan man oftast lösa på ett annat sätt och få samma eller bättre funktion men det kanske inte blir enklare alltid.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag installerade 50% laddade Li-batterier på Hisingen i fredags, installerade Li-Booster (25 Amp laddning under färd), blev klar 23:30 och sen körde till vår P-plats ca 1 mil söderut. Igår gjorde vi en måste-shopping-runda kanske 2 mil sammanlagt med motorn igång under ca en timma. Verkar som att batterierna blev fulladdade på dom relativt korta turerna enligt vad BMV visade i displayen. Kan detta verkligen stämma? I så fall ångrar jag inte ett endaste öre som dessa batterier med tillbehör har kostat oss :wideeyed: Fantastiskt!

Men du bör nog ha en övre volt-gräns också, så småningom OM något skulle gå fel med SOC-beräkningen, för skyddets skull. Nu har ju dina batterier BMS men ändå hälsosamt att inte gå för högt i spänning i onödan.
Anders, din kommentar ovan låter bra. Jag har ställt om sol-regulator & Booster'n efter SKANBAT's tips om maxladdning för hans batterier till max 14,6 V. 230 V laddare ligger dock lägre, på 13,8 V.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag avsåg i bmv. Spelar ingen roll vad du har i regulatorerna, bmv klipper vid 95% eller t.ex. 14,2. Det är ju själva poängen. Repetera, som sagt

Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Nedanstående ska testas imorgon (till att börja med):

ALARM (buzzer/zummer ljud i BMV'n):
Jag vill gärna ha alarm (ljudindikator) i samband med att något inträffar, t.ex. gränsen nås för laddning-start eller laddning-stopp, samt för värmeläget "någonstans"! Det finns nämligen inga temp.givare någonstans... Detta kommer jag att "nolla" nästa gång.

RELAY (Relä):
Relät ska tillsluta (dvs. stoppa laddning) vid 95% laddat, eller 14,2 V spänning.
Relät ska "öppna" för laddning när spänningen har sjunkit till 90% av batterikapaciteten, eller i Volt räknat vid 13,2 V.

Morgondagens uppgift är alltså att se till att batterierna är laddade till 100% (vilket jag vet att dom ÄR), för att jag sedan ska starta alla tillgängliga elförbrukare (dammsugare, TV, kyl, vattenpumpen, m.m.) som ska hjälpa mig att sänka spänning till 90% eller i Volt räknat under 13,2 Volt. BMV ska då också avge ljud i samband med spänningsfallet... osv...
Bra med ljud i fall jag skulle "somna" efter alla hemska och sömnlösa nätter pga LFP installationen. :msn_cry::msn_cry::msn_cry:
 

Bilagor

  • BMV-test-1.jpg
    BMV-test-1.jpg
    326,6 KB · Visningar: 10

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Visst beställde du BMS i dina batterier, hur fungerar den har du fått informtion från leverantören om det?

Varför jag frågar är då du klipper laddningen så tidigt(14,2V), kommer verkligen BMS speciellt map balansering att fungera då?
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Vet ej Mikael, jag betraktar batterier som om dom vore utan BMS och vill gärna ha kontrollen själv. BMS ser jag som sekundär bevakning, fall-i-fall jag skulle missa något, eller något i min elektronik skulle gå sönder och riskera LFP's "hälsa".

SPESIFIKASJONER
  • Lengde: 305mm / Bredde: 120mm / Høyde: 185mm
  • Tilkobling: Andersson ladehanske er inkl.
  • Vekt: ca 12,5KG
  • Nominell spenning: 12,8V (13,2V hvilespenning)
  • Nominell kapasitet: 100AH (minimum)
  • Tilgjengelig energi: 1280Wt (Watt timer)
  • Antall utladinger 100% DOD: ca 2000 @1C (100A belastning)
  • Antall utladinger 80% DOD: ca 3000 @1C (100A belastning)
  • Selvutlading pr.mnd: ca 3%
  • Lademotakelighet: 100% @0,5C (50A) / 96-99% @1C (100A)
  • Anbefalt ladespenning: 14,6V +- 0,2V
  • Anbefalt lademetode: 50A til 14,6V, deretter 14,6V til 0,02C (2A) (CC/CV)
  • Anbefalt ladestrøm: 50A
  • Maks ladestrøm: 100A
  • Maks ladespenning hvor BMS bryter: 15,2V +-0,2V
  • Maks kontinuerlig forbruk: 100A (1280W)
  • Maks anbefalt kontinuerlig forbruk: 80A (1024W)
  • Maks forbruk (2 sekunder): 300A (3840W)
  • Minimum spenning hvor BMS bryter: 8V
  • Anbefalt temperatur ved lading: 0 > 45 grader
  • Anbefalt brukstemperatur: -20 > 60 grader
  • Anbefalt lagringstemperatur: 0 > 40 grader
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

