• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tre Roaming

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tre Roaming

@Tommy: Kan du inte göra som jag, skaffa ett extra SIM-kort datasurf på ditt abonnemang (om du har Telia Komplett) och stoppa i den mobila routern, kostar 29 kr/månad.
Alla dina till abonnemanget kopplade mobiltelefoner och routern delar på din totala surfpott. Alltså:

Mobiltelefon 1: Med huvudabonnemang (pris beror t ex på surf/månad, jag har 20 GB)
Ytterligare mobiltelefoner: Kopplas till huvudabonnemanget, 149 kr/mån per mobil
Routern med surf-SIM-kortet, 29 kr/mån
Just nu 100 GB surf i potten, plus 20 GB/månad

Jag har en TP-link router i husbilen med 29 kr sim-kortet, fungerar utmärkt:
  • Liten och fin. Klämmer fast den i dokumenthållaren, 12 volt från cig tändaren
  • På även vid färd
  • Plattor/tablets, valfria andra enheter kopplade WiFi till routern
  • Kör navigatorn i platta med online trafikinformation, om jag vill kan jag även online-navigera, via Google t ex
  • Hustrun surfar på sin platta, eller direkt via 4G mobiltelefonen, sociala medier drar ingen surf alls (t ex Facebook)
Etc

Jag kan surfa "så det ryker" i hela EU/EES. Kommer nog aldrig att lyckas göra slut på potten.
Ett enda abonnemang och faktura. Okay pris. Bra uppkoppling.
Inga omkopplingar, byten. Bara ut och åka.
Hemma kör jag fiber "så det ryker av bara den".

Vi har aldrig haft bättre förutsättningar för surf och mobiltelefoni hemma och i Europa!

Edit: Glömde: Vid färd även Spotify online via min mobil, ljudet bluetooth kopplat till ljudsystemet i bilen.

Verkar bra , vad är månadskostnaden totalt?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Tre Roaming

Om jag har fattat Bosse rätt så för min del skulle det bli så här.
Extra SIM-kort data surf 29:-/mån
Huvud abonnemang 6GB 339:-/mån
Ytterligare mobil abonnemang 149:-/mån
Totalt 517:-/mån mot att jag idag betalar 497:-/mån
Om jag vill upp till 20GB/mån blir det en hundring till.
Verkar som om jag nappar på detta.
Tack Bosse!!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tre Roaming

Om jag har fattat Bosse rätt så för min del skulle det bli så här.
Extra SIM-kort data surf 29:-/mån
Huvud abonnemang 6GB 339:-/mån
Ytterligare mobil abonnemang 149:-/mån
Totalt 517:-/mån mot att jag idag betalar 497:-/mån
Om jag vill upp till 20GB/mån blir det en hundring till.
Verkar som om jag nappar på detta.
Tack Bosse!!

Tommy du måtte va en otrogen kund :D:D:confused:
Hur kan det skilja så mycket på ditt o Anders abb??
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Tre Roaming

Tommy du måtte va en otrogen kund :D:D:confused:
Hur kan det skilja så mycket på ditt o Anders abb??

Jag tror du tänker på mitt nuvarande mobila bredband för 99:-/ för 12GB/mån med pott.
Detta har jag till rabatterat pris för att jag har ett fast bredband hemma.
Annars är det väl normala siffror. Tycker inte det är så häpnadsväckande låga, men ok det är inte speciellt dyrt heller med det nya alternativet.
Det jag uppskattar mest är det Bosse beskrev "Inga omkopplingar, byten. Bara ut och åka".
Det ska vara enkelt att använda och för mig får det gärna kosta en krona extra. Jag värdesätter smidighet och oberoende mer!!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tre Roaming

Jag tror du tänker på mitt nuvarande mobila bredband för 99:-/ för 12GB/mån med pott.
Detta har jag till rabatterat pris för att jag har ett fast bredband hemma.
Annars är det väl normala siffror. Tycker inte det är så häpnadsväckande låga, men ok det är inte speciellt dyrt heller med det nya alternativet.
Det jag uppskattar mest är det Bosse beskrev "Inga omkopplingar, byten. Bara ut och åka".
Det ska vara enkelt att använda och för mig får det gärna kosta en krona extra. Jag värdesätter smidighet och oberoende mer!!

