• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För kallt i kylen

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Hej behöver hjälp ! Kompressorkylen i min LA strada (1år) blir för kall, termostaten på min
+7 i kyl -4 i frysfack ökar man på termostaten blir minusgrader i kylen o -14 i frysen,
Dometic har testat kylen inget fel säger dom ! Är det någon som samma erfarenhet?
Mvh Gertz.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: För kallt i kylen

Har du inga vinterluckor på utsidan på kylgallren?
Just nu i aprilvädret blir det ca +7 i kylen trots att man har vinterluckor
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Sv: För kallt i kylen

nu kanske jag inte riktigt hänger med men +7 i kylen är väl inte för kallt.
i mina öron låter det på tok för varmt om man vill att maten skall hålla sig
jag har c:a +3 till +4 grader i kylen .
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Sv: För kallt i kylen

Jag menar att det är för liten gradskillnad mellan kyl o frys mvh Gertz
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Sv: För kallt i kylen

Jo Det kan jag hålla med om.
Jag har faktiskt aldrig kollat hur kall min frys är.
Skall se om jag hittar nått att mäta med under dagen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: För kallt i kylen

Jag menar att det är för liten gradskillnad mellan kyl o frys mvh Gertz

Kanske inte helt jämförbart då jag har ett absorptionsskåp, men du får ändå mina värden.

När jag har +2-4 grader i kylen så är det -12-14 grader i frysen.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: För kallt i kylen

Problemet med moderna kyl och frysar är att det bara finns en termostat, förr kunde man reglera dem separat, det var bättre förr. Vi har samma problem , speciellt om man ska frysa in fisk när vi fiskar då blir kylen för kall.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: För kallt i kylen

Jag kollade för skojs skull i kyl och frysen, som jag ska ha i min husbuss.
Jag har +4 i kylen och -25 i frysen
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Sv: För kallt i kylen

Får tillbaka min kyl på måndag, ska pröva med någon skiva/isolering under frysfacket så att inte kylan rinner ner så mycket, så får man pröva sig fram , man vill ju ha termostaten på hälften så att man kan justera upp o ner.
Mvh Gertz
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: För kallt i kylen

Ok, nu förstår jag vad du menar. Dels finns en vattenuppfångare (skiva) under frysfacket och sen luckan på framsidan. Dessa ska ju fånga upp kylan i frysen, så den inte faller ned i kylen.
Jag mäter normal kylan i översta facket på dörren. Där ska det helst alltid vara under +8. Har inte kolla frysen på länge, men där brukar vara ca -14.
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Sv: För kallt i kylen

nu har jag mätt upp min kyl
+3 i kylen och -14 i frysen . tror att det är ganska normalt,
hade ju gärna sett att det va kallare i frysen .
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: För kallt i kylen

Hej behöver hjälp ! Kompressorkylen i min LA strada (1år) blir för kall, termostaten på min
+7 i kyl -4 i frysfack ökar man på termostaten blir minusgrader i kylen o -14 i frysen,
Dometic har testat kylen inget fel säger dom ! Är det någon som samma erfarenhet?
Mvh Gertz.

Hej...kylen 4 till 6 +
Frysen 20 -
Jag tror att detta är idealet..
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Sv: För kallt i kylen

Hej nu har kylen varit på test på dometic i Göteborg, samma resultat hos dom,20170509_134235.jpg men jag har löst problemet, pressade upp en frigolitskiva ca 15 mm under frysfacket, liten springa i framkant, har provat och mätt några dagar, nu ligger frysen på ca-20 o kylen på ca +7 g på halva termostaten, jag blev rätt nöjd
Mvh Gertz
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: För kallt i kylen

:)Hei!

Jeg har nylig byttet kompressor kjøleskapet i min La Strada etter mye tull
med det orginale.

Jeg fulgte med på temperaturen når vi var på tur til Sverige:) i påsken.

Stilt inn på mellom 3 og 4 var også temperaturen + 3 + 4 nede i skapet,
mens frysen holdt - 18.

Ideell temp. i skapet skal ikke være over 5 grader, studer oppbevaringstempen
på maten før den puttes i skapet, du også vil bli overrasket.

Ellers mener jeg at kompressorskap ikke trenger ventilasjon fra utsiden, det er
nok at luften kan sirkulere rundt skapet. ( Slik som på kjøkkenet hjemme)

Noen som har andre synspunkter på overnevnte?

Beste hilsen fra Regent.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: För kallt i kylen

Hej, på de flesta kompressorkylskåp så kyls ju kylskåpsdelen ner av att frysfackets kyla "läcker" ner i kylskåpsdelen och termostaten sitter ju i kylskåpsdelen och stänger av kompressorn när kylen har lämplig temperatur.
Om det dessutom är kallt ute så det är en viss kyla bakom kylskåpet som hjälper till att kyla av det så behöver ju inte kompressorn gå så ofta och frysen får väldigt lite nerkylning. Ett sätt att fuska ner tempen i frysen är att öppna kylskåpsdörren rätt ofta så kylen blir uppvärmd och kylens termostat kallar på kyla, då kyls ju frysen ner oftare än normalt och man kan lura ner tempen i frysen.
Om skåpet skulle stå och vara igång i en nedkyld bil som håller ex. +5grader så kylen i princip aldrig skulle kalla på kyla från kompressorn, för omgivningen håller ner tempen, så slutar det med att frysfacket har samma temp som kylen.

Det finns nya/nyare konstruktion på kompressorskåp som har slutet frysfack så undersidan av frysfacket kyler kylskåpsdelen i stället för läckage från frysen. Inte heller helt perfekt eftersom det fortfarande bara är en kompressor som skall kyla både frys och kyl Men där garanterar de i alla fall enligt en kille som jag pratade med från tillverkaren att glassen som behöver kallare än -15grader för att vara fryst skall klara sig bra.
Att täppa till och minska läckaget från frysen ner till kylen på något sätt som gertz har gjort funkar rätt bra men läckaget kan ev. behöva ökas lite igen när det blir rejäl sommarvärme runt skåpet. Men med en termometer kanske med trådlösa givare, en i frysen och en i kylen så kan man hålla skaplig balans på temperaturerna.

M.v.h. JANKRO.
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Sv: För kallt i kylen

Hej jag är bara ute efter att få större gradskillnad mellan kyl och frys, det var ju samma problem i somras. Mvh Gertz
 
Toppen