• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel

kalle43

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9798
Medlemskap
2024
Hej alla Hb åkare. Vilken diesel tycker ni er bil går bäst på för det finns några att välja på.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Diesel

Nere i Europa kan man ofta välja mellan två olika kvaliteter av diesel på mackarna. Är det någon här som vet vad som skiljer mellan dom.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Hur är det i Finland finns det inte 2 sorters diesel. En billigare än den andra.
Hur ser man skillnad eller märks det på nåt sätt. Förresten är det inte så i Norge också.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Den billigare, brännoljan som finns på mackarna heter polttoöljy på finska.
Brännoljan har en tillsats av färgämnen för att kunna spåras vid en kontroll, då den ju inte får användas i fordonstrafik.
Blir man ertappad med det bränslet i tanken i Finland är det nog bara att direkt lämna över nycklarna till polisen och åka taxi från platsen.
//Kjell
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Diesel

Alldeles riktigt.Brännolja eller polttoöljy på finska.Den är vanlig diesel men oskattad därför färgämne isatt.Får användas endast i jordbruk och arbetsmaskiner.Annars dryga böter.För övrigt finns det blankdiesel,City diesel,
Pro diesel.City diesel har liten blandnig av växtoljor för att vara miljövänligare den liknar mest Svensk diesel.Dom andra är närmaste ren diesel.Man märker liten kraftökning med finsk diesel jämfört med svensk.Förbrukning vet inget om har aldrig kollat

Mvh.s670sl
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Jag noterar alltid mätarställning och tankad mängd när jag tankar. Har kört i Sverige, Tyskland, Frankrike, Spanien och Portugal. Tankar generellt den billigaste dieseln, men har ibland testat den dyrare. Jag har aldrig kunnat se något mönster. Alltså ingen noterbar skillnad mellan Sverige och de andra Europeiska länderna, eller mellan "normal" och "premiumdiesel".
ERIKPER
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Även tyskarna har börjat blanda i 7% RME för miljöns skull!

Jag har tankat sådan diesel i Tyskland och då stiger förbrukningen även där.

Man kan ju fundera över vari miljövinsten ligger när förbrukningen stiger i motsvarande grad.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

det skulle vara kul om man kunde sammanställa en lista över var man kan få blankdiesel
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Q-star har blankdiesel på en del mackar, men tyvärr inga i södra Sverige.

"I södra sverige är det på våra stationer i Kungshamn och Hamburgsund, sen finns det även i Huaröd men där har vi bara kortsammarbete.
Sen finns det även i Västervik, Norrköping, Nävekvarn och Gryt. Men de ligger lite högre upp."

Många mackar i hamnar har oxå blankdiesel då uppblandad diesel i kombination med vatten inte är bra.
 
Senast ändrad:

HenryB

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Hej Leif-143!
I höstas skaffade jag kort hos Umeåbränslen, sedan jag hört att dom säljer blankdiesel. Dom verkar köra ihop med Skelleftebränslen och Skoogs bränsle. Dom verkar i norra Sverige men enligt uppgift ska dom försöka jobba sig söderut. Jag hann bara tanka ett par gånger innan avställning, men jag upplevde att det gick ca 1 dl mindre per mil. Fortsätter studierna i sommar.
Trevlig sommar!
Henry B
 
Toppen