Oops, jag tänkte tvärtom :oops:

Anders har ett (trogen kund) 80GB för 180kr
och jag jämförde med ditt 6GB för 339kr
men blev osäker nu, kör du med 3 som operatör?, vill minnas du hade Telia (?)
12GB för 99kr e mycket bra :)
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Tre Roaming

Har varit i kontakt med Telia nu på morgonen.
Den information som skulle varit utskickad till deras bredbandskunder har inte fungerat till 100%. Vi har inte fått informationen från dom att det mobila bredbandet inte kommer att fungera utanför Sveriges gränser.
Så mobila bredbandet kommer inte ens att fungera i Norden/Balticum som det var lovat. Så ska man surfa, maila, streama musik o TV är det ett mobilabonnemang som gäller om man ska utomlands.
Vart kommer detta att ta vägen??

Telenor har en del av surfen, på sina mobila bredband, tillgänglig utomlands.

http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/Tj32032.pdf

Göran
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Tre Roaming

Som sagt Peter, att jag har ett billigt mobilt bredband är avhängigt att jag har ett fast bredband hemma. Min operatör är Telia sedan 40 år tillbaka. Har liksom alltid till sist blivit Telia som vunnit striden, eller så är det jag som är "för vek".
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tre Roaming

Va rädd om det, såna abb överlåts (säljs) på andra forum, kan betinga ett bra pris :)

Det kommer upp då och då "till salu" gamla abb med fri surf för 150kr/mån.
Sådana abb gick att teckna när ingen visste vad man skulle med surf till i mobilen :rolleyes:
 

kalle43

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9798
Medlemskap
2024
Sv: Tre Roaming

Hade nyss kontakt med Halebop och dom har åxå tagit bort roamingavg. så det är samma som hemmavid efter den 8 juni.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Tre Roaming

Nu Bosse ska vi med surfa som bara den. Har idag gjort slag i saken o uppgraderat till ett huvudabonnemang med 20GB, extra data-simkort till min bärbara Huawei router, och lagt in fruns mobil i hela abonnemanget.
Det bästa av allt var när jag skulle säga upp mitt mobila bredband (99:-/mån) fick jag frågan av tjejen. Har ingen berättat att du är ju helkund hos oss och då får du det mobila bredbandet gratis. Nej ingen har sagt något. Hur länge får jag ha det gratis, så länge du är helkund och du får surfa så mycket du vill.
Så nu har jag surf så det räcker åt ett helt kompani och blir det över så lägger dom det i potten. Allt detta för ca 100:- mer i månaden men då är vi helt bekymmerslösa när det gäller "surf".
Tack för tipset BOSSE !!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Tre Roaming

Nu Bosse ska vi med surfa som bara den. Har idag gjort slag i saken o uppgraderat till ett huvudabonnemang med 20GB, extra data-simkort till min bärbara Huawei router, och lagt in fruns mobil i hela abonnemanget.
Det bästa av allt var när jag skulle säga upp mitt mobila bredband (99:-/mån) fick jag frågan av tjejen. Har ingen berättat att du är ju helkund hos oss och då får du det mobila bredbandet gratis. Nej ingen har sagt något. Hur länge får jag ha det gratis, så länge du är helkund och du får surfa så mycket du vill.
Så nu har jag surf så det räcker åt ett helt kompani och blir det över så lägger dom det i potten. Allt detta för ca 100:- mer i månaden men då är vi helt bekymmerslösa när det gäller "surf".
Tack för tipset BOSSE !!

Vi måste hålla ihop, du skåning i Dalarna, och jag dalmas i Skåne. :):)
(så var det väl?)
 
Toppen