...Min fråga är, efter att ha följd hela traden, är det verkligen så kunskapskrävande som det verkar eller kan jag, som inte är eltekniker/Ingenjör klara att byta från bly till LFP på egen hand?
Klaus:confused:
Svar på din fråga Klaus: du behöver inte vara el-kunnig för att byta själv till LFP. Här kan du läsa mer om det:

Våre lithium batterier...
  • er bygget av prismatiske LiFePo4 celler, som er den aller mest stabile og sikre lithiumcella.
  • er miljøvennlige og inneholder ingen skadelige stoffer for miljøet.
  • reduserer vekten ca 75% sammenlignet med blybatterier, størrelsen er ca 50% av vanlige batterier, og de har en levetid som er inntil fem ganger lengre.
  • lades vesentlig raskere en blybatterier, de fleste av våre batterier kan lades fra tomt til fulladet på 2-3 timer.
  • har en meget avansert BMS (Battery Management System) innebygget, dette for å sikre maksimal levetid og sikkerhet. BMS`en beskytter mot kortslutning, overlading og for høy temperatur og skrur av batteriet dersom noe uforutsett skulle skje.
  • har over dobbelt så mye tilgjengelig kapasitet sammenlignetmed vanlige blybatterier. Jo større belastning, jo større blir forskjellen. Eksempel: Dersom man tapper 80Amp fra et 100Ah lithium batteri vil dette fungerei en drøy time. Skal man belaste blybatterier tilsvarende trenger man et batteri på 3-400Ah for å oppnå samme driftstid.
  • reduserer årlige batterikostnader med inntil 50% vs. syrebatterier, dette takket være lang livssyklus og den innebygde BMSèn som beskytter batteriet.
  • kan erstatte blybatterier direkte og kan derfor lades med de aller fleste elektroniske batteriladere med sluttspenning på +/- 14,6V.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Vet ej Mikael, jag betraktar batterier som om dom vore utan BMS och vill gärna ha kontrollen själv. BMS ser jag som sekundär bevakning, fall-i-fall jag skulle missa något, eller något i min elektronik skulle gå sönder och riskera LFP's "hälsa".

SPESIFIKASJONER
  • Lengde: 305mm / Bredde: 120mm / Høyde: 185mm
  • Tilkobling: Andersson ladehanske er inkl.
  • Vekt: ca 12,5KG
  • Nominell spenning: 12,8V (13,2V hvilespenning)
  • Nominell kapasitet: 100AH (minimum)
  • Tilgjengelig energi: 1280Wt (Watt timer)
  • Antall utladinger 100% DOD: ca 2000 @1C (100A belastning)
  • Antall utladinger 80% DOD: ca 3000 @1C (100A belastning)
  • Selvutlading pr.mnd: ca 3%
  • Lademotakelighet: 100% @0,5C (50A) / 96-99% @1C (100A)
  • Anbefalt ladespenning: 14,6V +- 0,2V
  • Anbefalt lademetode: 50A til 14,6V, deretter 14,6V til 0,02C (2A) (CC/CV)
  • Anbefalt ladestrøm: 50A
  • Maks ladestrøm: 100A
  • Maks ladespenning hvor BMS bryter: 15,2V +-0,2V
  • Maks kontinuerlig forbruk: 100A (1280W)
  • Maks anbefalt kontinuerlig forbruk: 80A (1024W)
  • Maks forbruk (2 sekunder): 300A (3840W)
  • Minimum spenning hvor BMS bryter: 8V
  • Anbefalt temperatur ved lading: 0 > 45 grader
  • Anbefalt brukstemperatur: -20 > 60 grader
  • Anbefalt lagringstemperatur: 0 > 40 grader
Detta skulle jag tro betyder att BMS map balansering kräver 14,6V laddspänning och att man skall mata 2A i laddström tills den är i närheten av 0 A, dvs att alla cellerna är i balans då ingen ström varken bränns bort eller tillförs cellerna.

Kort, BMS kommer troligen inte att kunna balansera om du inte då och då laddar till 14,6 volt, detta behöver du alltså inte göra varje gång du laddar men det är ingen nackdel heller skulle jag vilja påstå!

Men prata med Norrmännen för säkerhetsskull, fråga dom om du skall ladda med 14.6 volt 2A eller tills strömmen är runt 0A.

Detta är det jag går på, rätt eller fel:)
Anbefalt lademetode: 50A til 14,6V, deretter 14,6V til 0,02C (2A) (CC/CV)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Har redan frågat och fick svar 14,6 V (inget om 2V) vartefter jag ställde in även solcellsregulatorn och DC/DC konvertern. Waeco's 230 V laddare har jag ställt däremot på bara 13,8 V laddning på inrådan av Dometic teknikern. Han menade på att detta skulle vara skonsamast för LFP när man står uppkopplad längre tid typ på ställplatser utomlands. Min tanke är att sluta köpa ström i framtiden, jag släpar hellre med mig vår Honda generator på 2 kW och sköter mig själv framöver. Vi betalade för el i vintras ca 3 700:- SEK pga missödet med våra gamla AGM batterier... Aldrig mer!

Egentligen när jag tänker efter, det kanske går numera att ladda med bilens generator då motorn är igång, även vid stillastående. DC/DC Booster på 25 Amp kanske duger lika bra som Honda(?), frågan är bara hur mycket den ger på låga varv och under vilken tid? Avgasrening är betydligt skonsammare för miljön och diesel finns alltid. Måste testas!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag tror att man räknar på att LFP ska hålla i 20 år och att AGM håller bara i 10 år (50% av 20). Allt hänger på hur man använder och hanterar sina batterier. Jag lyckades ta livet av två fantastiskt fina kvalitets-AGM på bara 2 år. Hade jag vetat då vad jag vet nu, hmmm... Alltid lätt att vara efterklok när man väl har facit i hand!
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Har redan frågat och fick svar 14,6 V (inget om 2V) vartefter jag ställde in även solcellsregulatorn och DC/DC konvertern. Waeco's 230 V laddare har jag ställt däremot på bara 13,8 V laddning på inrådan av Dometic teknikern. Han menade på att detta skulle vara skonsamast för LFP när man står uppkopplad längre tid typ på ställplatser utomlands. Min tanke är att sluta köpa ström i framtiden, jag släpar hellre med mig vår Honda generator på 2 kW och sköter mig själv framöver. Vi betalade för el i vintras ca 3 700:- SEK pga missödet med våra gamla AGM batterier... Aldrig mer!

Egentligen när jag tänker efter, det kanske går numera att ladda med bilens generator då motorn är igång, även vid stillastående. DC/DC Booster på 25 Amp kanske duger lika bra som Honda(?), frågan är bara hur mycket den ger på låga varv och under vilken tid? Avgasrening är betydligt skonsammare för miljön och diesel finns alltid. Måste testas!
Nja, skonsammare var ett vagt ord, men map batteriets funktion så blir det knappast batteriet bättre du inte balanserar cellerna istället.

Max 2A är viktigt då antagligen kan ej BMS balanseringsfunktion bränna bort mer vilket gör att laddar man med mer DÅ förstör man cellerna då BMS ej kan hantera mer och kanske tom går sönder av värmeutvecklingen.

Men kolla med dom som sålt batteriet, inte en Dometic tekniker!

Beträffade ladda så laddar jag alltid med motorn, men vi fricampar så ingen blir stört av att man kör motorn i 1-2 timmar varje morgon vintertid, sommartid är aldrig strömmen ett problem för oss.

Man ska inte släpa med sig mer än man måste ha, man ska göra allt så enkelt det bara går.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag tror att man räknar på att LFP ska hålla i 20 år och att AGM håller bara i 10 år (50% av 20). Allt hänger på hur man använder och hanterar sina batterier. Jag lyckades ta livet av två fantastiskt fina kvalitets-AGM på bara 2 år. Hade jag vetat då vad jag vet nu, hmmm... Alltid lätt att vara efterklok när man väl har facit i hand!
så hade du inte pajat dina AGM batterier, dvs kunskap är alltid viktigare än teknik.

Samma som med BMS, gör inte om AGM misstaget där, använd BMS som den skall användas dvs inte som överströmskydd eller överladdningsskydd utan balansering!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen